Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Dieselin ennätyskorkea hinta uhkaa lähes jokaisen kuljetusyrittäjän tulevaisuutta – "Järkevämpää jättää ajamatta"

14:01Dieselin hinta ajaa kuljetusyritykset ahtaalle – näin 30 sentin korotus tuntuu yrittäjän kukkarossaMoni kuljetusalan yrittäjä on ahdingossa merkittävästi kallistuneen dieselin takia.
Julkaistu 14.03.2022 14:15
Toimittajan kuva

Joonas Mustonen

joonas.mustonen@mtv.fi

Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL selvitti, miten Ukrainan sodan aiheuttama raju polttoaineen kallistuminen vaikuttaa kuljetusyrityksiin.

Ukrainan sodan alkamisen jälkeen dieselin hinta nousi lähes 40 senttiä litralta, kertoo Suomen kuljetus ja logistiikka ry SKAL.

Vastanneista yhdeksän kymmenestä sanoo, että polttoaineen hinnan nousu uhkaa yrityksen tulevaisuutta, ja 38 prosenttia on laittanut vähintään osan kalustostaan seisontaan. 

– Barometrin perusteella moni on joutunut toteamaan, että on taloudellisesti järkevämpää jättää ajamatta näillä polttoaineen hinnoilla, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto. 

Polttoainekustannusten osuus voi olla jopa yli 40 prosenttia kuljetusyrityksen kustannuksista. 

Tilanne on aiheuttanut osalle yrityksistä maksuvaikeuksia, ja moni kuljetusyritys on kääntynyt rahoittajansa puoleen. Myös maksuliikenne kuljetusyrityksen suuntaan on hidastunut, kertoo 39 prosenttia.

Lue myös: Kuljetusyrittäjät varoittavat: Kallis diesel voi näkyä tyhjinä hyllyinä kaupoissa – "Näillä kustannuksilla ei pystytä toimittamaan tavaraa"

Osa yrittäjistä on joutunut jo lomauttamaan ja irtisanomaan työntekijöitään

Toistaiseksi runsas viisi prosenttia kuljetusyrityksistä on joutunut lomauttamaan henkilöstöä, irtisanomisia on ollut 3 prosentissa yrityksistä. Investoinnit uhkaavat lykkääntyä 84 prosentilla kuljetusyrityksistä.  

Useampaa kuin joka kymmenettä kuljetusyritystä uhkaa konkurssi.

Kuljetusalan kustannukset ovat nousseet jo aiemmin noin kymmenen prosentin vuosivauhtia. Sodan alettua tapahtunut noin 20 prosentin dieselin hinnannousu on yksin nostanut kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannuksia yli viidellä prosentilla. 

– Vaikka kaikkien suomalaisten suurin huoli on ennen kaikkea Ukrainassa, meidän on välttämätöntä tuoda kuljetusalan tilanne esiin, Ylälehto sanoo.  

Lue myös: Polttoainelitran keskihinta dieseliäkin myöten nyt yli kaksi euroa – 95-oktaanista myyty lähes 2,4 eurolla

Toiveessa nopeavaikutteisia keinoja 

Jopa 60 litraa sadalla kilometrillä kuluttavassa kuljetuskalustossa tilanne on yritystoiminnan näkökulmasta kestämätön.

– Kuljetusalan toimintamahdollisuuksien turvaamiseksi tulee käsitellä kaikkia keinoja, jotka liittyvät polttoaineen hintaan, verotukseen ja saatavuuteen, alan rahoitusongelmiin, työvoiman riittävyyteen ja mahdollisiin taloudellisiin tukitoimiin, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.  

Kujalan mukaan yhtä ainoaa ratkaisua ei ole.

SKAL esittää, että dieselin polttoaineveroa tulisi alentaa 33 senttiin litralta, mikä on EU:n minimitaso. SKAL esittää myös kustannustukia yrityksille sekä jakeluvelvoitteen keskeyttämistä tämän vuoden loppuun saakka.

2:29Dieselin hinta hipoo hurjissa lukemissa, miksei kuljetusala siirry kestävämpiin energiamuotoihin? Asiantuntija vastaaMiksei kuljetusala siirry kestävämpiin energiamuotoihin – asiantuntija vastaa.

Kevyemmän kaluston osalta myös ajoneuvoveron alentaminen on hyvä keino ja helpottaisi hieman myös pakettiautoliikenteen toimintaa.  

Kujalan mukaan nyt olisi otettava käyttöön kaikki mahdolliset joustot ja tarvittaessa Suomen on oltava aloitteellinen myös EU-tasoisten muutoksien tekemisessä:  

SKAL toteutti ylimääräisen Kuljetusbarometrikyselyn jäsenkuljetusyritystensä akuutin tilanteen kartoittamiseksi. Kyselyyn vastasi 547 kuljetusyrittäjää.

Lue lisää: Bensan hintaan jäätävä pomppu – älä syytä kauppiasta: "Toimivat todella pienellä katteella"

Lisää aiheesta:

Kuljetusalan etujärjestö vaatii Marinin hallitusta perumaan dieselin veronkorotuksenAmmattikuljettaja Mika Ranta lomautettiin kalliin dieselin takia: "Tuli hätä, mistä saan rahaa"Kuljetusyrittäjät varoittavat: Kallis diesel voi näkyä tyhjinä hyllyinä kaupoissa – "Näillä kustannuksilla ei pystytä toimittamaan tavaraa"Näin rajusti dieselin hinnan nousu näkyy kuljetusyrittäjän kukkarossa: "Sopimusliikennettä ajetaan tappiolla"Dieselin hinta kurittaa ankarasti Suomen kuljetusalaa – ammattidieselistä toivotaan yritysten kannattavuuden pelastajaaPolttoaineiden hinnat uhkaavat karata uusiin korkeuksiin – Autoliitto ei vakuutu EU:n laskelmista: "Todellista vaikutusta ei tiedä kukaan"
PolttoaineAutoilun kustannuksetUkrainan sotaTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine
  • to13:35
    Teboil

    MTV:lle vahvistus: Teboil myydään

  • ke17:37
    Teboil

    HS: SEO on kiinnostunut neuvottelemaan Teboil-kauppiaiden kanssa

  • ma13:50
    Neste

    Neste vakuuttaa: Suomessa riittää polttoainetta

  • 25.10.21:51
    Teboil

    Teboil kommentoi kohua: "Saattaa esiintyä viiveitä"

  • 25.10.13:57
    Teboil

    Teboil-kriisiin tukipaketti avuksi? Näin vastaa pääministeri Orpo