Mainos

Alkosta paljastetaan vuoden 2021 hittijuomat – selkeitä trendejä näkyvissä: "Mahdollisimman yksinkertaista"

Mitä Suomi juo vuonna 2021 trendien perusteella? Alkon kokoamasta trendikatsauksesta selviää, mitkä ovat tämän hetken kiinnostavimmat ilmiöt niin alkoholijuomien kuin alkoholittominkien maailmassa. 

Yhteiskunnalliset muutokset ja ajan isot ilmiöt näkyvät myös juomatrendeissä, käy ilmi Alkon tuoreesta trendikatsauksesta. Nyt julkaistu katsaus kokoaa vuoden 2021 kiinnostavimmat ilmiöt ja juomatrendit aina vastuullisesta kuluttamisesta hittidrinkkeihin ja uusiin makuyhdistelmiin.

Trendikkäitä juomayhdistelmiä vuonna 2021

Alkon Anri Lindström sanoo, että tämän vuoden ehdoton drinkkitrendi on yksinkertaisuus.

– Yksi plus yksi on kolme. Halutaan tehdä mahdollisimman yksinkertaista.

Lindström listaa joukon makuyhdistelmiä, jotka trendaavat tänä vuonna:

Kuohuviini + sorbetti
Vermutti + tonic
Roseeviini + lemonade
Hapanolut + marja- tai hedelmäsiirappi
Kuohuviini + seljankukkamehu

– Koronapandemian vaikutukset näkyvät ja tuntuvat. Kotikokkaaminen on lisääntynyt ja ruokaan ja juomaan panostetaan. Tuttu ja turvallinen ovat arvossaan. Vihreät valinnat, lähi- ja pientuotanto sekä kotimaiset raaka-aineet kiinnostavat. Uskomme, että nämä asiat pysyvät myös pandemian jälkeen, sanoo Alkon hankinta- ja valikoimajohtaja Anu Koskinen.

Roseeproseccoa, samppanjaa ja konmaritusta laseissa

Alkon mukaan laseissa nähdään tänä vuonna paitsi trendikkäitä mocktaileja ja simppeleitä kahden raaka-aineen drinkkejä myös kuplivana. Klassiset kuohuviinidrinkit ovat nousussa, ja uudet roseeproseccot yhdistävät kaksi megatrendiä, roseen ja kuohuviinin.

– Roseeproseccot tulivat myyntiin meille viime vuoden lopulla. Katsotaan, mitä tämä vuosi tuo tullessaan, pohtii Alkon palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström.

Alkon mukaan myös samppanjan myynti Suomessa on kasvanut, kun muualla maailmassa kysyntä on laskenut.

Nyt konmaritetaan myös laseissa! Elämän yksinkertaistaminen ja "konmarituksena" tunnettu turhan karsiminen näkyvät myös lasissa ja lautasella – mitä simppelimpi resepti ja laadukkaammat raaka-aineet, sen parempi. Korvattavuus kiinnostaa: miten voin tehdä tämän niillä raaka-aineilla, joita minulla sattuu olemaan?

Kaikkein villeimmät ruoka- ja juomatrendit ovat saaneet väistyä, kun koronapandemia sai ihmiset hakemaan tuttua ja turvallista. Myyntitilastojen kärjessä paistattelevat tunnetut klassiset tyylit sekä tuotemerkit.

Esimerkiksi punaviineistä suosiotaan ovat kasvattaneet suomalaisten laajasti tuntemat viinimaat Italia, Espanja, Portugali ja Australia, valkoviineistä Saksa, Italia ja Espanja. Tuttuuden kaipuu on näkynyt myös perinteisten olutmaiden Belgian ja Saksan suosiona.

– Aina vain uusien trendien perässä juoksemisen sijaan nyt palataan kohti yksinkertaisempia valmistustapoja, joissa hienot makumaailmat pääsevät esille. Esimerkiksi olutmaailma on ollut viime vuosina vähän kuin karkkikauppa kaikkine villeine makuineen, mutta nyt arvostetaan taas vanhaa oluenpanoperinnettä, mallasta, humalaa ja vettä, Anri Lindström sanoo.

Ruokavaliot ja huoli ilmastosta näkyvät viinihyllyllä

Terveys, hyvinvointi sekä erilaiset ruokavaliot näkyvät yhä useammin myös juomavalinnoissa – esimerkiksi vegaanista ruokavaliota noudattava valitsee vegaanisen viinin, joku toinen välttelee sokereita. Vuonna 2020 vegaanisten tuotteiden myynti kasvoi litroissa 49 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, luomutuotteiden 29 prosenttia. 

– Kuluttajat on myös yhä kiinnostuneempia  juomien alkoholi-, sokeri- ja kalorimääristä, Anri Lindström sanoo. 

Myös huoli ilmastosta näkyy viinihyllyllä, ja ympäristövastuullisuus on iso trendi juomamaailmassa. Ympäristöystävällisyydestä kertovan Vihreä valinta -merkinnän saaneiden tuotteiden määrä kasvaa vauhdilla. Nyt jokin merkintä on jo joka kolmannella tuotteella Alkon valikoimissa. Uusin tunnus kertoo tuotteen hiilineutraaliudesta. 

Nyt kiinnostaa alkoholittomuus ja "sober curious"

Omien alkoholitottumusten kyseenalaistaminen ja niin sanottu sober curious -trendi on kasvava ilmiö etenkin nuorten parissa. Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – melkein lasillisen jokaista suomalaista kohden. Erityisesti on kasvanut alkoholittomien oluiden ja miksereiden kysyntä. Alkoholittomat mocktail-drinkit päätyvät pöytään yhä useammin myös ruokajuomina.

– Ilmiö liittyy vastuulliseen kuluttamiseen ylipäänsä: samoin kuin vastuullinen kuluttaja pohtii vaatteen kohdalla, miten se on tuotettu ja ostaako sitä vai ei, myös alkoholijuomien käytössä halutaan tehdä tietoisia valintoja, Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho sanoo.

Lähde: Alko

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja