Amorella ajoi karille kapeikossa, joka on laiva-asiantuntijan mukaan "konstikas paikka" – tämä haastavasta saaristoreitistä tiedetään

Tällainen on karilleajopaikan kapeikko –"Vaatii totta kai tarkkaavaisuutta ajoissa, mutta ei erityisen haastava" 2:50
Tällainen on karilleajopaikan kapeikko: "Vaatii totta kai tarkkaavaisuutta ajoissa, mutta ei erityisen haastava", arvioi asiantuntija.

Viking Amorellan karilleajoon johtaneita syitä voi toistaiseksi arvailla, mutta joitain tekijöitä pystytään sulkemaan pois. Onnettomuuspaikka on haastava, mutta siitä huolimatta laivat navigoivat siitä päivittäin ongelmitta.

Amorella kulki tavanomaista reittiään kohti niin kutsuttua Hjulgrundin kapeikkoa. Väylää edeltää jyrkkä 90 asteen käännös, minkä jälkeen alus täytyy suoristaa noin sadan metrin levyiselle väylälle saarten välistä. Merenkulun asiantuntijoiden mukaan samantapaisia kapeita väyliä löytyy Suomen saaristosta paljon.

– Vastaava väylä vaatii totta kai tarkkaavaisuutta ajossa, mutta ei se ole erityisen haastava. Sää ja vedenkorkeus on ollut normaali, näkyvyys hyvä, eikä erikoista aallokkoa tai tuultakaan ole ollut, olosuhteita arvioi Väyläviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä.

”Konstikas paikka, mutta päivittäin siitä mennään”

Hjulgrundin kapeikossa veden syvyys madaltuu äkkinäisesti noin 15 metristä 8-9 metriin. Amorellan syväys on reilut 6 metriä, eli sen syvyisessä vedessä aluksen pitäisi pystyä kulkemaan saamatta pohjakosketusta.

Suurelle alukselle riittää parikin metriä pohjan alla, mutta oma vaikutuksensa nopealla muutoksella on.

– Väylän syvyyden muutos aiheuttaa pientä imuefektiä, niin sanottua ”squattia”. Se on sellainen konstikas paikka, mutta tällaisella kelillä silti ihan turvallinen. Ja niin kuin tiedetään, niin siitä päivittäin mennään, selventää tekniikan tohtori, yliopettaja emeritus Sauli Ahvenjärvi.

Potkuri vaurioitui merimerkin kettingistä

Viking Linen toimitusjohtajan Jan Hansesin mukaan yksi aluksen potkureista oli ilmeisesti osunut kettinkiin, joka oli kiinni poijussa.

Tästä on vielä vaikea päätellä syitä itse onnettomuuteen. Ahvenjärven mukaan kettinkiin osuminen tuskin on pohjakosketuksen syy, ennemminkin seuraus.

– Kun pohjakosketus on saatu, on jo oltu sivussa väylältä, ja siellähän ne poijutkin sitten on, toteaa Ahvenjärvi.

Hanses vahvistaa arvion MTV Uutiset Liven haastattelussa.

– Laiva eksyi kurssiltaan, ja törmäsi tämän vuoksi merimerkkiin. Syy voi olla tekninen tai inhimillinen, hän toteaa.

Tekninen vika ei ole suljettu pois

Viking Amorella ajoi karille samoilla vesillä myös joulukuussa 2013. Tuolloin alus oli saanut sähköhäiriön, jonka vuoksi aluksen ohjauskyky menetettiin neljäksi minuutiksi.

Hjulgrundin kapeikon tapaisessa vaativassa paikassa neljä minuuttia on pitkä aika, eikä varaohjausjärjestelmätkään välttämättä ehdi korjata tilannetta. Tekninen syy ei ole poissuljettu sunnuntain onnettomuuden osalta, mutta siihen voi liittyä muutakin.

– Nyt ei ainakaan sää ollut syy. Näissä tilanteissa on usein monta tekijää, jotka johtavat lopputulokseen. Jonkinlainen tekninen vika saattaa olla tässä yhtenä tekijänä, arvioi Sauli Ahvenjärvi.

Vaikka sunnuntain onnettomuutta on arvioitu vakavaksi, uhka liittyi ennen kaikkea ympäristöonnettomuuden riskiin, mikäli aluksen öljytankki olisi törmäyksen voimasta alkanut vuotaa mereen.

Ahvenjärvi huomauttaa, että 8-15 metrin syvyisillä vesillä noin viidenkymmenen metrin korkuiset risteilijät eivät voi upota täysin pinnan alle.

Lue myös:

    Uusimmat