Airbusin mittauslaitteistot piti vaihtaa ennen turmaa

Ranskan onnettomuustutkintakeskus BEA syyttää Air Francea viivyttelystä nopeusmittauslaitteistojen vaihtamisessa. BEA:n mukaan lentokonevalmistaja Airbus oli suositellut kaikille lentoyhtiöille nopeusmittauslaitteistojen vaihtamista sen A330-mallin koneissa. Atlantin yllä kadonnut kone on juuri kyseistä mallia.

Vaihdettavien osien joukossa olisi ainakin lentokoneiden nopeutta mittaavat Pitot-putket. Erään teorian mukaan maanantainen turma saattoi johtua myrskyssä jäätyneiden Pitot-putkien antamasta väärästä nopeusinformaatiosta.

BEA:n johtaja Paul Louis Arslanian ei usko teoriaan. Hänen mukaansa A330-koneet ovat täysin turvallisia myös nykyisillä mittareilla.

- Sisareni ja hänen poikansa ovat lentämässä ensi viikolla A330:lla, Arslanian rauhoitteli tänään Pariisissa järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Arslanian korostaa, että nopeusmittauslaitteiston osuus onnettomuudessa on vielä täysin epäselvä.

Onnettomuustutkinta keskittyy yhä enemmän teoriaan, jonka mukaan koneen ulkopinnassa olevan laitteiston jäätyminen olisi sekoittanut nopeusmittauksen, mikä puolestaan olisi saanut tietokoneet hiljentämään koneen vauhdin kohtalokkaan hitaaksi.

Airbus A330:n onnettomuus on Air France -yhtiön historian pahin. Turmassa sai surmansa kaikki koneessa olleet 228 ihmistä.

Air Francen yhteensä 261:n lentokoneen laivueesta Airbus-koneita on 183 kappaletta.

(MTV3-AP)

Lue myös:
5.6.2009

Lue myös:

    Uusimmat