Alko tiedotti keskiviikkona helmikuun myynneistään. Myynnit laskivat viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.
Alko julkisti perinteiseen tapaan kuukausittaiset myyntitilastonsa. Alko kertoo tiedotteessaan, että helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 8,7 prosenttia. Alkon myynnit laskivat myös tammikuussa.
Lue myös: Kannattaako valita hanapakkaus vai viinipullo? Alko lyö faktat tiskiin juomapakkauksista ja paljastaa tammikuun myyntitilastonsa
"Koronarajoitusten asteittainen purkaminen näkyy"
Alkon mukaan se myi juomia 5,7 miljoonaa litraa helmikuussa 2022, kun myynnit olivat vuotta aiemmin 6,2 miljoonaa litraa.
– Koronarajoitusten asteittainen purkaminen näkyy alkoholin myyntikanavissa, kun myynti jakautuu myös ravintola-anniskeluun Alkon ja päivittäistavarakaupan lisäksi, Alko toteaa tiedotteessaan.
Alkon tilastoista selviää, että kaikkien juomaryhmien myynti laski helmikuussa. Suurin pudotus nähtiin viinien tuoteryhmässä, joissa kovin lasku oli miedoissa viineissä (–16,8 prosenttia) sekä punaviineissä (–12,6 prosenttia). Panimotuotteiden myynti laski kokonaisuudessaan 7,7 prosenttia ja väkevien 7,6 prosenttia.
