Mercedeksen yllättävänkin konservatiivinen kisastrategia ja Ferrarin itseluottamusta uhkuva taktiikka ratkaisivat kisavoiton Sebastian Vettelille formula ykkösten kauden avanneessa Australian GP:ssä.
Lewis Hamilton teki varikkokäyntinsä kierroksella 17 ja juuttui sen jälkeen ruuhkaan Kimi Räikkösen ja Max Verstappenin taakse. Sebastian Vettel kasvatti seuraavien kuuden kierroksen aikana kärjessä eron yli 23 sekuntiin ja ehti renkaidenvaihtonsa jälkeen radalle Verstappenin ja Hamiltonin eteen.
C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen, miten näet asetelman taktisesti?
– Siinä on tietysti monta tekijää, mutta ensimmäinen on se, että Hamilton valitti koko ajan renkaiden menevän huonommaksi ja että pito loppuu. Kyseessä oli kuitenkin ensimmäinen kisa eikä tiedetty, kuinka kauan renkaat kestävät ja tuleeko niiden kohdalla romahdusilmiö vai putoaako suorituskyky vain vähän. Mercedes pelasi tämän hirveän varman päälle. Heti kun Hamilton alkoi valittaa ja heillä oli mahdollisuus ajaa kisa yhdellä pysähdyksellä loppuun, he tekivät ratkaisunsa.
– Jos olisi tullut turva-auto tai jotain muuta, se olisi ollut hyvä juttu Hamiltonille, mutta nyt tämä oli todella konservatiivinen valinta Mercedekseltä. Kun he eivät ottaneet mitään riskiä, se avasi oven Ferrarille, joka käytti sen mielestäni todella hyvin hyväkseen. He näkivät taktisen ongelman siinä, että Verstappen jääkin radalle. Mersu varmaan pelasi sen varaan, että jos he tulevat varikolle, niin sitten tulisivat myös Verstappen ja Ferrarit – ja ne tavallaan peilaisivat sitä strategiaa.


