13 merkkiä – näistä tiedät, että työtoverisi aikoo ottaa loparit

Tutkijat kasasivat 13 kohdan listan käytösmuutoksia, jotka enteilevät irtisanoutumista.

Hän on kiukkuinen, huokailee, kieltäytyy projekteista – harkitseeko hän uutta työpaikkaa? Harvard Business Review päätti selvittää, millaisia merkkejä lopputilin ottamista suunnitteleva ihminen antaa.

Tutkijat kysyivät sadalta johtajalta, miten heidän työntekijänsä käytös muuttui ennen irtisanoutumista. Vastauksista löytyi yli 900 erilaista reaktiota, kuten ”hänestä tuli aggressiivisempi muita työntekijöitä kohtaan” tai ”hän lakkasi välittämästä omasta ulkonäöstään”.

Vastausten pohjalta toteutettiin 116 kohdan kysely, josta onnistuttiin useiden kyselykierrosten jälkeen karsimaan 13 kohdan listaus käytösmuutoksia, jotka enteilevät irtisanoutumista.

Näistä merkeistä tiedät, että työtoverisi aikoo ottaa loparit!

  1. Työn tuottavuus laskee enemmän kuin tavallisesti
  2. Hän käyttäytyy vähemmän tiimipelaajan kaltaisesti kuin ennen
  3. Hän tekee vain minimimäärän töitä useammin kuin yleensä
  4. Hän on vähemmän kiinnostunut pomonsa miellyttämisestä kuin ennen
  5. Hän on vähemmän halukas sitoutumaan pitkän aikavälin projekteihin kuin yleensä
  6. Hänen asenteensa on muuttunut negatiivisesti
  7. Hän näkee vähemmän vaivaa ja hänellä on vähemmän työmotivaatiota kuin ennen
  8. Hän keskittyy vähemmän työasioihin kuin yleensä
  9. Hän ilmaisee tyytymättömyyttään nykyiseen työhönsä useammin kuin yleensä
  10. Hän ilmaisee tyytymättömyyttään esimieheensä useammin kuin yleensä
  11. Hän lähtee aiemmin töistä useammin kuin ennen
  12. Into organisaation missiota kohtaan on kadonnut
  13. Häntä kiinnostaa aiempaa vähemmän työskennellä asiakkaiden kanssa

Listan ulkopuolelle jäi useita käyttäytymismalleja, kuten ”hän pukeutuu näyttävämmin kuin ennen”.

Kun työntekijöitä arvosteltiin jokaiseen käytösmalliin liittyen asteikolla yhdestä (ei lainkaan samaa mieltä) viiteen (täysin samaa mieltä), ne työntekijät, jotka saivat keskimäärin arvosanan 4,2 olivat vaihtamassa työpaikkaa kaksi kertaa todennäköisemmin kuin ”tavallinen” työntekijä!

***


Lähde: Hbr.org

Lue myös:

    Uusimmat