Mainos

Lidl teki yhden oleellisen muutoksen ruokaosastollaan viime syksynä – älytön menestys: "Myydään pois silmänräpäyksessä"

Lidiltä kerrotaan, että ketjun viime syksynä lanseeraama hukka-ale on ollut huikea menestys. 

Kauppaketju Lidl aloitti viime syksynä taistelun hävikkiä vastaan ja otti käyttöön myymälöissä niin sanotun hukka-alen. Nyt ketjulta kerrotaan, että monessa myymälässä aamulla myyntiin laitetut hukka-alen hävikkihevilaatikot myydään pois silmänräpäyksessä.

– Kahden euron hävikkihevilaatikosta on tullut tavoiteltu erikoisuus, jonka ostamisesta ihmiset postaavat someenkin, Lidliltä kerrotaan.

Lidlissä hävikin osuus kaikista kaikista ruokakiloista on 1,46 prosenttia. Hukka-ale on Lidlin tapa vähentää hävikin ja biojätteen määrää entisestään.

Lidlin vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen kertoo, että tällä hetkellä hukka-alessa myydään keskimäärin noin 12 000 kiloa hedelmiä ja vihanneksia ja noin 5 000 kiloa leipää joka viikko.

– Odotamme säästävämme hukka-alella yhteensä jopa miljoona kiloa kasviksia ja leipää vuodessa. Hedelmiä ja vihanneksia säästyy hävikiltä vuosittain yli 600 000 kiloa, Järvinen sanoo.

Hukka-alessa myydään syömäkelpoisia, mutta parhaat hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia sekä edellisenä päivänä myymälässä paistettua paistopisteleipää huokeaan hintaan.

Hukka-alen lisäksi Lidlissä on muiden kauppaketjujen lailla käytössä punaiset alennustarrat, joiden avulla viimeistä myyntipäivää lähestyviä tuotteita saadaan myytyä. Myymälöissä syntyvä hävikki ei puolestaan päädy kaatopaikalle, vaan se hyödynnetään energiantuotannossa, ruoka-apuna ja rehunvalmistuksessa.

Hävikkiä torjutaan ilmastosyistä

Hävikin torjuminen on lähellä suomalaisten sydäntä. Se nousi kärkeen, kun Lidlin teettämässä tutkimuksessa kysyttiin suomalaisilta, mikä on heidän mielestään tehokas tapa hillitä ruoan ilmastovaikutuksia. Peräti 90 prosentin mielestä ruoan poisheittämisen välttäminen on tehokas tai erittäin tehokas keino pienentää ruokavalion ilmastovaikutuksia.

Ilmastosyyt ovat usein myös viimeistä käyttöpäivää lähestyvien alennettujen tuotteiden ostamisen taustalla. Kolme neljäsosaa tutkimuksen vastaajista oli sitä mieltä, että alennettujen tuotteiden ostaminen on tehokas keino pienentää ruoan ilmastovaikutuksia.

– Yksittäisen pois heitetyn leipäpalan aiheuttamat päästöt ovat toki pienet, mutta ruokahävikki on ilmastokuormaa, jonka ei olisi alun perinkään pitänyt syntyä. Siksi siihen on fiksua puuttua, Järvinen sanoo.

Tutkimustiedot perustuvat Lidlin tilamaan ilmastoruokatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä tutkimus toteutettiin helmikuussa 2020 ja siihen vastasi 1041 18–70-vuotiasta suomalaista.

Lähde: Lidl

***

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja