Uutta tietoa Viking Gracen ja saaristolautan törmäysuhasta Ahvenanmaalla: "Manööveritilanteessa on tehty virhearviointi"

Saaristolautta ja ruotsinlaiva törmäysvaarassa Ahvenanmaan saaristossa – mikä johti tilanteeseen? Nordic Jetline kertoo MTV:lle 5:14
Mitä merellä tapahtui? Tästä uhkaava tilanne Viking Gracen ja saaristolautta Skiftetin välillä johtui.

Nordic Jetlines kertoo MTV Uutiset Liven haastattelussa, että Vikingin Gracen ja saaristolautan vaarallinen läheltä piti -tilanne johtui pienemmän aluksen ohjausvirheestä.

MTV Uutiset kertoi eilen Ahvenanmaan saaristossa tapahtuneesta vaaratilanteesta, jossa Viking Linen Viking Grace -risteilyalus ja saaristolautta Skiftet ohittivat toisensa vaarallisen läheltä eli vain noin 15 metrin etäisyyydeltä.

MTV Uutisiin otti yhteyttä risteilylaiva Viking Gracella matkustanut Harri, joka todisti Viking Gracen kannella uhkaavalta näyttänyttä tilannetta. Harri myös kuvasi kuumottavan tilanteen ja se on nähtävissä jutun yläpuolelta löytyvältä videolta.

Saaristolauttaliikenteestä vastaavan Nordic Jetlinesin johtaja Oskar Berndtsson kertoo MTV Uutiset Livessä, ettei vaaratilanne johtunut teknisestä viasta, vaan kyseessä oli ohjausvirhe.

– Manööveritilanteessa on tehty virhearviointi, jolloin kurssi on mennyt liikaa paapuuriin eli vasemmalle puolelle. Kun tämä huomattu, on korjattu heti oikealle. Kyseessä on ollut hyvin läheltä piti -tilanne. 

– Virhe on täysin tapahtunut M/S Skiftetin komentosillalla, Berndtsson kertoo.

Berndtssonin mukaan myös Viking Grace joutui tekemään väistöliikkeen tiukassa paikassa.

Silminnäkijä tallensi vaaratilanteen Ahvenanmaan saaristossa: Lautta ja risteilyalus lähellä joutua törmäyskurssille 0:53

Ylhäältä näet Harrin kuvaan videon, sekä animaation laivaliikenteen seurantaa tarjoavan MarineTrafficin nettisivuilta.

"Kaikki ohjaajat kokeneita ja päteviä"

Berndtsson korostaa, että kyseinen mutka on laivaliikenteelle tuttu paikka, jossa laivat kohtaavat toisiaan melkein päivittäin. Jos Viking Grace tulee tiukassa mutkassa vastaan, tarkoittaa se kuitenkin etäisyyden ottamista.

Berndtsson ei ota kantaa siihen, kenen virheestä tapahtunut johtui. Hänen mukaan kaikki aluksen ohjaajat ovat kuitenkin työssään päteviä ja kokeneita.

– Alusta voi ohjata joko kapteeni, perämies tai vahtimies. En ota kantaa tähän sen enempää ennen kuin saadaan virallisia raportteja asiasta.

Tapauksen rikosnimike koveni tiistaina, ja vaaratilannetta tutkitaan nyt törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja hyvän merimiestaidon laiminlyöntinä.

Tutkinnanjohtaja Tommi Lehtonen Turun rikostorjuntayksiköstä kertoo STT:lle, että rikoksesta epäillään saaristolautan miehistöä, joita kuulustellaan seuraavaksi.

Tutkinta etenee siten, että aluksi kaikki tarvittava aineisto kerätään kasaan.

–  Sitten aloitamme kuulustelut, jossa kuullaan ensiksi risteilyaluksen henkilöitä, jotka ovat olleet vahtivuorossa. He ovat olleet yhteydessä toiseen alukseen ja sopineet väistämisestä, kertoo Lehtonen STT:lle.

Juttua täydennetty kello 16.15 tiedolla rikosnimikkeen kovenemisesta, tapausta tutkitaan nyt törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Katso koko lähetys yläpuolelta löytyvältä videolta.

Lue myös:

    Uusimmat