Mainos

9-kuinen vauva kuoli saatuaan kymmenkertaisen lääkeannoksen Espanjassa – nyt oikeudessa selvitetään, kuka virheen teki

Pieni poikavauva kuoli saatuaan kymmenkertaisen lääkeannoksen espanjalaisessa sairaalassa. Nyt tapausta käsitellään paikallisessa tuomioistuimessa. Tapauksesta kirjoittaa EuroWeekly verkkosivullaan.

Traaginen onnettomuus tapahtui alkuvuodesta Gregorio Marañón sairaalassa Madridissa, kun sydänsairas poikavauva sai yliannostuksen elinsiirtopotilaille tarkoitettua lääkettä.

Poikavauvalla oli synnynnäisiä sydänongelmia, joiden vuoksi hänelle oltiin tehty sydämensiirto joitakin kuukausia aiemmin.

Kuolemaan johtava virhe tapahtui palautumisjakson aikana tämän vuoden helmikuussa, kun vauvalle annettiin elinsiirtopotilaille tarkoitettua mykofenolaattia eli lääkettä, jolla heikennetään elimistön puolustuskykyä, jotta se ei ala hylkiä uutta elintä vastaan. Mykofenolaattia käytetään elinsiirtopotilailla hylkimisreaktion estoon.

Tekikö virheen lääkkeen määräänyt lääkäri vai lääkkeen antanut hoitaja?

Yhdeksänkuiselle vauvalle olisi pitänyt antaa lääkettä 100 milligrammaa, mutta hän sai sitä virheellisesti kymmenkertaisen määrän – 1000 milligrammaa. Poikavauva kuoli kaksi viikkoa kohtalokasta lääkkeenannosta myöhemmin.

Nyt oikeudessa käsitellään muun muassa sitä, tekikö virheen lääkäri määrätessään liian suuren lääkeannoksen vai hoitaja antaessaan lääkettä vauvalle.

Lapsensa menettäneet vanhemmat ovat pahoillaan myös siitä, ettei sairaala tarjonnut heille minkäänlaista kriisiapua.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja