Ajo-opetukseen suunnitellaan mullistusta: Voiko autokoulun pian räätälöidä omien tarpeiden mukaan?

Ajokortin hankkiminen ei mene enää vanhan kaavan mukaan, jos lakihanke opetuksen keventämiseksi etenee. Sen sijaan, että kaikki vaiheet suoritettaisiin autokoulussa, oppilas voisi räätälöidä opetusta tarpeidensa mukaan.

Aiemmin kerrottiin, että lakihanke aiotaan viedä eduskuntakäsittelyyn syksyllä. Valmisteluja kuljettajatutkinnon uudistamiseksi on kuitenkin tehty vauhdilla.

– Esitystä on luvattu eduskunnalle jo ennen kesälomia. Vielä tässä vaiheessa yksityiskohdat ovat kuitenkin auki, kertoo liikenneneuvos Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Lähtökohdat ovat silti selkeät: säätelyn keventäminen, vaihtoehtoisten opetustapojen lisääminen ja ajokorttikulujen alentaminen. Vastedes oppilas voisi esimerkiksi napsia opetusta autokouluista, digiopetuksesta ja opetuslupaharjoittelusta.

– Tavoitteena on tutkintopainotteinen järjestelmä, jolloin säätelyä kevennettäisiin opetuksesta. Joustavuutta haetaan, koska ihmisillä on hyvin erilaisia tapoja ja tarpeita oppia. Kokonaan ei opetusta kuitenkaan olla heivaamassa pois, eikä tietenkään teoria- ja ajokokeita.

Ministeriössä tutkitaan esimerkiksi sitä, onko syytä rukata ajo-opetuksen kolmivaiheista porrastusta.

– Meille tulee myös paljon palautetta siitä, että aikaisempaa tutkintoa kuten mopo- ja moottoripyöräkorttia ei voi riittävästi hyödyntää, kun siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Samoja opetuksia joutuu osittain käymään uudestaan läpi.

Opetuslupalaisia jo viidennes 

Ajokortteja hankitaan jo nyt muillakin kuin autokoulun opeilla. Viime vuonna opetusluvalla ajettiin runsaat 10 600 ajokorttia eli viidennes kaikista B-korteista, kun luku on aiemmin ollut 10–15 prosenttia.

Erityisasiantuntija Veijo Tuononen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista arvioi, että opetuslupien suosion taustalla on rahansäästön lisäksi muitakin syitä. Esimerkiksi lupasääntelyä on kevennetty, ja kotiopetuksen tueksi on tarjolla digitaalista opetusta.
Suomessa ollaan kuitenkin vielä kaukana Ruotsista, jossa noin 90 prosenttia ajaa kortin opetusluvalla.

– Siellä on kuitenkin yhdistetty opetuslupiin autokouluopetus. Molempia käytetään ristikkäin.

Suomessa toteutetaan jo osittain Ruotsin mallia. Perusvaiheen opetuksen saa Suomessa antaa kokonaan opetusluvalla. Harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe opiskellaan autokoulussa, jos opetuslupaopettaja ei ole myös liikenneopettaja.

Autokoulut ja Autoliitto eri linjoilla 

Autokoululiitto toteaa lausunnossaan lakiuudistuksesta, että kuljettajatutkintoa ja sen vaiheistusta voidaan kehittää. Säätelyn liika purkaminen ja opetussuunnitelmista luopuminen kuitenkin heikentäisivät liikenneturvallisuutta ja lisäisivät hylättyjä tutkintoja. Ainakin perus- ja valmennusjaksot pitäisi säilyttää.

Liitto muistuttaa myös, että jo nyt onnistuvat verkko-oppiminen, simulaattorin käyttö ja opetusaikataulujen räätälöinti. Autokoulujen mielestä opetuksen teho kärsii, jos se sirpaloituu liikaa.

Autoilijoiden edunvalvoja Autoliitto puolestaan ajaa säätelyn laajaa purkua. Järjestön mukaan teoriaopetuksessa pitäisi sallia omaehtoinen oppiminen ja B-kortin vaiheistus pitäisi purkaa. Pakollisen ajo-opetuksen määrää ei tulisi säädellä. Lisäksi liikenneopettajien pitäisi voida tarjota palveluaan muutenkin kuin autokoulun kautta.

***

Tällainen on B-kortin ajokoe 10:57

Lue myös:

    Uusimmat