Alle puolet korkeakouluopiskelijoista valmistuu tavoiteajassa

Yliopisto-opiskelijoista noin 30 prosenttia saa opintonsa päätökseen tavoiteajassa, ammattikorkeakoulujen puolella määrä on 48 prosenttia.

Alle puolet korkea-asteen opiskelijoista saa opintonsa päätökseen tavoiteajassa. Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2004 lopussa yliopistoista valmistui viidessä ja puolessa vuodessa 30 prosenttia.

Seurattuun joukkoon kuului kaikkiaan 19 000 opiskelijaa. Vähiten valmistuneita, eli 15 prosenttia, oli tekniikan ja liikenteen alalla. Ripeimmin valmistuttiin sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.

Kaiken kaikkiaan valmistumistahti on hidastunut aavistuksen edellisvuoden vastaavasta. Vuoden 2003 lopussa yliopistoista valmistui tavoiteajassa 31 prosenttia kaikkiaan 18 300 opiskelijasta. Tekniikan ja liikenteen alalta valmistui tuolloin 17 prosenttia.

Ammattikorkeakouluopinnot sai vuoden 2004 lopussa päätökseen tavoiteajassa eli neljässä ja puolessa vuodessa kaikkiaan 48 prosenttia opiskelijoista.

Ylioppilastutkinnon puolestaan sai kolmessa vuodessa päätökseen 77 prosenttia kaikkiaan 37 000 lukiolaisesta. Opintojaan jatkoi yli tavoiteajan 14 prosenttia opiskelijoista.

Toisen asteen ammatillisen perustutkinnon aloittaneista valmistui 57 prosenttia kaikkiaan noin 48000:sta kolme vuotta aiemmin aloittaneesta. Tilastokeskuksen mukaan valmistuminen on hieman nopeutunut edellisvuodesta.

Ammattikorkeakouluihin kaivataan opintojen ohjausta

Ammattikorkeakouluopiskelijayhdistysten liitto SAMOK vaatii konkreettisia toimia opintojen nopeuttamiseksi panostamalla opintojen ohjaukseen ja poistamalla pakkohakujärjestelmä.

Varsinkin opintojen keskeytyminen jo ensimmäisen opiskeluvuoden aikana johtuu pääasiassa siitä, että opiskelijat ovat hakeutuneet pakkohaun vuoksi huonosti heille soveltuviin opiskelupaikkoihin. Ilman opiskelu- tai työpaikkaa jääneiden on haettava lukion jälkeen ammattikorkeakouluun tai toisen asteen ammatilliseen koulutukseen työmarkkinatukea saadakseen.

Pakkohakujärjestelmän sijaan olisi lisättävä oppilaitosten välisen nivelvaiheen ohjausta toisen asteen oppilaitoksissa. Näin kaikki ammattikorkeakouluihin hakeutuvat olisivat motivoituneita opiskelemaan valitsemaansa alaa.

Liitto korostaa, että opiskelutaitojen ja opintojen suunnittelukyvyn merkitys opintopolun aikana on kiistämätön ja näitä ominaisuuksia on tuettava koko opiskeluajan kattavalla ohjauksella.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat