Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Valtiovarainministeri Saarikko ehdottaa väliaikaista muutosta polttoaineiden jakeluvelvoitteeseen

10:25Bensa ja lämmitys kallistuvat - paljonko hinta voi vielä nousta?Miten paljon bensan hinta voi vielä nousta?
Julkaistu 21.03.2022 15:39
Toimittajan kuva

Juha Kaija

juha.kaija@mtv.fi

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) ehdottaa polttoaineen jakeluvelvoitteen väliaikaista alentamista hätäavuksi kuljetusalan tilanteeseen. Myös suora tuki kuljetusyrittäjille on vaihtoehtona.

Jakeluvelvoite tarkoittaa sitä, että liikennepolttoaineen jakelijoilla on velvoite toimittaa vuosittain kulutukseen tietty vähimmäisosuus uusiutuvia polttoaineita. Nyt jakeluvelvoite on 19,5 prosenttia, ja se nousee vuosittain siten, että uusiutuvien osuus on vuodesta 2029 lähtien 30 prosenttia.

Kuljetusyrittäjät eivät ole saaneet vielä siirrettyä polttoaineen hinnan nousua itse perimiinsä hintoihin. Dieselin bio-osuuden saatavuudessa on ollut vaikeuksia Ukrainan sodan vuoksi ja se näkyy kalliimpana hintana.

– Jakeluvelvoitteen väliaikaisessa alentamisessa myönteistä olisi se, että se ei auttaisi vain kuljetusalaa vaan kaikkia dieselillä autoilevia. Se olisi myös julkisen talouden kannalta kestävä ratkaisu. En kuitenkaan pidä perusteltuna, että luopuisimme varsinaisesta pitkän aikavälin ilmastotavoitteesta, sanoo Saarikko MTV Uutisille.

Ilmastotavoitteesta ei tarvitsisi tinkiä, kun uusiutuvien osuutta nostettaisiin myöhemmin enemmän kuin nyt on kaavailtu.

Saarikon johtama varautumisen ministerityöryhmä kokoontuu huomenna keskustelemaan kuljetusalan ahdingosta ja ylipäätään suomalaisyritysten näkymistä. Varsinaisia päätöksiä ei huomiselta kokoukselta vielä odoteta.

"Tutkimus- ja kehityssäästöt löydettävä muualta"

Hallitus kokoontuu parin viikon kuluttua kehysriiheen tekemään talouspäätöksiä. Saarikon mukaan valtiovarainministeriö aikoo esittää tutkimus- ja kehitysmenoihin kohdistuvien leikkausten perumista.

Viime kevään kehysriihessä hallitus päätti kokonaisuudessaan 370 miljoonan euron pysyvistä menosäästöistä vuodesta 2023 eteenpäin. Tässä kokonaisuudessa tieteeseen olisi kohdistettu 35 miljoonan euron leikkaukset. Saarikon mukaan tutkimus- ja kehitysrahoitukseen kaavaillut säästöt on nyt löydettävä jostain muualta.

Viime viikolla Saarikko kertoi, että aikoo ehdottaa hallitukselle muun muassa tutkimus- ja tuotekehitysmenojen lisäämistä noin 300 miljoonalla eurolla vuodelle 2023.

Lisää aiheesta:

Hallitus ei juuri saa tukea polttoaineveron alentamiselleMikä on jakeluvelvoite ja miksi se hiertää hallitusneuvotteluissa? Tästä on kyseHallitukselta satojen miljoonien energiapaketti julki: Polttoaineen jakeluvelvoitetta lasketaan, Suomi ja Viro vuokraavat LNG-laivanNäillä keinoilla hallitus kompensoi energian hintojen nousua suomalaisilleHallitus väläytti kyselytunnilla täsmätoimia liikennepolttoaineiden hintojen alentamiseksiMaria Ohisalo: Päästötavoitteisiin ei päästä, jos fossiilisten polttoaineiden hintaa ei koroteta – hallituskumppani keskusta vastustaa tiukasti
PolttoainePolitiikkaAnnika SaarikkoUkrainan sotaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine
  • 12.9.19:56
    Ukrainan sota

    Ukraina iski Karjalan kannakselle – osui Putinia arkaan paikkaan

  • 4.9.11:43
    Kotimaa

    Valtiovarainministeriö ehdottaa alennusta bensan hintaan

  • 29.8.10:31
    Venäjä

    Ukraina iski Venäjää arkaan paikkaan juuri oikeaan aikaan

  • 27.8.10:52
    Venäjä

    ISW: Bensakriisi ravistelee Venäjää

  • 21.8.19:31
    Ukrainan sota

    Venäjällä polttoainekriisi: Bensajonot jopa kilometrien mittaisia