Kimi Räikkönen jäi kärkimies Nico Rosbergin vauhdista ja menetti Venäjän GP:n kakkossijansa Valtteri Bottakselle, kun hän myöhästyi kiihdytyksestä uusintalähdön aikana. Mitä Ferrari-kuski olisi voinut tehdä toisin?
Venäjän F1-kisassa otettiin nopeusrajoitus eli niin sanottu virtuaalinen turva-auto käyttöön, kun Red Bull -kuski Daniil Kvjat kolaroi ensimmäisissä mutkissa Sebastian Vettelin Ferrarin perään. Rata saatiin siivottua parin kierroksen aikana ja autot lähetettiin uudelleen matkaan. Tässä vaiheessa Räikkönen ei kuitenkaan ollut riittävän nopeasti kaasulla ja Bottas pääsi kiilaamaan kisan kakkoseksi.
F1-kisainsinöörinä urallaan toiminut MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, miten uusintastartissa käytännössä ottaen toimitaan. Mikä tekee sen, että kuljettaja jää muista jälkeen, kun kisaa jatketaan?
– Uusintastartissa on kaksi tärkeää asiaa: se, että renkaat ovat lämpöisinä ja se, että seuraat johtavaa kaveria, koska hän määrää tahdin. Siinä vaiheessa, kun johtaja lähtee kiihdyttämään, sinun täytyy olla mukana siinä sillä tavalla, että auto on lämmin, jarrut ovat lämpimät ja renkaat toimintakuntoisia. Ja silloin, kun varikolta sanotaan, että turva-auto tulee tältä kierrokselta sisään, sinun pitää koko ajan tarkkailla, missä kärkikuski menee. Nico Rosberg tekee kärjessä sen, että hän ajaa ensin hiljaa ja kiihdyttää sitten yhtäkkiä. Sinun pitäisi olla hereillä, reagoida saman tien ja lähteä siihen mukaan. Jos jättää siihen muutaman auton mittaa tilaa ja vielä lukkojarruttaa viimeisessä mutkassa niin kuin Kimi teki, niin se on se ongelma. Se ei ole missään nimessä helppo paikka, mutta se pitää klaarata.
Ovatko nämä sellaisia asioita, joissa tiimit neuvoivat kuljettajia ennen kuin radioviestintää rajoitettiin tähän kauteen?


