Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Älä käytä kitkoja kesällä: Lamellileikkaukset voivat sulaa!

Julkaistu 31.03.2015 12:58

MTV LIFESTYLE

Vääränlainen rengas auton alla on vakava turvallisuusriski.

Osa suomalaisista autoilijoista ajelee edelleen kesällä ”vanhat kitkarenkaat loppuun”. Kitkarengasta ei kuitenkaan ole suunniteltu kesän lämpimille ja sateisille keleille. 

Kesä- ja talvirenkaiden erot alkavat jo renkaassa käytettävästä kumiseoksesta: talven pakkasilla ja kesän helteillä ajettaessa vaatimukset renkaan kumille ovat hyvin erilaiset. Talvirenkaiden kumiseos on kesärenkaiden kumia pehmeämpää.

Myös renkaiden pintakuviointi on suunniteltu sen mukaan, ajetaanko lumella ja jäällä vai kuumalla ja märällä asfaltilla.

– Kitkarenkaan ajovakaus on huonompi verrattuna kesärenkaaseen, sillä kesärenkaan kuviointi on jäykempi ja antaa sitä kautta paremman ohjaustuntuman, kertoo Continental Rengas Oy:n rengasasiantuntija Jari Alopaeus.

Renkaan pinnan kapeita uria kutsutaan lamelleiksi. Kitkarenkaassa lamellileikkauksia on paljon ja kesärenkaassa vain vähän.

– Pahimmassa tapauksessa kitkarenkaan lamellileikkaukset voivat sulaa kuumalla asfaltilla. Pehmeän kumiseoksen rengas myös kuluu kesäkeleillä huomattavan nopeasti, Alopaeus sanoo.

Kitkarenkaalla vesiliirtoon

Myös eri kesärenkaiden ominaisuuksissa on suuria eroja. Hyvältä kesärenkaalta vaaditaan ennen kaikkea märkäpitoa, eikä kitkarenkaita ole suunniteltu sadekelillä ajattavaksi.

– Talvirenkaiden vesiliirtoriski on suurempi kuin kesärenkaiden. Kitkarengas on todella liukas sateella, ja kesäisin tiet ovat usein märkiä, Alopaeus sanoo.

Hyvä kesärengas on sellainen, joka ei yllätä ajajaa missään tilanteessa. Esimerkiksi kaarreajossa tämä tarkoittaa kunnollista pitokykyä.

– Jos ajaa kesällä talvirenkaalla kaarteeseen kovaa, rysähtää todennäköisesti ojaan, Alopaeus toteaa.

Lähde: Continental Rengas Oy 

Lisää aiheesta:

Moottori testasi, miten kitkarengas toimii kesällä – jarrutustestissä koettiin järkytysHuolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiatKitkarengas on surkea kesärengas – räjähdysvaara!Renkaat sadekelitestissä – uusi talvirengas jopa loppuun ajettua kesäkumia vaarallisempiNyt tämäkin on totta: Kesärengas, jossa on talvikumin ominaisuuksiaAutoilija, näin voit välttää vaaratilanteita liukkailla keleillä
TurvallisuusKesäLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Turvallisuus
  • Eilen20:06
    Nokia

    Nokia perustaa yksikön puolustusteollisuuden ratkaisuille

  • ti18:08
    Politiikka

    Suomi nostaa miljardi euroa EU-lainaa – käytetään puolustusteollisuuden vahvistamiseen

  • ma18:20
    Tanska

    Tanskassa on hyökätty useiden puolueiden verkkosivuille

  • ma11:21
    Huijaukset

    KRP varoittaa: Älä lataa pyynnöstä sovellusta tai voit menettää rahasi

  • 15.11.06:29
    Mitä ihmettä?

    Erikoinen käänne Kristan juhlissa: Kynttiläkupit räjähtelivät rikki yksi toisensa jälkeen