Mainos

Yle: Ravintola-alalle syntynyt todellinen korona-ajan yllätyshitti – keittiömestari kertoo järjettömistä myynneistä MTV:lle: "Aivan kreisiä"

Yle: Todellinen yllätys ravintola-alalla - ainakin yksi ruokatuote on nyt myyntihitti: ”Niin hassulta kuin se kuulostaakin, myy tällä hetkellä enemmän kuin ennen kriisiä"Yle Uutiset kertoo, että sushista on kasvanut koronakriisin aikana menestystuote. NoHo Partners -ravintolayhtiöön kuuluva sushiravintolaketju Hanko Sushi myy tällä hetkellä jopa paremmin kuin normaaliolosuhteissa. Myös sushitehtaaksi muuntautunut Michelin-ravintola myy nyt aivan järjettömiä määriä sushia.

Vaikka ravintola-alalla eletään nyt uskomattoman haastavia aikoja, kaikilla ei mene huonosti. Suomesta löytyy yllättäen ravintolaketju, joka on onnistunut peräti kasvattamaan myyntejään. Kyseessä on NoHo Partnersin edustama sushiravintola Hanko Sushi.

– Niin hassulta kuin se kuulostaakin, Hanko Sushi myy tällä hetkellä enemmän kuin ennen kriisiä, NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström sanoo Yle Uutisten haastattelussa.

Ylen mukaan ilmiö vahvistetaan myös muista sushiravintoloista: sushi on todellinen koronaviikkojen yllätyshitti. Kova menekki johtuu Vikströmin mukaan muun muassa siitä, että normaalisti sushia buffeteissaan myyvät aasialaisravintolat ovat joutuneet sulkemaan ovensa. Niinpä suomalaiset hakevat nyt sushinsa esimerkiksi ruokakaupoista ja sushiin erikoistuneista ravintoloista, jotka myyvät tuotteitaan kotiinkuljetuksella

– Meille tuottaa ongelmia tehdä niin paljon sushia kuin on kysyntää, Vikström sanoo.

Hanko Sushi on yksi valonpilkahdus tällä hetkellä kovissa haasteissa kamppailevalle NoHo Partnersille. Yle kertoo, että yhtiön noin 250 ravintolasta vain parikymmentä sinnittelee take away -myynnin ja ruokalähettien varassa.

Myös sushitehtaaksi muuttunut Michelin-ravintola myynyt järjettömän määrän sushia

Sushin potentiaali on huomattu myös huippuravintoloissa. Kerroimme jo maaliskuussa helsinkiläisen keittiömestari Sasu Laukkosen tempauksesta muuttaa Michelin-ravintolansa sushitehtaaksi. Kun asiakaskato iski fine dining -ravintolassa, Laukkonen ei jäänyt murehtimaan tilannetta, vaan tarttui tuumasta toimeen. Hän vaihtoi ravintolansa konseptin täysin ja Michelin-ruoan sijaan myy nyt take away -sushia.

Sushiboksit ovat olleet Orassa myyntimenestys.  

– Meillä on ollut keskimäärin neljä myyntipäivää viikossa. Viime viikon loppuun mennessä myimme neljässä viikossa 50 000 palaa sushia. Aivan kreisiä, Laukkonen kertoo nyt MTV:lle.

Orassa ollaan myös laajennettu hiukan myyntikanavia ja sushibokseja menee tällä hetkellä myyntiin muun muassa läheiseen Laivurin valinta -kauppaan sekä Tukkutorin kalan myymälään. Lisäksi Laukkonen neuvottelee parhaillaan ainakin yhdestä uudesta myyntipaikasta.

– Meinaa lähteä käsistä tämä homma, Laukkonen iloitsee.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja