Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajo-opetukseen suunnitellaan mullistusta: Voiko autokoulun pian räätälöidä omien tarpeiden mukaan?

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 07.02.2017 05:42

MTV LIFESTYLE – STT

Ajokortin hankkiminen ei mene enää vanhan kaavan mukaan, jos lakihanke opetuksen keventämiseksi etenee. Sen sijaan, että kaikki vaiheet suoritettaisiin autokoulussa, oppilas voisi räätälöidä opetusta tarpeidensa mukaan.

Aiemmin kerrottiin, että lakihanke aiotaan viedä eduskuntakäsittelyyn syksyllä. Valmisteluja kuljettajatutkinnon uudistamiseksi on kuitenkin tehty vauhdilla.

– Esitystä on luvattu eduskunnalle jo ennen kesälomia. Vielä tässä vaiheessa yksityiskohdat ovat kuitenkin auki, kertoo liikenneneuvos Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Lähtökohdat ovat silti selkeät: säätelyn keventäminen, vaihtoehtoisten opetustapojen lisääminen ja ajokorttikulujen alentaminen. Vastedes oppilas voisi esimerkiksi napsia opetusta autokouluista, digiopetuksesta ja opetuslupaharjoittelusta.

– Tavoitteena on tutkintopainotteinen järjestelmä, jolloin säätelyä kevennettäisiin opetuksesta. Joustavuutta haetaan, koska ihmisillä on hyvin erilaisia tapoja ja tarpeita oppia. Kokonaan ei opetusta kuitenkaan olla heivaamassa pois, eikä tietenkään teoria- ja ajokokeita.

Ministeriössä tutkitaan esimerkiksi sitä, onko syytä rukata ajo-opetuksen kolmivaiheista porrastusta.

– Meille tulee myös paljon palautetta siitä, että aikaisempaa tutkintoa kuten mopo- ja moottoripyöräkorttia ei voi riittävästi hyödyntää, kun siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Samoja opetuksia joutuu osittain käymään uudestaan läpi.

Opetuslupalaisia jo viidennes 

Ajokortteja hankitaan jo nyt muillakin kuin autokoulun opeilla. Viime vuonna opetusluvalla ajettiin runsaat 10 600 ajokorttia eli viidennes kaikista B-korteista, kun luku on aiemmin ollut 10–15 prosenttia.


Erityisasiantuntija Veijo Tuononen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista arvioi, että opetuslupien suosion taustalla on rahansäästön lisäksi muitakin syitä. Esimerkiksi lupasääntelyä on kevennetty, ja kotiopetuksen tueksi on tarjolla digitaalista opetusta.
Suomessa ollaan kuitenkin vielä kaukana Ruotsista, jossa noin 90 prosenttia ajaa kortin opetusluvalla.

– Siellä on kuitenkin yhdistetty opetuslupiin autokouluopetus. Molempia käytetään ristikkäin.

Suomessa toteutetaan jo osittain Ruotsin mallia. Perusvaiheen opetuksen saa Suomessa antaa kokonaan opetusluvalla. Harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe opiskellaan autokoulussa, jos opetuslupaopettaja ei ole myös liikenneopettaja.

Autokoulut ja Autoliitto eri linjoilla 

Autokoululiitto toteaa lausunnossaan lakiuudistuksesta, että kuljettajatutkintoa ja sen vaiheistusta voidaan kehittää. Säätelyn liika purkaminen ja opetussuunnitelmista luopuminen kuitenkin heikentäisivät liikenneturvallisuutta ja lisäisivät hylättyjä tutkintoja. Ainakin perus- ja valmennusjaksot pitäisi säilyttää.

Liitto muistuttaa myös, että jo nyt onnistuvat verkko-oppiminen, simulaattorin käyttö ja opetusaikataulujen räätälöinti. Autokoulujen mielestä opetuksen teho kärsii, jos se sirpaloituu liikaa.

Autoilijoiden edunvalvoja Autoliitto puolestaan ajaa säätelyn laajaa purkua. Järjestön mukaan teoriaopetuksessa pitäisi sallia omaehtoinen oppiminen ja B-kortin vaiheistus pitäisi purkaa. Pakollisen ajo-opetuksen määrää ei tulisi säädellä. Lisäksi liikenneopettajien pitäisi voida tarjota palveluaan muutenkin kuin autokoulun kautta.

***

10:57Tällainen on B-kortin ajokoe

Lisää aiheesta:

Ajo-opettaja pysähtyi Nurmijärven turmapaikalle ja havahtui, mikä kaikki ajo-opetuksessa on pielessäOpetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosio tuplaantui, hylsyjen määrä kasvussa – näin ajokorttilain uudistus näkyy käytännössä"Ajokoe toimii oikein, jos osaamattomat eivät sitä läpäise" – opetuslupaoppilaat klaaraavat inssin ykkösellä useammin kuin autokoululaisetYhä useamman ajokortti jää saamatta ensimmäisellä koekerralla – "Mopopoika kävi teoriakokeessa 12 kertaa"Esitetty ajokorttiuudistus tekisi ajokortista halvemman ja kaksivaiheisuus poistuisi – pakollisten tuntien on määrä vähentyä jopa puolellaAjokortti ajetaan aiempaa useammin opetusluvalla – säästöä parhaimmillaan lähes tonni
AjokorttiAutokouluAutoilun kustannuksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ajokortti
  • ma11:35
    Liikenneturvallisuus

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 21.10.16:44
    EU

    EU päätti ajokortista: Tämä kaikki muuttuu

  • 5.9.16:27
    Liikenneonnettomuudet

    Auto vajosi louhokseen, kaksi nuorta kuoli – samana päivänä ajokortin saaneen 17-vuotiaan kuskin rikosepäilyt tarkentuivat

  • 22.8.11:51
    Liikenneturvallisuus

    Poliisi: Näin voisimme estää nuorten kuolemia liikenteessä

  • 4.7.12:13
    Liikenneonnettomuudet

    Laitilan 17-vuotias turmakuski sai ajokortin vain tunteja aiemmin – kaksi nuorta kuoli