Viking Amorellan karilleajoon johtaneita syitä voi toistaiseksi arvailla, mutta joitain tekijöitä pystytään sulkemaan pois. Onnettomuuspaikka on haastava, mutta siitä huolimatta laivat navigoivat siitä päivittäin ongelmitta.
Amorella kulki tavanomaista reittiään kohti niin kutsuttua Hjulgrundin kapeikkoa. Väylää edeltää jyrkkä 90 asteen käännös, minkä jälkeen alus täytyy suoristaa noin sadan metrin levyiselle väylälle saarten välistä. Merenkulun asiantuntijoiden mukaan samantapaisia kapeita väyliä löytyy Suomen saaristosta paljon.
– Vastaava väylä vaatii totta kai tarkkaavaisuutta ajossa, mutta ei se ole erityisen haastava. Sää ja vedenkorkeus on ollut normaali, näkyvyys hyvä, eikä erikoista aallokkoa tai tuultakaan ole ollut, olosuhteita arvioi Väyläviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä.
”Konstikas paikka, mutta päivittäin siitä mennään”
Hjulgrundin kapeikossa veden syvyys madaltuu äkkinäisesti noin 15 metristä 8-9 metriin. Amorellan syväys on reilut 6 metriä, eli sen syvyisessä vedessä aluksen pitäisi pystyä kulkemaan saamatta pohjakosketusta.
Suurelle alukselle riittää parikin metriä pohjan alla, mutta oma vaikutuksensa nopealla muutoksella on.
– Väylän syvyyden muutos aiheuttaa pientä imuefektiä, niin sanottua ”squattia”. Se on sellainen konstikas paikka, mutta tällaisella kelillä silti ihan turvallinen. Ja niin kuin tiedetään, niin siitä päivittäin mennään, selventää tekniikan tohtori, yliopettaja emeritus Sauli Ahvenjärvi.
Lue myös: Kokenut merikapteeni Viking Amorellan turmapaikasta: Kapeassa kohdassa tehtävä haastava käännös: ”Ei siinä kauheasti jää pelivaraa”
Potkuri vaurioitui merimerkin kettingistä
Viking Linen toimitusjohtajan Jan Hansesin mukaan yksi aluksen potkureista oli ilmeisesti osunut kettinkiin, joka oli kiinni poijussa.
Tästä on vielä vaikea päätellä syitä itse onnettomuuteen. Ahvenjärven mukaan kettinkiin osuminen tuskin on pohjakosketuksen syy, ennemminkin seuraus.
