Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ammattikuljettaja Petri lopettaa työt, jos dieselin hinta ei laske: "On kannattavampaa olla työtön"

3:31Ammattikuljettaja Petri Kauppinen lopettaa työt, jos dieselin hinta ei laske – ei ole varaa työmatkoihinVideolla Petri laskee, paljonko hänen työmatkat kustantavat tämänhetkisillä hinnoilla.
Julkaistu 23.03.2022 06:07
Toimittajan kuva
Terhi Romo

terhi.romo@mtv.fi

Helsinkiläinen ammattikuljettaja Petri Kauppinen, 57, pohtii töiden lopettamista dieselin hintojen vuoksi. 

– Näillä näkymin lyön hanskat tiskiin. Työnteko ei kannata näillä hinnoilla. On kannattavampaa olla työtön.

Kuljetusalalla vuodesta 1985 toiminut Kauppinen pohtii vakavasti työttömäksi jäämistä ja oman auton laittamista seisontaan. Syynä on tämänhetkinen dieselin hinta. 

Lue myös: Dieselin ennätyskorkea hinta uhkaa lähes jokaisen kuljetusyrittäjän tulevaisuutta – "Järkevämpää jättää ajamatta"

Kauppisen mukaan työmatkat dieselkäyttöisellä autolla tulevat niin kalliiksi, että on järkevämpää "olla työttömänä ja syljeskellä kattoon". 

Työmatkoihin parikymppiä päivässä

Kauppisen työmatka on suuntaansa noin 50 kilometriä. Hänellä on henkilökohtaisessa käytössään dieselkäyttöinen Audi, joka kuluttaa noin 10 litraa dieseliä sadalla kilometrillä.  

Dieselin hinta on ollut nousussa ja sodan seurauksena keskihinta on noussut yli kahteen euroon. Helsingissä on nähty jopa 2,6 litrahintaa.  

2103-SKAL-gr3-dieselin-hinta
Dieselin keskihinta on kivunnut Venäjän hyökkäyksen jälkeen yli kahden euron.MTV

Tämän hetkisillä hinnoilla Kauppisen yhden päivän työmatkojen polttoainekustannukset nousevat yli 20 euroon. Viiden työpäivän viikolla matkoihin menisi siis sata euroa.   

– Nyt on se tilanne, että minun ei kannata tehdä töitä enää. Silloin kannatti käydä töissä, kun polttoaineen hinnat olivat alemmat. 

Polttoaineen lisäksi kuluja tulee dieselin käyttövoimaverosta ja auton vakuutuksista. Kauppinen maksaa veroja ja vakuutuksia reilut 180 euroa kuukaudessa. 

"Nyt kädestä suuhun -elämää"

Kauppinen on kuljetusalan yrityksessä töissä osa-aikaisena ja saa soviteltua työttömyystukea.  

Työttömyysetuus sovitellaan yhteen keikkatyöstä saatavien tulojen kanssa eli Kauppisen saama palkka vähentää työttömyysetuutta. 

Kuinka polttoaineen kallistuminen näkyy autokaupassa? Aiheesta lisää MTV Uutiset Livessä keskiviikkona 23.3. 

Vaikka Kauppinen on osa-aikainen, hänelle on riittänyt hyvin töitä. Hän arvioi, että auton polttoaine ja muiden käyttökulujen jälkeen hänelle jää kuukaudessa noin 700–800 euroa.  

– Ennen vanhaan, kun tehtiin töitä, jäi rahaa jopa ylimääräiseen. Nyt se on kädestä suuhun elämää.  

Työttömänä hän saisi keskimäärin 742 euroa kuukaudessa, josta vähennetään verot. 

Kahvipöydissä keskustellaan irtisanoutumisista

Kauppinen on kuullut myös ammattikuljettajien kahvipöydissä kiivasta keskustelua dieselin hinnan noususta ja sen vaikutuksista alaan. Hän tietää useamman, joka on harkinnut töiden lopettamista hintojen vuoksi.  

Kuljetusyritysten edunvalvoja SKALin kyselyn mukaan yhdeksän kymmenestä yrittäjästä sanoo, että polttoaineen hinnan nousu uhkaa yrityksen tulevaisuutta, ja 38 prosenttia on laittanut vähintään osan kalustostaan seisontaan. SKAL ilmaisi eilen huolensa siitä, ettei hallitus tee päätöksiä tarpeeksi nopeasti. 

1:55Hätähuuto kuljetusyrittäjiltä: Dieselin hinnan nousu voi hävittää tuotteita kauppojen hyllyiltäMitä ratkaisuja SKAL ehdottaa kurjistuvaan tilanteeseen?

Lue myös: Valtiovarainministeri Saarikko ehdottaa muutosta polttoaineiden jakeluvelvoitteeseen

Kauppinen sen sijaan toivoisi, että keskustelu siirtyisi yhä enemmän yrityksistä yksityisiin ihmisiin.  

– Ei auta, että vaan rekkafirmoilta pudotetaan hintoja, vaan tämä tilanne hankaloittaa ihan normaalien ihmisten elämää.  

– Tämä on järjetön yhdistelmä, että autoon menee enemmän rahaa kuin asuntoon. 

2103-SKAL-gr1-kuljettajien-maaraSKALin kyselystä käy ilmi, että yli viidennes kuljetusyrityksistä uskoo kuljettajien määrän vähenevän. Reilu viisi prosenttia yrityksistä on joutunut lomauttamaan henkilöstöä.MTV

Viime perjantaina hallitus kertoi korottavansa työmatkojen verovähennyksen enimmäismäärää 7 000 eurosta 8 400 euroon. 

Myös kilometrikohtainen työmatkavähennys nousee omalla autolla kuljettaessa 25 sentistä 30 senttiin per kilometri. 

Polttoaineverotuksen suorasta alentamisesta keskusteltiin, mutta sen nähtiin Suomen kansantalouden kannalta liian kalliiksi toimeksi.

Kauppinen ei liiemmin riemuitse hallituksen päätöksistä.

Lue myös: Näillä keinoilla hallitus kompensoi energian hintojen nousua suomalaisille

Osa-aikaisena Kauppisen on hankala arvioida työmatkojen määrää ennakkoon, jonka vuoksi vähennykset tulevat hänelle kerran vuodessa. 

– Laskut ja polttoainekulut pitäisivät kuitenkin maksaa nyt heti, Kauppinen kommentoi.

Yhtenä ratkaisuna alanvaihto

Kauppinen pohtii alanvaihtoa ja työtä kävely- tai bussimatkan päästä. Tämänhetkisiin töihin hän ei hankalien aikataulujen vuoksi pääse julkisilla.  

– Työt venyvät usein yöhön, eikä julkiset kulje tuolloin. 

Dieselautojen polttoaineen kulutus on normaalitilanteessa ollut pienempi kuin vastaavan bensiinikäyttöisen auton.

Pitkien työmatkojen vuoksi Kauppinen on pitänyt dieselkäyttöistä autoa hyvänä ratkaisuna, vaikka veroa pitääkin maksaa enemmän. Nyt tilanne on kuitenkin toinen.

Lue myös: Vaikka bensan hinta huolettaa nyt, ovat monet ostaneet autonsa murehtimatta kulutusta

Polttoaineen hintojen nousu on saanut Kauppisen pohtimaan auton vaihtoa hybridiin. Hän ei kuitenkaan ole löytänyt vielä autoa, jonka kokee yhtä turvalliseksi ja kuluttaisi hänen ajotarpeillaan niin paljon vähemmän, että vaihto kannattaisi. Sähköautoon hänellä ei näillä hinnoilla ole varaa.

Kauppinen ei aio myydä autoaan, vaikka lopettaisi työt. Hän siirtää auton seisontaan, jolloin säästää vakuutusmaksuissa ja veroissa. 

– Miksi sitä hyvää vanhaa autoa myymään? Odotan siihen asti, että hinnat laskevat.

Koronatoimia ja polttoaineen hinnan nousua vastaan on nähty mielenosoituksia. Kauppinen itse ei ole osallistunut Convoy-mielenosoituksiin, vaikka hänen kantansa nykyiseen tilanteeseen on selvä. Hän on päättänyt lopettaa työt viimeistään huhtikuun alussa, jos hinnat eivät laske. 

– Ei se mielenosoittaminen auta. Jäämällä pois töistä ajattelen, että teen ainakin jotakin.

4:19Liikenneopettaja näyttää: Näillä helpoilla keinoilla voit säästää arvokasta bensaaLiikenneopettajan neuvot: Näillä helpoilla keinoilla voit säästää polttoainetta.

Lisää aiheesta:

Töihin ajavien kustannukset voivat nousta sadoilla euroilla, vaikka bensavero laskee: Katso esimerkkilaskelmatSähkön hirmuhinta iski jo suomalaisten arkeen – "Kävelemme kotona toppatakit päällä ja emme vietä joulua"Ammattikuljettaja Mika Ranta lomautettiin kalliin dieselin takia: "Tuli hätä, mistä saan rahaa"Kuljetusyrittäjät varoittavat: Kallis diesel voi näkyä tyhjinä hyllyinä kaupoissa – "Näillä kustannuksilla ei pystytä toimittamaan tavaraa"Näin rajusti dieselin hinnan nousu näkyy kuljetusyrittäjän kukkarossa: "Sopimusliikennettä ajetaan tappiolla"Autoala kritisoi liikenneministeri Harakan lupauksia maaseudulle: Vanhoista autoista pitäisi päästä eroon, bensatuet vievät kehitystä aivan väärään suuntaan
PolttoaineTyöTyöttömyysYhteiskuntaRahaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine
  • 20:17
    Teboil

    Yhdysvallat lykkäsi jälleen Teboilia koskevien pakotteiden voimaantuloa

  • 23.11.17:07
    Ilmastonmuutos

    Brasilian ilmastokokouksessa otettiin vain pieniä edistysaskelia – "Yhdysvaltoja oli ikävä"

  • 22.11.22:20
    Ilmastonmuutos

    Ilmastokokous venyi taas yliajalle – lopputulos pettymys EU:lle ja ympäristöjärjestöille

  • 13.11.07:45
    Lentokoneet

    Vedystä ja hiilidioksidista syntyy lentopolttoainetta – suomalaisyritys pisimmällä

  • 13.11.05:34
    Ilmastonmuutos

    Tutkimus: Fossiilisten polttoaineiden päästöt ennätyskorkealle