Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Analyysi: Räikkösen kisan kolme ratkaisuhetkeä

Julkaistu 04.07.2016 10:24
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

MTV Sportin F1-asiantuntijat Mika Salo ja Ossi Oikarinen niputtavat formula ykkösten Itävallan GP:n taktiset käännekohdat.

Kimi Räikkönen sijoittui Ferrarilla kolmanneksi oltuaan alkupuolella kisaa vielä voittotaistelussa mukana. Suomalaisen ainoa varikkopysähdys pudotti hänet viidenneksi, mutta pitkään haettu ohitus Red Bullin Daniel Ricciardosta sekä Nico Rosbergin putoaminen Mercedes-kuskien kolaroinnin seurauksena nostivat Räikkösen palkintopallille.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Kohta 1: Mikä ratkaisi kisan Kimin kannalta?

Ferrari venytti Räikkösen ainoan varikkokäynnin kierrokselle 22, kun taas Red Bullin Daniel Ricciardo pysähtyi kierroksella 14 ja Max Verstappen kierrosta myöhemmin. Kaikki aloittivat kisan superpehmeillä renkailla ja siirtyivät astetta kovempiin kumeihin – sillä erotuksella, että Räikkösen setti oli käytetty. Johtopaikalta varikolle tullut Räikkönen putosi radalle palatessaan Red Bull -kaksikon taakse.

Salo: He yrittivät vetää pitkän stintin supersofteilla renkailla eikä se vauhti riittänytkään. Uskon, että he vertasivat sitä Mercedeksen Lewis Hamiltonin vauhtiin, koska Hamiltonkaan ei ajanut lähellekään täysiä. Hän vain säästeli renkaita ja aikoi vetää tosi pitkän stintin ultrapehmeillä. Sitten se suunnitelma vain haukkasi paskaa, kun muut menivätkin niin paljon kovempaa.

Ricciardo pysähtyi vielä uudelleen, mutta Verstappen pystyi ajamaan yhdellä pysähdyksellä maaliin, vaikka pysähtyi 7 kierrosta ennen Kimi. Tämä taisi olla aikamoinen yllätys?

Ossi: Kyllä. Renkaiden kestävyys yllätti joissakin autoissa. Red Bullilla ja Kimillä ne kestivät hyvin, mutta kuten nähtiin, Williamsilla ne eivät kestäneet ollenkaan. Se on vähän auto- ja kuljettajakohtaista, että miten renkaat kestävät.

Kohta 2: Miksi Räikkönen ei päässyt aiemmin Ricciardon ohi?

Räikkönen haki ohitusta Ricciardosta peräti 35 kierroksen ja lopulta australialaisen virheen seurauksena Ferrari katosi horisonttiin. Miksi hän ei onnistunut pääsemään Red Bullista nopeammin eroon?

Ossi: Kimi ei vain saanut riittävästi vauhtia kolmosmutkaan eikä päässyt yrittämään ohitusta riittävän ajoissa. Ne muutamat kierrokset maksoivat sen, ettei hän päässyt Verstappenin kimppuun tarpeeksi nopeasti. Se on kertautuva efekti.

Mika: Ricciardosta olisi pitänyt päästä vähän nopeammin ohi. Kimillä oli vauhtia paljon enemmän, mutta ohittaminen oli vaikeaa. Siihen meni periaatteessa toinen sija, koska aika nopeasti hän ajoi sen jälkeen Verstappenin kuitenkin kiinni. Ja viimeisellä kierroksella tuli keltaiset liput (Mercedeksen kolarin takia) eikä hän päässyt yrittämään ohi.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Kohta 3: Miten turva-auton tulo vaikutti kisan kulkuun?

Toisen Ferrari-kuskin Sebastian Vettelin oikea takarengas räjähti kesken pääsuoran. Saksalainen oli päässyt samalla supersoftilla rengassetillä aina kierrokselle 26 asti ja laskelmien mukaan renkaiden olisi kuulunut kestää vielä reilusti pitempään.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Miten Vettelin renkaan räjähtämisestä tullut turva-autotilanne vaikutti kisan kulkuun?

Mika: Se oli loppujen lopuksi aika lyhyt aika, vaikka tietysti se vaikuttaa aina. Se veti nipun kasaan ja Nico Rosberg oli lähtenyt jo aika hyvin karkumatkalle. Osa sai ilmaisen varikkopysähdyksen, muttei sekään loppujen lopuksi vaikuttanut kauheasti.

Ossi: Se helpotti niitä, jotka saivat ilmaisen varikkopysähdyksen, kuten (seitsemänneksi sijoittunutta) Haasin Romain Grosjeania. Niille kavereille, jotka olivat juuri tehneet stopin, se oli huono juttu. Kyllähän Hamilton hyötyi siitä jonkin verran, kun hän pääsi lähemmäs Nicoa turva-auton takia.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Britannian Silverstonessa.

Lisää aiheesta:

Mitä Valtteri Bottaksen varikkokäynnillä oikein tapahtui? Mercedes-pomo paljastaa mekaanikon rohkean liikkeen, joka laukaisi tilanteenValtteri Bottas tarrautui ainoaan vaihtoehtoonsa: Lewis Hamilton ei saanut hetken rauhaa, Mercedes varoitti kuljettajiaan – "Se oli heidän päätöksensä"Sebastian Vettel harmitteli: Valtteri Bottaksen lyöminen meni pieleen täysin väärän taistelun takiaMersulta myönnettiin taktiikkavirheet – "Valtteri ajoi fantastisen kierroksen"Analyysi: Miten ihmeessä Hamilton saatiin jälleen Ferrarien edelle?Analyysi: Miksi Ferrari ei pärjännyt Force Indialle? – Hamiltonin taktiikassa neroutta ja tuuria
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • 11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa