Aika maksaa ilmaisesta, kehottaa uusi nettipalvelu

Tänään avautui nettipalvelu, joka antaa elokuva-alan, musiikin ja journalismin tekijöille uudenlaisen mahdollisuuden tienata nettituotannostaan. Vili-palvelun tekijät yrittävät houkutella netinkäyttäjät maksamaan sisällöntuottajille, jotka julkaisevat ilmaiseksi töitään netissä.

Idea on yksinkertainen: kuka tahansa tekijä voi lisätä Vilin omalle sivustolleen ja sitä kautta ohjata "faneja" maksamaan korvausta materiaalista. Yhtiö lanseeraa palvelun lisäksi termin tunnemaksaminen.

– Tunnemaksaminen on sitä, että käyttäjä maksaa haluamansa summan saamastaan kokemuksesta. Mikäli käyttäjä ei arvosta saamaansa palvelua, hän ei siitä maksa, tiivistää Vilin isä Joonas Kesälahti.

Kesälahti muistuttaa, että kaikki ilmainen netissä on vienyt tekijältään aikaa. Tätä hän haluaa tukea.

– Minun on saatava vaikuttaa siihen, että tietynlaista mediaa tai julkaisua tullaan tekemään lisää. Ei se tule pelkästään siitä, että itse tykkään siitä Facebookissa tai menen kuuntelemaan biisejä ilmaiseksi. Raha on aika hyvä tapa kommunikoida, että olet tosi hyvä, Kesälahti sanoo.

"Hyvä tapa nuorille tekijöille"

– Tämä on itseasiassa hyvä tapa nuorille tekijöille tai sellaisille tekijöille, joilla on sellainen aihe, jota kukaan ei halua esittää. Leffateattereihin pääsy on iso ja työläs projekti ja vaatii aika paljon rahaa, mutta voi olla tällaisia dokkareita tai aiheita, jotka voi helpommin tehdä verkkoon, ohjaaja Tuukka Temonen sanoo.

Kolumnisti-bloggari Jukka Relander uskoo myös kirjoittajien hyötyvän uudesta mahdollisuudesta.

– Ihmiset ovat tottuneet painamaan tykkää-nappia. Jos tämä on toimiva, helppo ja yksinkertainen järjestelmä, niin sitten, kun tykkää oikein paljon, voi painaa sitä Vili-nappia. Luulen, ettei ihmisten kynnys ole kovin korkea antaa 25 senttiä jostain hyvästä jutusta. Jos järjestelmä vain toimii, Relander sanoo.

"Euro per albumi"

Uusi palvelu pyrkii vähentämään välikäsien määrää tekijän ja kuluttajan väliltä. Taiteilijan leipä voi olla kapea.

– Hyvä nyrkkisääntö, jonka joskus laskeskelin, on se, että jokaisesta myydystä levystä artistille päätyy suunnilleen yksi euro, sanoo melkoisesti levyjä myynyt Anssi Kela.

Kela pitää innovaatiota tervetulleena.

– Kuulostaa hyvältä positiiviselta lisältä, sellaiselta pienemmältä purolta tähän isompaan virtaan, mistä tässä pitäisi artistien yrittää repiä leipänsä. Tottakai tässä on haasteita, että tästä saa tarpeeksi helpon käyttäjille.

"Artistimme ovat tyytyväisiä"

Universal Musicin toimitusjohtaja Jarkko Nordlund ei näe Vilin roolia kovinkaan merkityksellisenä.

– Meillä on erittäin hyvä tilitys artisteille ja muille, joten en usko, että se sitä välttämättä haastaa. Se voisi tuoda jonkun lisäarvon kenties, mutta me olemme meidän nykyisiin yhteistyökumppaneihimme, Spotify-palveluun ja muihin, erittäin tyytyväisiä, ja myös artistit tällä hetkellä.

Entinen Apulanta-tähti Temonen kannustaa levy-yhtiöitä suurempaan vastuunkantoon suhteessa artisteihin.

– Levy-yhtiöt eivät kanna vastuuta artistiensa palkansaajaetuuksista. Esimerkiksi miten artistien työterveys hoidetaan, Temonen kysyy.

Yhtiö ottaa jokaisesta maksusta, eli omien sanojensa mukaan vilityksestä, 9 prosenttia itselleen.

Katso Joonas Lepistön juttu (Seitsemän uutiset 12.12.2012)

Lue myös:

    Uusimmat