Yhä useampi suorittaa kuljettajatutkinnon opetusluvalla. Viime vuonna opetuslupalaisten osuus B-korteista oli viidennes, kun luku on aiemmin ollut 10–15 prosentin luokkaa.
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin asiantuntijan mukaan opetuslupien suosion taustalla on rahansäästön lisäksi muitakin syitä. Lupasääntelyä on kevennetty, ja kotiopetuksen tueksi on tarjolla digitaalisia opetuspaketteja.
Opettajan ei myöskään tarvitse enää olla lähisukulainen, ja ulkopuolisia opettajia voi etsiä nettipalveluiden avulla.
Opetuslupien säätely keveni vuodesta 2014, kun oppilaalta ja opettajalta ei enää vaadittu autokoulutunteja. Viime vuonna opetusluvalla ajettiin runsaat 10 600 ajokorttia.
Meillä ollaan silti kaukana Ruotsista, jossa noin 90 prosenttia ajaa kortin opetusluvalla.
– Siellä on kuitenkin yhdistetty opetuslupiin autokouluopetus. Molempia käytetään ristikkäin, tarkentaa erityisasiantuntija Veijo Tuononen Trafista.
Suomessa toteutetaan jo osittain Ruotsin mallia. Perusvaiheen opetuksen saa meillä antaa kokonaan opetusluvalla. Harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe opiskellaan autokoulussa, jos opetuslupaopettajalla ei ole liikenneopettajan koulutusta.
Netti yhdistää tuntemattomia
Nykyisin opetuslupia voivat hakea muutkin kuin perheenjäsenet. Ulkopuolinen opettaja voi saada kolme opetuslupaa kolmen vuoden aikana. Verkosta löytyykin jo palveluita, jotka yhdistävät toisilleen tuntemattomia opettajia ja oppilaita.

