Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Älä päädy verkkohuijauksen uhriksi – yksi ohje erityisen tärkeä!

0:59Saana myi viiden euron vauvantarviketta, menetti 400 euroa – näin nettimyyjiä huijataanKATSO MYÖS: Huijauksen kohteeksi voi joutua nettimyyjäkin – näin kävi Saanalle!
Julkaistu 17.07.2022 20:33
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Verkkohuijauksilta välttymistä edesauttaa se, että muistat kolme ohjeistusta: varo, varmista ja varoita. 

Kuluttajaliitto muistuttaa viranomaisten ja yritysten yhteisen Varo, varmista ja varoita -tietoturvakampanjan tiedotteessa, että netissä kannattaa verkkohuijausten suhteen olla varuillaan. Huijauksilta voi suojautua noudattamalla tiettyjä ohjeistuksia.

Lue myös: Telian ja Nordean nimissä leviää nyt ovelia huijauksia – asiantuntija kertoo, mikä viimeistään paljastaa vedätyksen: "Näinhän ei laskutusvirheen kohdalla voi olla"

Rahaa palanut huijauksissa kymmeniä miljoonia

Kuluttajaliitto kertoo, että vuonna 2021 poliisille tehtiin 2 500 ilmoitusta nettihuijauksista. Näissä petkutuksissa suomalaisten kerrotaan menettäneen rahaa yhteensä noin 47 miljoonaa euroa.

Kuluttajaliiton tiedotteen mukaan viime vuonna niin sanotuissa IT-tuki-, toimitusjohtaja-, rakkaus- ja dokumenttihuijauksissa suomalaiset menettivät yhteensä 16 miljoonaa euroa, sijoitushuijauksissa yli 20 miljoonaa euroa ja pankkien nimissä tehdyissä huijauksissa 10 miljoonaa euroa.

Lisäksi esiintyi tilastoimattomia tapauksia, joiden määrää tai rahallista rikoshyötyä ei tarkasti tiedetä.

Tiedotteessa kerrotaan myös, että viranomaisille ilmoitettujen nettihuijausten rikoshyöty suureni lähes kolmanneksen vuodesta 2020 vuoteen 2021. Toisaalta kerrotaan, että tammi–maaliskuussa 2022 ilmoitusten ja rahallisen rikoshyödyn määrä pieneni yli 40 prosenttia vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

verkkopankkimaksaminenOmia maksukorttitietoja ei kannata syöttää ihan minne sattuu!Shutterstock

Lue myös: Poliisi varoittaa ovelista autokauppahuijareista – kymmeniä petoksia yhdistää yksi ja sama ansa

Älä anna häpeän estää huijauksesta kertomista

Uhrien menetykset eivät aina ole pelkästään rahaan liittyviä. Etenkin pitkään kestäneen huijauksen paljastuminen voi hävettää uhria kovasti eikä petkutuksesta välttämättä huvita kertoa edes läheisille. 

Kuluttajaliitto suosittelee joka tapauksessa hakemaan keskusteluapua tilanteeseen, koska asian kanssa ei kannata jäädä yksin. Uhriksi joutuminen ei ole oma valinta. Apua löytyy Rikosuhripäivystyksestä.

Huijauksilta voi suojautua

Huijauksilta voit suojautua muistamalla viranomaisten ja yritysten yhteisen Varo, varmista ja varoita -kampanjan ohjeet, joilla halutaan kasvattaa suomalaisten tietämystä verkkohuijauksista ja siten estää ihmisiä joutumasta niiden kohteeksi.

Kampanjassa ovat mukana Finanssiala ry, Poliisi, Kuluttajaliitto, Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, Kela, Digi- ja väestötietovirasto, Aktia, Danske Bank, DNA, Elisa, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästöpankki, OP Ryhmä, POP Pankki, S-Pankki, Säästöpankki, Telia ja Microsoft.

Yksi sääntö on kaikkein tärkein

Yhteistiedotteessa todetaan, että tärkein sääntö on se, että henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset ja maksukorttien tiedot on tarkoitettu vain ja ainoastaan omaan käyttöön. Näitä tietoja ei tule antaa kenellekään ulkopuoliselle missään viestintäkanavassa tai verkkopalvelussa, jonka luotettavuudesta et voi mennä takuuseen. 

Tiedotteessa muistutetaan, että tietoja saatetaan kalastella esimerkiksi pankkien ja viranomaisten nimissä sähköpostitse, tekstiviesteillä, puheluissa ja hakukoneiden kautta.

Jos siis saat viestin, puhelun tai muun yhteydenoton, jossa pyydetään maksuja tai pankkitunnuksia, ota käyttöön seuraavaksi mainittava ohjeistus.

luottokortti ja mobiilimaksaminenTärkeintä on, ettet luovuta henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksiasi tai maksukorttien tietojasi eteenpäin.Shutterstock

1. Varo

  • tekstiviestissä tai sähköpostiviestissä olevia linkkejä
  • odottamattomia puheluita IT-tuen nimissä
  • poliisin, pankin tai muun viranomaisen nimissä tulevia odottamattomia puheluita
  • linkkejä, joita hakukone ehdottaa pankkien tai viranomaisten sivuille siirtymiseen
  • yllätysvoittoja tai arvontoja, jotka ponnahtavat eteesi nettisivuilta

2. Varmista

  • varmista, kuka viestin lähetti tai puhelun soitti. Muista, että pankit ja viranomaiset soittavat todella harvoin odottamatta. Muista myös varmistaa, tuleeko puhelu oikeasti siltä taholta, jonka nimissä soittaja esiintyy
  • pidä huolta, että kirjaudut verkkopankkiin tai viranomaisen palveluun oikean nettisivun kautta. Oikealle sivulle pääset varmimmin siten, että kirjoitat verkkoselaimen osoitekenttään firman tai viranomaisen suoran osoitteen (esim. organisaatio123.fi/com). Lisäksi voit tallentaa osoitteen kirjanmerkkeihin tai käyttää pankin tai viranomaisen mobiilisovellusta.

3. Varoita myös muita huijauksista!

  • jos menetit rahaa, kerro siitä pankillesi! Kerro heille myös, jos huomasit antaneesi tietojasi huijareille. Älä viivyttele yhteydenotossa, vaan ilmoita pankkiin saman tien, mitä on tapahtunut. Näin pankki voi yrittää estää tunnustesi väärinkäytön
  • varoita yritystä tai viranomaista, jonka nimissä huijari sinua lähestyi ja tee se mieluiten kirjallisia kanavia pitkin
  • varoita myös läheisiäsi, etteivät he tule huijatuiksi
  • mikäli huijaus sattui kohdalle, varoita muita tekemällä asiasta rikosilmoitus poliisille

Kampanjassa painotetaan, että huijauksen kohteeksi joutuneen tulee aina ottaa yhteyttä omaan pankkiin ja tehdä rikosilmoitus poliisille!

Lue myös: Liiankin yksinkertainen kikka paljastaa viestien arkaluontoisen sisällön – harkitse tarkkaan, ennen kuin lähetät tällaisia viestejä!

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Kuluttajaliitto

Lisää aiheesta:

Luvattiinko sinulle veronpalautusta? Älä mene tähän lankaan!Huijaukset, jotka leviävät nyt – varo näitä!Saitko Omavero Asiakaspalvelusta viestin "veronpalautuksesta"? Varo!OP varoittaa massahuijauksistaSuomalaisilta höynäytetään kymmeniä miljoonia joka vuosi – näillä muistisäännöillä vältät huijaukset ja voit jopa saada rahasi takaisinRikolliset ovat kähveltäneet suomalaisilta 35 miljoonaa euroa erilaisilla nettihuijauksilla – näin vältät huijareiden ansat
VerkkohuijauksetVerkkorikollisuusDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Verkkohuijaukset
  • Eilen14:12
    Petokset

    MTV:n tiedot: Suomen Pankin ex-pääjohtaja Erkki Liikanen menetti huijarille 40 000 euroa

  • ke12:38
    Petokset

    Jopa Suomen Pankin ex-johtaja lankesi huijaukseen: "Uhrin ei pitäisi hävetä"

  • ti05:50
    Huijaukset

    Useat suomalaiset peloteltiin menettämään kaikki säästönsä – puhelinhuijausvyyhdin käsittely alkaa

  • 26.9.14:26
    S-pankki

    S-Pankki varoittaa huijauksista – huijarin puhelinnumero voi hämätä

  • 24.9.13:14
    Tietoturva

    Huijausviestin loppuun nolosti unohtunut merkintä paljasti vilpin