Vältä työuupumus! 3 liiankin ahkeran työntekijän tapaa, joista kannattaa opetella eroon

Burnout ei tapahdu hetkessä. Uupumuksen, voimattomuuden ja yleiset apatian tunteet heräävät hitaasti. Kunnes eräänä päivänä heräät, ja tajuat, ettet yksinkertaisesti kykene nousemaan sängystäsi töihin.

Vaikka burnoutiin johtavat syyt ovat usein työstä itsestään johtuvia, kuten liialliset työmäärät, epäreiluus työpaikalla tai riittämätön arvostus, on kuitenkin asioita, joita voit tehdä eri tavalla.

1. Sähköpostien lukeminen jatkuvasti

Kun puhelimet ovat hallussamme jatkuvasti, kuka voi syyttää sinua siitä, jos saapuneiden viestien laatikkoa tulee tarkasteltua jatkuvasti? Mitä haittaakaan siitä voi olla? Itse asiassa tutkimukset osoittavat, että esimerkiksi pakottava tarve vastata nopeasti työsähköposteihin johtaa korkeampiin stressitasoihin, univaikeuksiin ja sairauspoissaoloihin töissä. Jos päivität sähköpostejasi, vaikka olet jo lähtenyt töistä, hämärtyvät työn ja vapaa-ajan rajat.

Mieti siis tarkasti, tarvitseeko vastaanottaja vastaustasi juuri nyt, vai voitko vastata vasta aamulla.

Miten päästä eroon tavasta? Tarvitset rutkasti itsekontrollia, kun yrität pidättäytyä katsomasta sähköpostejasi töistä lähdettyäsi. Jos sinulta puuttuu tahdonvoimaa, aloita esimerkiksi laittamalla kaikki push-ilmoitukset pois päältä puhelimestasi.

2. Työskentelet lounastunninkin

Kun lounasaika koittaa, sinulla on vaihtoehtoja: syötkö lounaan työpöytäsi ääressä, syötkö eväät taukohuoneessa vai menetkö työpaikkaruokalaan tai muualle syömään. Ensimmäinen vaihtoehto on luonnollisesti huonoin, vaikka oletkin kenties vakuuttanut itsesi siitä, että saat niin paljon enemmän tehtyä tällä tavoin.

Jos kuitenkin toistuvasti valitset syödä lounaan työpöytäsi ääressä, et pidä terveyttäsi kovin korkealla sijalla tärkeysjärjestyksessäsi. WebMD:n tutkimus osoittaa, että työpöydän ääressä syöminen johtaa hajamieliseen naposteluun ja ylensyöntiin. Eväät myös itseltäsi pääsyn jaloittelemaan.

Miten päästä eroon tavasta? Varmistaaksesi, että vietät ainakin 1–2 lounasta viikossa pois työpöydältäsi, sovi ateriat etukäteen työkaverisi kanssa. Kun tapaaminen on sovittu ja se lukee kalenterissasi, on paljon epätodennäköisempää, että päättäisit viime minuuteilla syödäkin eväitä tietokoneen ääressä.

3. Et järjestä tarpeeksi "minä-aikaa"

Katso aikatauluasi. Milloin edellisen kerran sallit itsellesi aikaa tehdä jotain, josta ei ole mitään hyötyä työtäsi ajatellen? Jos kalenterisi on täynnä pelkkiä työmerkintöjä, on epätodennäköistä, että edes pitäisit rentoutumista tehtävälistalle kuuluvana asiana.

Miten päästä eroon tavasta? Älä tee epämääräisiä lupauksia, vaan merkitse kalenteriin jokin tietty aktiviteetti, joka auttaa sinua rentoutumaan, ja ajankohta sille. Eli sen sijaan, että kirjoittaisit keskiviikon kohdalle 'minä-aikaa', kirjoita iltakuuden kohdalle 'ota rentouttava kylpy'. Kun olet tarkka aktiviteetista ja ajasta, toteutat suunnitelman todennäköisemmin.

Lähde: The Muse

Töissä voi myös esittää kiireisempää kuin onkaan, katso "vinkit" humoristiselta videolta:

Lue myös:

    Uusimmat