Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mersu vei avauserän Ferrarilta – Räikkösen voittomahdollisuus kiinni kahdesta asiasta

2016 Getty Images
Julkaistu 17.04.2016 06:00
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen

matti.nyrhinen@mtv.fi

@MattiNyrhinen

Kiinan F1-osakilpailun alun mielenkiinto on renkaissa. Mercedes pääsi yllättämään Ferrarin aika-ajossa ja sillä voi olla ase voittoon.

Nico Rosberg ajoi aika-ajon toisessa osiossa pehmeällä rengassarjalla, kun kaikki muut ajoivat superpehmeällä. Kärkikymmenikön pitää startata kisaan sillä setillä, jolla he ajoivat toisen osion parhaan ajan.

MAINOS

Kiinan GP MTV Totalilla

Sunnuntai: Kiinan GP klo 8.55. Ennakkotunnelmat klo 07.30

Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!

Tilaa MTV Total

Perjantain harjoitusten perusteella superpehmeän ja pehmeän renkaan ero pitkissä vedoissa ei ole kovin suuri, mutta pehmeä kestää Kiinan rajulla radalla pidempään. Paalulta starttaavalla Rosbergilla on mahdollisuus rakentaa voitto pehmeiden renkaiden varaan.

– Sehän on se kysymys, että kauanko Nicon renkaat kestävät enemmän. Jos saa vaikka 4-5 kierrosta enemmän, niin se auttaa jo paljon, koska hän voi ajaa kärjessä karkuun ja porukka jää, eikä hän tule niin heräksti liikenteen keskelle. Hänellä on vähän mahdollisuuksia ajaa kärjessä karkuun, MTV Sportin asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.

– Varikkopysähdysten ja taktiikan tekeminen on noilla renkailla paljon helpompaa. Se oli siinä mielessä hyvä ja fiksu veto, ja erilainen. Ei ehkä voi sanoa, että uhkarohkea, mutta positiivisesti erilainen valinta.

Kimi Räikkönen valitti perjantain harjoitusten jälkeen, että autossa ei tuntunut toimivan kuin superpehmeät renkaat. Mercedes pääsikin ehkä yllättämään Ferrarin taktisessa pelissä.

– Ferrarilla mentiin perinteisen kaavan mukaan, että ajetaan pehmeimmällä ja se on siinä. Tämä oli Mersulta hyvää ajattelua, kun he näkivät että auton vauhti riittää noinkin Q3:een. Se voi antaa taktisen edun kisassa, ja totta kai he käyttivät sen hyväksi.

– Sitä ei voit tietää, viekö valinta voittoon asti. Syy on siinä, että keli voi olla mitä tahansa ja ratakin paranee kisan aikana, Oikarinen sanoi.

Asiassa on toinenkin puoli.

– Se voi myös aiheuttaa sen, että Rosberg saa pikkuisen huonomman startin, koska superpehmeässä renkaassa on pikkuisen parempi pito. Eli toisaalta se voi olla huonokin juttu, Oikarinen pyörittelee Mersun vetoa.

Ferrarin taktikointia oli se, että Sebastian Vettel ajoi kolmannessa osiossa vain yhden nopean kierroksen ja säästi renkaita kisaan. Vettel lähtee neljännestä ruudusta.

Räikkösen päästävä nopeasti Rosbergin kimppuun

Räikkönen starttaa kisaan kolmosruudusta. Hänen olisi päästävä nopeasti ohi kakkosruudusta lähtevästä Daniel Ricciardosta. Oikarinen näkee, että Räikkönen voi taistella voitosta.

– On tietysti, mutta se vaatii pientä epäonnea Rosbergille. Toisaalta Ferrarin vauhti on ollut ihan hyvää koko viikonlopun ja ilman aika-ajon virhettä Kimi olisi ollut Ricciardon edellä ja päässyt paremmin haastamaan. Toivottavasti Kimi tulee nopeasti Ricciardon ohi ja pääsee Rosbergin kimppuun, Oikarinen povaa.

Räikkösen voittotaistelun kannalta oleellista on kisan lähtö; ensimmäiset mutkat ratkaisevat paljon.

– Kiinassa ensimmäinen mutka on niin pitkä, siinä on pari ajolinjaa ja sitten heti pari tiukkaa vasempaan. Se on aika haastava paikka ja sen jälkeen nähdään, missä mennään ja onko Kimillä mahdollisuuksia voittoon vai ei.

Lisää aiheesta:

Vettelin johtama kaksoisvoitto Ferrarin unelma – "Kimillä silti yllätysmahdollisuus"Bottakselta vaaditaan vettelmäistä tylyyttä – lähdön vaara piinaavan pitkäRäikkönen ja Mersut vai aggressiivinen Red Bull – kuka voittaa kumishakin?Red Bull hyökkää rohkeasti Mersujen kimppuun – pääseekö Räikkönen samaan veneeseen?Ferrarissa perustavanlaatuinen ongelma Räikköselle – "Kimi saa aiempaa enemmän irti"Monacon GP:ssä kuuma rengaskysymys – Red Bullin taktiikassa haavoittuvuutensa
Kiinan GPF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Kiinan GP
  • 24.3.16:16
    F1

    Ferrari raivostui F1:lle – Lewis Hamiltonin oleellinen viesti ohitettiin tyystin

  • 21.04.202419:24
    F1

    F1-kuskin varikkopysähdys meni täysin mönkään – vakava onnettomuus lähellä: "Se oli pelottavaa"

  • 21.04.202416:44
    F1

    Max Verstappen ei voinut uskoa F1-kuskin törttöilyä – "Voi luoja!"

  • 19.04.202411:45
    F1

    Valtteri Bottakselta hieno veto – sade väritti F1-sprintin aika-ajoja

  • 19.04.202407:46
    F1

    Nurmikko syttyi palamaan kesken F1-harjoitusten – yllätysnimi piti kovinta vauhtia