Alkoholittomien panimojuomien myynti kiritti koronavuoden kokonaismyynnin kasvuun – oluen ravintolakulutus romahti

Koronavuonna alkoholia sisältävien panimojuomien, eli oluen, siiderin ja lonkeron myynti laski reilun prosentin edellisvuoteen verrattuna, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto tiedotteessaan.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Korona muutti suomalaisten ostoskorin sisältöä – vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoi 2:04
Korona muutti suomalaisten ostoskorin sisällön – vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoi.

Kuitenkin panimojuomien kokonaismyynti kasvoi hieman alle prosentin. Panimojuomia myytiin viime vuonna 805,5 miljoonaa litraa. Myynnin kokonaismäärää kasvatti tiedotteen mukaan virvoitusjuomien ja kivennäisvesien ostosten kasvu reilulla kolmella prosentilla.

Liitto kertoo, että juomaostokset siirtyivät viime vuonna päivittäiskauppaan lähes kokonaan. Oluen kulutus ravintoloissa laski 41 prosenttia, lonkeroiden 44 prosenttia ja siiderin puolittui, tiedotteessa kerrotaan. 

–  Koronapandemian alettua ennustettiin, jopa peloteltiin, että erityisesti olutta hamstrataan koteihin. Oluen osalta vain alkoholittoman oluen myynti kasvoi, edellisvuoteen verrattuna 10,2 prosenttia, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen sanoo tiedotteessa.

Luvut perustuvat liiton jäsenyritysten kuten Hartwallin, Olvin ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin. 

Lue myös:

    Uusimmat