11 virhettä, jotka heikentävät tehokkuuttasi töissä

Saatat luulla, että täydellinen työntekijä tekee töitä kellon ympäri, tarkistaa minuutin välein sähköpostinsa eikä koskaan pidä taukoja. Todellisuudessa kaikista menestyneimmät ihmiset tietävät, milloin työminä kannattaa vaihtaa vapaalle.

Tavoittelitpa sitten palkankorotusta, ylennystä tai vain paria kaunista sanaa esimieheltäsi, kannattaa nämä sudenkuopat tarkistaa. Et kai sorru seuraaviin virheisiin?

1. Menet töihin myöhään

Vaikka työaikasi olisi liukuva, kannattaa silti yrittää mennä töihin aikaisin. Hiljattain tehty tutkimus paljastaa, että esimiehet kuvittelevat aikaisin töihin tulevien työntekijöiden olevan tuotteliaampia ja tunnollisempia kuin myöhään töihin tulevat. Tämä siitäkin huolimatta, että työtunteja tehtäisiin yhtä paljon päivän aikana.

2. Katsot sähköpostisi ensimmäiseksi aamulla

Vaikuttaa ehkä oudolta, mutta sähköpostin tarkastaminen aamulla saattaa latistaa tuotteliaisuuttasi koko päiväksi. Vastatessasi kymmeniin sähköposteihin stressaannut ja sinun on vaikeampi keskittyä.

Ajankäyttöön erikoistuneen asiantuntijan, Julie Morgensternin, mukaan päivä kannattaa aloittaa sellaisella tärkeällä tehtävällä, joka vaatii keskittymistä. Vasta tämän jälkeen kannattaa siirtyä vähemmän tärkeisiin tehtäviin, kuten sähköposteihin vastaamiseen.

3. Lähetät liian pitkiä sähköpostiviestejä

Todella menestyneet ihmiset osaavat yleensä vältellä liian pitkien sähköpostiviestien kirjoittamista – ja niin pitäisi sinunkin. Mieti, kuinka monta sähköpostia saat päivässä –kuinka monta niistä jätät lukematta kunnolla, koska ne ovat liian pitkiä?

Yritä saada asiasi mahtumaan viiteen lauseeseen tai vähempään. Pidä vain huoli siitä, että viestin sävy on iloinen, jotta et vaikuta tylyltä.

4. Istut työpäiväsi ääressä

Sen lisäksi, että on terveydelle haitallista istua jatkuvasti seisomisen sijaan, myös luovuutesi tukahtuu. Esimerkiksi Washingtonin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan kannattaa seistä ryhmäprojektia tehdessä, sillä se tekee osallistujista luovempia ja innostuneempia. Lisäksi seistessä ilmenee enemmän halukkuutta tehdä yhteistyötä työkavereiden kesken kuin istuttaessa. Tutkimuksen johtamiseen osallistunut Andrew Knight huomauttaa, että seistessä tulee liikuttua enemmän ja tämän vuoksi työntekijä on psykologisesti aktiivisempi. Keho on ikään kuin "päällä".

5. Yrität tehdä liikaa samanaikaisesti

Samalla, kun luet tätäkin, sinulla on varmaan kuusi selainta auki ja olet vakuuttunut, että kaikki ovat yhtä tärkeitä. Ja ehkä olet puhelimessakin? Ja syöt lounasta.

Tutkimukset osoittavat, että sinun täytyy keskittyä yhteen haastavaan tehtävään kerrallaan, jotta pystyt tekemään sen kunnolla. Aivomme pystyvät tasapainoilemaan vähäpätöisempien tehtävien kanssa suhteellisen helposti, mutta paljon aivokapasiteettia kaipaaviin tehtäviin vaaditaan koko keskittymiskykysi. Lyhytkestoinen muistisi ei pysty käsittelmään kahta erillistä tietotulvaa kerralla ja lopputulos onkin, että suoriudut vähintään toisesta tehtävästä heikosti.

Kun luet jotain samalla, kun yrität esimerkiksi vastata sähköposteihin, et muista mitään lukemastasi. Ja jos et muista sitä, et voi myöskään siteerata lukemaasi hyvää juttua työkaverillesi.

6. Et arvioi kulunutta päivää

Päiväkirjat eivät ole vain teini-ikäisille. Käytä viisi minuuttia työpäiväsi loputtua siihen, että kirjoitat ylös, mitä olet oppinut, mikä meni hyvin ja mikä huonosti. Se voi auttaa vähentämään stressiä, huomaamaan erilaisia ratkaisuja ja jopa saamaan aikaiseksi mahtavia ideoita, jotka saavat sinut näyttämään hyvältä työpaikalla.

Kun kirjaat ylös ajatuksiasi päivästä, kiinnität myös paremmin huomiota niin saavutuksiisi kuin pieniin, toistuviin vastoinkäymisiin, joiden ehkäisyyn pystyt siten vaikuttamaan.

7. Et koskaan käy after workeilla

Kaikki tarvitsevat tavan purkaa stressiä. Joillekin se on tunnin rääkki kuntosalilla, toisille purkillinen jäätelöä. Mutta monelle kylmä tuopillinen olutta töiden jälkeen on se mieluisin tapa rentoutua.

Olitpa oluen ystävä tai et, kannattaa harkita lähtevänsä joskus työtovereiden matkaan lähipubiin. Se on hyvä tilaisuus verkostoitua ja kätevä tapa ystävystyä työkavereiden kanssa. Jos aina jätät väliin työn ulkopuoliset menot, saatat vaikuttaa ihmiseltä, joka ei tule toimeen muiden kanssa. Ja se ei ole vaikutelma, jonka haluat olevan valloillaan työpaikallasi.

8. Sinulla ei ole harrastusta

Omista, luovista kiinnostuksenkohteista huolehtiminen tekee työntekijästä paremman, väittää San Franciscon yliopiston tutkimus. Kun käytät energiaasi johonkin, joka ei millään tavoin liity työhösi, olet luovempi päästessäsi takaisin toimistolle. Tutkimuksen mukaan ne ihmiset, joilla on luovia harrastuksia, tuntevat olonsa virkeämmiksei ja tuotteliaimmiksi seuraavana päivänä. Lisäksi he ovat luovempia ja auttavat todennäköisemmin työtovereitaan.

9. Et pidä lomaa

Ajattelet ehkä olevasi tunnollinen ja ahkera, jos välttelet lomapäivien pitämistä, mutta todellisuudessa teet vain hallaa itsellesi. Akkujen lataaminen tekee nimittäin hyvää niin tuotteliaisuudellesi ja luovuudellesi kuin terveydellesikin. 

10. Et pidä edes taukoa

Moni syö lounaansa työpöydän ääressä. Tämä on kuitenkin yksi pahimmista virheistä, jonka voit työpäivän aikana tehdä. Tauot työpäivän aikana tekevät työntekijöistä nimittäin luovempia ja keskittyneempiä.

Lyhyt kävelylenkki kesken työpäivän voi parantaa muistia ja tarkkaavaisuutta 20 prosentilla, kertoo Michiganin yliopistossa tehty tutkimus. Myös luontokuvien katselu voi piristää väsyneitä aivoja paremmin kuin toinen kahvikupillinen.

11. Uhraat terveytesi ja yöunesi

Pitkän työpäivän jälkeen et ehkä jaksa suunnata salille tai lenkille. Haluaisit luultavasti vain kääriytyä sohvalle juustonaksujen kanssa ja unohtaa koko työpäivän. Tai ehkä kannat töitäsi kotiinkin ja valvot yömyöhään saadaksesi etumatkaa seuraavaan työpäivään. Joka tapauksessa, et näillä tavoilla tee mitään palveluksia itsellesi.

Terveellinen ruokavalio, liikunta ja riittävät unet ovat kaikki yhdistetty parempaan tuottavuuteen työntekijöiden keskuudessa. Liikunnan on todettu piristävän luovuutta ja vähentävän stressiä, joka muutoin johtaisi huonoon terveyteen ja vähentyneeseen tuotteliaisuuteen. Ja jos syöt epäterveellisesti, tunnet olosi rättiväsyneeksi etkä saa mitään aikaiseksi.

Nukkuessasi puolestaan lataannut hyvin seuraavaa työpäivää varten. Tätä sekä sinä että esimiehesi arvostatte.

Lue myös:

    Uusimmat