Ajokortin hankkiminen ei mene enää vanhan kaavan mukaan, jos lakihanke opetuksen keventämiseksi etenee. Sen sijaan, että kaikki vaiheet suoritettaisiin autokoulussa, oppilas voisi räätälöidä opetusta tarpeidensa mukaan.
Aiemmin kerrottiin, että lakihanke aiotaan viedä eduskuntakäsittelyyn syksyllä. Valmisteluja kuljettajatutkinnon uudistamiseksi on kuitenkin tehty vauhdilla.
– Esitystä on luvattu eduskunnalle jo ennen kesälomia. Vielä tässä vaiheessa yksityiskohdat ovat kuitenkin auki, kertoo liikenneneuvos Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Lähtökohdat ovat silti selkeät: säätelyn keventäminen, vaihtoehtoisten opetustapojen lisääminen ja ajokorttikulujen alentaminen. Vastedes oppilas voisi esimerkiksi napsia opetusta autokouluista, digiopetuksesta ja opetuslupaharjoittelusta.
– Tavoitteena on tutkintopainotteinen järjestelmä, jolloin säätelyä kevennettäisiin opetuksesta. Joustavuutta haetaan, koska ihmisillä on hyvin erilaisia tapoja ja tarpeita oppia. Kokonaan ei opetusta kuitenkaan olla heivaamassa pois, eikä tietenkään teoria- ja ajokokeita.
Ministeriössä tutkitaan esimerkiksi sitä, onko syytä rukata ajo-opetuksen kolmivaiheista porrastusta.
– Meille tulee myös paljon palautetta siitä, että aikaisempaa tutkintoa kuten mopo- ja moottoripyöräkorttia ei voi riittävästi hyödyntää, kun siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Samoja opetuksia joutuu osittain käymään uudestaan läpi.
Opetuslupalaisia jo viidennes
Ajokortteja hankitaan jo nyt muillakin kuin autokoulun opeilla. Viime vuonna opetusluvalla ajettiin runsaat 10 600 ajokorttia eli viidennes kaikista B-korteista, kun luku on aiemmin ollut 10–15 prosenttia.
