Lidiltä kerrotaan, että ketjun viime syksynä lanseeraama hukka-ale on ollut huikea menestys.
Kauppaketju Lidl aloitti viime syksynä taistelun hävikkiä vastaan ja otti käyttöön myymälöissä niin sanotun hukka-alen. Nyt ketjulta kerrotaan, että monessa myymälässä aamulla myyntiin laitetut hukka-alen hävikkihevilaatikot myydään pois silmänräpäyksessä.
– Kahden euron hävikkihevilaatikosta on tullut tavoiteltu erikoisuus, jonka ostamisesta ihmiset postaavat someenkin, Lidliltä kerrotaan.
Lidlissä hävikin osuus kaikista kaikista ruokakiloista on 1,46 prosenttia. Hukka-ale on Lidlin tapa vähentää hävikin ja biojätteen määrää entisestään.
Lidlin vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen kertoo, että tällä hetkellä hukka-alessa myydään keskimäärin noin 12 000 kiloa hedelmiä ja vihanneksia ja noin 5 000 kiloa leipää joka viikko.
– Odotamme säästävämme hukka-alella yhteensä jopa miljoona kiloa kasviksia ja leipää vuodessa. Hedelmiä ja vihanneksia säästyy hävikiltä vuosittain yli 600 000 kiloa, Järvinen sanoo.
Hukka-alessa myydään syömäkelpoisia, mutta parhaat hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia sekä edellisenä päivänä myymälässä paistettua paistopisteleipää huokeaan hintaan.
Hukka-alen lisäksi Lidlissä on muiden kauppaketjujen lailla käytössä punaiset alennustarrat, joiden avulla viimeistä myyntipäivää lähestyviä tuotteita saadaan myytyä. Myymälöissä syntyvä hävikki ei puolestaan päädy kaatopaikalle, vaan se hyödynnetään energiantuotannossa, ruoka-apuna ja rehunvalmistuksessa.

