Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Amorella ajoi karille kapeikossa, joka on laiva-asiantuntijan mukaan "konstikas paikka" – tämä haastavasta saaristoreitistä tiedetään

2:50Tällainen on karilleajopaikan kapeikko –"Vaatii totta kai tarkkaavaisuutta ajoissa, mutta ei erityisen haastava"Tällainen on karilleajopaikan kapeikko: "Vaatii totta kai tarkkaavaisuutta ajoissa, mutta ei erityisen haastava", arvioi asiantuntija.
Julkaistu 22.09.2020 06:18
Toimittajan kuva
Laura Pylvänäinen

laura.pylvanainen@mtv.fi

laurapylv

Viking Amorellan karilleajoon johtaneita syitä voi toistaiseksi arvailla, mutta joitain tekijöitä pystytään sulkemaan pois. Onnettomuuspaikka on haastava, mutta siitä huolimatta laivat navigoivat siitä päivittäin ongelmitta.

Amorella kulki tavanomaista reittiään kohti niin kutsuttua Hjulgrundin kapeikkoa. Väylää edeltää jyrkkä 90 asteen käännös, minkä jälkeen alus täytyy suoristaa noin sadan metrin levyiselle väylälle saarten välistä. Merenkulun asiantuntijoiden mukaan samantapaisia kapeita väyliä löytyy Suomen saaristosta paljon.

– Vastaava väylä vaatii totta kai tarkkaavaisuutta ajossa, mutta ei se ole erityisen haastava. Sää ja vedenkorkeus on ollut normaali, näkyvyys hyvä, eikä erikoista aallokkoa tai tuultakaan ole ollut, olosuhteita arvioi Väyläviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä.

”Konstikas paikka, mutta päivittäin siitä mennään”

Hjulgrundin kapeikossa veden syvyys madaltuu äkkinäisesti noin 15 metristä 8-9 metriin. Amorellan syväys on reilut 6 metriä, eli sen syvyisessä vedessä aluksen pitäisi pystyä kulkemaan saamatta pohjakosketusta.

Suurelle alukselle riittää parikin metriä pohjan alla, mutta oma vaikutuksensa nopealla muutoksella on.

– Väylän syvyyden muutos aiheuttaa pientä imuefektiä, niin sanottua ”squattia”. Se on sellainen konstikas paikka, mutta tällaisella kelillä silti ihan turvallinen. Ja niin kuin tiedetään, niin siitä päivittäin mennään, selventää tekniikan tohtori, yliopettaja emeritus Sauli Ahvenjärvi.

Lue myös: Kokenut merikapteeni Viking Amorellan turmapaikasta: Kapeassa kohdassa tehtävä haastava käännös: ”Ei siinä kauheasti jää pelivaraa”

Potkuri vaurioitui merimerkin kettingistä

Viking Linen toimitusjohtajan Jan Hansesin mukaan yksi aluksen potkureista oli ilmeisesti osunut kettinkiin, joka oli kiinni poijussa.

Tästä on vielä vaikea päätellä syitä itse onnettomuuteen. Ahvenjärven mukaan kettinkiin osuminen tuskin on pohjakosketuksen syy, ennemminkin seuraus.

– Kun pohjakosketus on saatu, on jo oltu sivussa väylältä, ja siellähän ne poijutkin sitten on, toteaa Ahvenjärvi.

Hanses vahvistaa arvion MTV Uutiset Liven haastattelussa.

– Laiva eksyi kurssiltaan, ja törmäsi tämän vuoksi merimerkkiin. Syy voi olla tekninen tai inhimillinen, hän toteaa.

Lue lisää: Viking Linen toimitusjohtaja Amorellan pohjakosketuksesta: "Laiva eksyi kurssilta ja törmäsi merimerkkiin"

Tekninen vika ei ole suljettu pois

Viking Amorella ajoi karille samoilla vesillä myös joulukuussa 2013. Tuolloin alus oli saanut sähköhäiriön, jonka vuoksi aluksen ohjauskyky menetettiin neljäksi minuutiksi.

Hjulgrundin kapeikon tapaisessa vaativassa paikassa neljä minuuttia on pitkä aika, eikä varaohjausjärjestelmätkään välttämättä ehdi korjata tilannetta. Tekninen syy ei ole poissuljettu sunnuntain onnettomuuden osalta, mutta siihen voi liittyä muutakin.

– Nyt ei ainakaan sää ollut syy. Näissä tilanteissa on usein monta tekijää, jotka johtavat lopputulokseen. Jonkinlainen tekninen vika saattaa olla tässä yhtenä tekijänä, arvioi Sauli Ahvenjärvi.

Vaikka sunnuntain onnettomuutta on arvioitu vakavaksi, uhka liittyi ennen kaikkea ympäristöonnettomuuden riskiin, mikäli aluksen öljytankki olisi törmäyksen voimasta alkanut vuotaa mereen.

Ahvenjärvi huomauttaa, että 8-15 metrin syvyisillä vesillä noin viidenkymmenen metrin korkuiset risteilijät eivät voi upota täysin pinnan alle.

Lue lisää: Katso video! Valter ikuisti karille ajaneen matkustajalaiva Amorellan lentokoneesta käsin: "Olihan siinä hämmästynyt fiilis"

Lisää aiheesta:

Uutta tietoa Viking Gracen ja saaristolautan törmäysuhasta Ahvenanmaalla: "Manööveritilanteessa on tehty virhearviointi"Onko sattumaa, että kaksi laivaa on ajanut karille hiljattain? Otkes vastaa polttaviin kysymyksiinViking Amorellan turmareitiltä löytyi nelimetrinen lohkare, johon laiva on saattanut osua – "Sillä ei ole onnettomuuden kanssa sinänsä mitään tekemistä"Kokenut merikapteeni Viking Amorellan turmapaikasta: Kapeassa kohdassa tehtävä haastava käännös – ”Ei siinä kauheasti jää pelivaraa”Leo, 14, ikuisti hurjat kuvat: Saunalautta näytti jäävän ruotsinlaivan jyräämäksi – "Lautalta ei reagoitu mitenkään laivan torveen"Läheltä piti -tilanne myös Kemissä 2002: Luotsivene oli viisi minuuttia kumollaan kovassa aallokossa ja täyttyi osittain vedellä
Viking Line LaivaonnettomuudetPelastusoperaatiotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Viking Line
  • 19.10.11:09
    Seksuaalirikokset

    Viking Gracen joukkoraiskaus tapahtui Suomen puolella – näin poliisi kommentoi tapausta

  • 18.10.21:38
    Raiskaus

    Aftonbladet: Nuoren suomalaisnaisen joukkoraiskauksesta epäillyt neljä miestä päästetty vapaaksi

  • 4.5.06:29
    Asian ytimessä.doc

    Himoristeilijä Sami on käynyt laivalla jo 500 kertaa – myös koti muistuttaa risteilyalusta

  • 26.2.07:45
    Ruoka

    Tässä tapauksessa laivan buffetista voi saada alennusta

  • 19.2.14:41
    Hyönteiset

    Viking Line: Ei syöpäläisiä – abiristeilyn mysteeriotus katosi etsijöiltä