Ajokiellot ajoneuvoveron liikamaksusta kuohuttavat – omakohtaisia kokemuksia runsaasti

Ajoneuvoveron liikamaksusta seuraava ajokielto on saanut runsaasti kommentteja lukijoilta. Suurinta osaa maksujärjestelmän epäkohdat hämmästyttävät.

”Miten tuo voi olla nykypäivänä mahdollista, jos tälläinen juttu olisi kirjoitettu aprillipäivänä niin olisin pitänyt aprillipilana, ei se ole ihme että tässä maassa menee miten menee.” –Sepe1

Ongelmia osunut monen kohdalle

Omakohtaisia kokemuksia ongelmista löytyi monilta kommentoijilta.

”Tämä virhe on ollut Trafin järjestelmässä jo useita vuosia. Itse jouduin virheen uhriksi jo vuonna 2010.Uskomatonta ja häpeällistä toimintaa viranomaisilta!! Onko Suomi todella oikeusvaltio?” – Jouni Hemilä

”Mä olin maksanut ajoneuvoveron väärällä viitenumerolla joten ajokielto napsahti silti..sitten kun yritin asiaa selvittää Trafista, oli se suorastaan mahdotonta!” Kati kommentoi Facebookissa.

Asiakaspalvelu puutteellinen

Monilla on ollut hankaluuksia Trafin asiakaspalvelun kanssa eikä palautuksia ole saanut aina helposti.

”Maksoin vahingossa verkkopankissa veron kaksi kertaa. Trafiin ei saanut millään yhteyttä eikä mitään reagointia palautuksen saamiseen.” –Jorma Hevonkoski

”Itse maksoin aikoinaan myös vahingossa kahteen kertaan ja sain rahat takaisin pitkällisen prosessin jälkeen. Jouduin lopulta kirjoittamaan paperille anomuksen rahojen palauttamisesta ja toimittamaan kirjeen omalla kustannuksellani Trafille.” –tuskastunut

”Mä olin maksanut vahingossa liikaa ja sain vasta vuoden kuluttua pari kuukautta sitten takas vasta 150 eurooni Osuuspankin kautta.” Mikael kommentoi Facebookissa 

Autonvaihtajan tuska

Auton vaihtajilla on usein myös kokemuksia siitä, että veroa on vaadittu maksettavaksi liikaa.

”Ongelmia joka kerta auton vaihdon jälkeen! Kahdesti tullut ajokielto. Tuplamaksu neljännekselle yleinen, mutta äärimmäisen vaikea selvittää puhelimitse ja meilitse. Vie aikaa ja kuitteja Trafille maksuista, ei hyvä.

Juuri nyt on vanhan ajoneuvon vero tuplana eikä Trafi yhteydenotoista huolimatta osaa laskea 1+1. Jos vero on kolmelle kuukaudelle noin 40,- ja maksua on ajalta yli 90,- euroa niin he laskevat sen olevan oikein ts. ei liikamaksua.

Kyllästyttävää touhua - millä ihmeen koulutuksella sinne palkataan ihmisiä?

Maksujärjestelmä: Eikö verotuksesta tule muka riittävästi maksua jotta ohjelmisto voidaan päivittää siten miten se toimii jopa pienissä yrityksissä?” –Jay Sax

Miksi järjestelmää ei ole korjattu?

Yllätystä aiheuttaa myös se, että maksuja ei pystytä kohdentamaan samalla tavalla, kuin yritysten laskuosastoilla päivittäin tehdään.

Meillä kaikki maksut, mitkä eivät reskontraohjelmassa löydä vastaavaa laskua siirtyvät virhelistalle ja ne käydään manuaalisesti läpi: kaikki virheelliset viitenumerot, yli- ja alisuoritukset. Samoin kaikista maksuista mille ei ole laskua lainkaan täytyy olla kirjanpitoa varten selvitys”. –reskontra

Tietotekniikan osaajamaassa hämmästellään myös oman maksu- ja rekisterijärjestelmän joustamattomuutta. Monet pitävät ongelmaa sellaisena, joka pitäisi olla suhteellisen helppo ratkaista.

”Kuvastaa valtion monopolifirmojen tyypilliseltä ja vanhanaikaiselta asenteelta jossa maksaja ei ole asiakas vaan välttämätön paha, On ilmeisesti tässäkin firmassa unohdettu kuka on se joka viimekädessä maksaa palkan se on asiakas eikä firma tai valtio. Tämän typeryyden korjaaminen ei pitäisi olla kovin vaikea ammattimiehelle sen sijaan että ohjeistetaan koko kansaa miten pitäisi tiedot syöttää järjestelmään Tämä muuten ei kuulu asiakkaalle vaan järjestelmän on oltava sen verran älykäs että osaa automaattisesti korjata ko. puutteet.” –Harry Sopanen

Tyypillistä Suomessa

Suurin osa lukijoista uskoi pettyneenä, että näin Suomessa hoidetaan asiat useammallakin hallinnonalalla. Moni oli myös huolissaan siitä, kuinka paljon itse byrokratia tulee maksamaan ja mitä ajoneuvoverosta jää jäljelle varsinaiseen tarkoitukseensa.

”Järjestelmä on olemassa ensi sijassa järjestelmää varten. Alamaisen selviytyminen on toissijaista.” Teemu sanoo Facebookissa

”Huonoa hallintoa. Huonon hallinnon merkki on joustamattomuus ja arvaamattomuus ja kohtuuttomat seuraukset, vaikka asiat on hoidettu terveen järjen mukaan riittävällä tavalla.” –Agu Angga

Trafilta ongelmaa pidettiin pienenä, koska kuukaudessa lähetettävistä 500 000 laskusta ongelmia tulee vain parin tuhannen kanssa.


Muokattu 8:30: Trafin tietojen mukaan laskuissa virhetapauksia on pari tuhatta kuukausittain lähtevästä noin puolesta miljoonasta laskusta. 

Lue myös:

    Uusimmat