Älä päädy verkkohuijauksen uhriksi – yksi ohje erityisen tärkeä!

Saana myi viiden euron vauvantarviketta, menetti 400 euroa – näin nettimyyjiä huijataan 0:59
KATSO MYÖS: Huijauksen kohteeksi voi joutua nettimyyjäkin – näin kävi Saanalle!

Verkkohuijauksilta välttymistä edesauttaa se, että muistat kolme ohjeistusta: varo, varmista ja varoita. 

Kuluttajaliitto muistuttaa viranomaisten ja yritysten yhteisen Varo, varmista ja varoita -tietoturvakampanjan tiedotteessa, että netissä kannattaa verkkohuijausten suhteen olla varuillaan. Huijauksilta voi suojautua noudattamalla tiettyjä ohjeistuksia.

Rahaa palanut huijauksissa kymmeniä miljoonia

Kuluttajaliitto kertoo, että vuonna 2021 poliisille tehtiin 2 500 ilmoitusta nettihuijauksista. Näissä petkutuksissa suomalaisten kerrotaan menettäneen rahaa yhteensä noin 47 miljoonaa euroa.

Kuluttajaliiton tiedotteen mukaan viime vuonna niin sanotuissa IT-tuki-, toimitusjohtaja-, rakkaus- ja dokumenttihuijauksissa suomalaiset menettivät yhteensä 16 miljoonaa euroa, sijoitushuijauksissa yli 20 miljoonaa euroa ja pankkien nimissä tehdyissä huijauksissa 10 miljoonaa euroa.

Lisäksi esiintyi tilastoimattomia tapauksia, joiden määrää tai rahallista rikoshyötyä ei tarkasti tiedetä.

Tiedotteessa kerrotaan myös, että viranomaisille ilmoitettujen nettihuijausten rikoshyöty suureni lähes kolmanneksen vuodesta 2020 vuoteen 2021. Toisaalta kerrotaan, että tammi–maaliskuussa 2022 ilmoitusten ja rahallisen rikoshyödyn määrä pieneni yli 40 prosenttia vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Älä anna häpeän estää huijauksesta kertomista

Uhrien menetykset eivät aina ole pelkästään rahaan liittyviä. Etenkin pitkään kestäneen huijauksen paljastuminen voi hävettää uhria kovasti eikä petkutuksesta välttämättä huvita kertoa edes läheisille. 

Kuluttajaliitto suosittelee joka tapauksessa hakemaan keskusteluapua tilanteeseen, koska asian kanssa ei kannata jäädä yksin. Uhriksi joutuminen ei ole oma valinta. Apua löytyy Rikosuhripäivystyksestä.

Huijauksilta voi suojautua

Huijauksilta voit suojautua muistamalla viranomaisten ja yritysten yhteisen Varo, varmista ja varoita -kampanjan ohjeet, joilla halutaan kasvattaa suomalaisten tietämystä verkkohuijauksista ja siten estää ihmisiä joutumasta niiden kohteeksi.

Kampanjassa ovat mukana Finanssiala ry, Poliisi, Kuluttajaliitto, Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, Kela, Digi- ja väestötietovirasto, Aktia, Danske Bank, DNA, Elisa, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästöpankki, OP Ryhmä, POP Pankki, S-Pankki, Säästöpankki, Telia ja Microsoft.

Yksi sääntö on kaikkein tärkein

Yhteistiedotteessa todetaan, että tärkein sääntö on se, että henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset ja maksukorttien tiedot on tarkoitettu vain ja ainoastaan omaan käyttöön. Näitä tietoja ei tule antaa kenellekään ulkopuoliselle missään viestintäkanavassa tai verkkopalvelussa, jonka luotettavuudesta et voi mennä takuuseen. 

Tiedotteessa muistutetaan, että tietoja saatetaan kalastella esimerkiksi pankkien ja viranomaisten nimissä sähköpostitse, tekstiviesteillä, puheluissa ja hakukoneiden kautta.

Jos siis saat viestin, puhelun tai muun yhteydenoton, jossa pyydetään maksuja tai pankkitunnuksia, ota käyttöön seuraavaksi mainittava ohjeistus.

1. Varo

  • tekstiviestissä tai sähköpostiviestissä olevia linkkejä
  • odottamattomia puheluita IT-tuen nimissä
  • poliisin, pankin tai muun viranomaisen nimissä tulevia odottamattomia puheluita
  • linkkejä, joita hakukone ehdottaa pankkien tai viranomaisten sivuille siirtymiseen
  • yllätysvoittoja tai arvontoja, jotka ponnahtavat eteesi nettisivuilta

2. Varmista

  • varmista, kuka viestin lähetti tai puhelun soitti. Muista, että pankit ja viranomaiset soittavat todella harvoin odottamatta. Muista myös varmistaa, tuleeko puhelu oikeasti siltä taholta, jonka nimissä soittaja esiintyy
  • pidä huolta, että kirjaudut verkkopankkiin tai viranomaisen palveluun oikean nettisivun kautta. Oikealle sivulle pääset varmimmin siten, että kirjoitat verkkoselaimen osoitekenttään firman tai viranomaisen suoran osoitteen (esim. organisaatio123.fi/com). Lisäksi voit tallentaa osoitteen kirjanmerkkeihin tai käyttää pankin tai viranomaisen mobiilisovellusta.

3. Varoita myös muita huijauksista!

  • jos menetit rahaa, kerro siitä pankillesi! Kerro heille myös, jos huomasit antaneesi tietojasi huijareille. Älä viivyttele yhteydenotossa, vaan ilmoita pankkiin saman tien, mitä on tapahtunut. Näin pankki voi yrittää estää tunnustesi väärinkäytön
  • varoita yritystä tai viranomaista, jonka nimissä huijari sinua lähestyi ja tee se mieluiten kirjallisia kanavia pitkin
  • varoita myös läheisiäsi, etteivät he tule huijatuiksi
  • mikäli huijaus sattui kohdalle, varoita muita tekemällä asiasta rikosilmoitus poliisille

Kampanjassa painotetaan, että huijauksen kohteeksi joutuneen tulee aina ottaa yhteyttä omaan pankkiin ja tehdä rikosilmoitus poliisille!

Lue myös:

    Uusimmat