"Alus kulkee selvästi liian lähellä väylän pohjoisreunaa" – Amorellan AIS-signaaleja lähettävän Jarmon merikartta puhuu karua kieltä hetkistä ennen onnettomuutta

Amorellan viimeiset hetket tallentuivat merikartalle 2:31
Katso videolta Amorellan viimeiset hetken merikartasta.

Merikartasta on nähtävissä, että Viking Amorella kulki huomattavan lähellä väylän pohjoisreunaa ennen turmaa.

Viking Amorellan karilleajoon johtaneita syitä voi toistaiseksi arvailla, mutta joitain tekijöitä pystytään sulkemaan pois jo nyt.

Onnettomuuspaikka on haastava, mutta siitä huolimatta laivat ovat navigoineet siitä päivittäin ongelmitta.

Amorella kulki tavanomaista reittiään kohti niin kutsuttua Hjulgrundin kapeikkoa. Väylää edeltää jyrkkä 90 asteen käännös, minkä jälkeen alus täytyy suoristaa noin sadan metrin levyiselle väylälle saarten välistä. 

Merikartta osoittaa laivan kulkevan lähellä väylän reunaa

Lentokoneiden ADS-B-signaaleja ja laivojen AIS-signaaleja Marine Traffic -meriliikenneverkkopalvelulle lähettänyt espoolainen Jarmo Niskanen hieraisi silmiään, kun näki sunnuntaina karille ajaneen Viking Linen Amorella-aluksen reitin merikartalta.

Marine Traffic on reaaliaikaisesti meriliikennettä seuraava verkkosivusto. Niskanen lähettää signaalia serverille antennin avulla.

Jo 15 vuotta AIS-signaaleja harrastuksena tutkineen Niskasen ensimmäinen kommentti merikartasta oli se, että laiva oli aivan liian lähellä väylän reunaa.

– Alus kulkee selvästi liian lähellä väylän pohjoisreunaa ja ajautuu liian lähelle eteläviittoja. Eihän laivan pidä koskaan ajaa niin, että mennään poijun päältä, Niskanen kertoo.

AIS on laivojen tunnistamiseen ja sijainnin määrittämiseen tarkoitettu järjestelmä, joka käyttää hyödykseen GPS:ää. AIS välittää myös aluksen tarkan nopeuden ja muut mittausarvot, kuten tuulen suunnan ja lämpötilan.

Niskanen kertoo, että aluksen nopeus vaihtelee niin ikään matkalla huomattavasti.

– Nopeus on kapeassa kohdassa 6,5 solmua. Kun vuoto ilmenee, hidastuu nopeus kolmeen solmuun ja laiva lähes pysähtyy. Sitten se lähtee liikkeelle uudestaan kovaa vauhtia matalikkoon.

Niskasen mukaan on myös mielenkiintoista, että laivan edelliset reittiviivat kulkevat aivan eri linjaa sunnuntaiseen reittiin verrattuna.

Katso merikarttakuvaa onnettomuudesta yläpuolelta löytyvältä videolta.


Lue myös:

    Uusimmat