Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Lidl teki yhden oleellisen muutoksen ruokaosastollaan viime syksynä – älytön menestys: "Myydään pois silmänräpäyksessä"

Hevi-osasto Lidlissä. Kuvituskuva.
Hevi-osasto Lidlissä. Kuvituskuva.Lidl Suomi
Julkaistu 03.03.2020 16:59

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Lidiltä kerrotaan, että ketjun viime syksynä lanseeraama hukka-ale on ollut huikea menestys. 

Kauppaketju Lidl aloitti viime syksynä taistelun hävikkiä vastaan ja otti käyttöön myymälöissä niin sanotun hukka-alen. Nyt ketjulta kerrotaan, että monessa myymälässä aamulla myyntiin laitetut hukka-alen hävikkihevilaatikot myydään pois silmänräpäyksessä.

– Kahden euron hävikkihevilaatikosta on tullut tavoiteltu erikoisuus, jonka ostamisesta ihmiset postaavat someenkin, Lidliltä kerrotaan.

Lidlissä hävikin osuus kaikista kaikista ruokakiloista on 1,46 prosenttia. Hukka-ale on Lidlin tapa vähentää hävikin ja biojätteen määrää entisestään.

Lidlin vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen kertoo, että tällä hetkellä hukka-alessa myydään keskimäärin noin 12 000 kiloa hedelmiä ja vihanneksia ja noin 5 000 kiloa leipää joka viikko.

– Odotamme säästävämme hukka-alella yhteensä jopa miljoona kiloa kasviksia ja leipää vuodessa. Hedelmiä ja vihanneksia säästyy hävikiltä vuosittain yli 600 000 kiloa, Järvinen sanoo.

Hukka-alessa myydään syömäkelpoisia, mutta parhaat hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia sekä edellisenä päivänä myymälässä paistettua paistopisteleipää huokeaan hintaan.

Hukka-alen lisäksi Lidlissä on muiden kauppaketjujen lailla käytössä punaiset alennustarrat, joiden avulla viimeistä myyntipäivää lähestyviä tuotteita saadaan myytyä. Myymälöissä syntyvä hävikki ei puolestaan päädy kaatopaikalle, vaan se hyödynnetään energiantuotannossa, ruoka-apuna ja rehunvalmistuksessa.


Hävikkiä torjutaan ilmastosyistä

Hävikin torjuminen on lähellä suomalaisten sydäntä. Se nousi kärkeen, kun Lidlin teettämässä tutkimuksessa kysyttiin suomalaisilta, mikä on heidän mielestään tehokas tapa hillitä ruoan ilmastovaikutuksia. Peräti 90 prosentin mielestä ruoan poisheittämisen välttäminen on tehokas tai erittäin tehokas keino pienentää ruokavalion ilmastovaikutuksia.

Ilmastosyyt ovat usein myös viimeistä käyttöpäivää lähestyvien alennettujen tuotteiden ostamisen taustalla. Kolme neljäsosaa tutkimuksen vastaajista oli sitä mieltä, että alennettujen tuotteiden ostaminen on tehokas keino pienentää ruoan ilmastovaikutuksia.

– Yksittäisen pois heitetyn leipäpalan aiheuttamat päästöt ovat toki pienet, mutta ruokahävikki on ilmastokuormaa, jonka ei olisi alun perinkään pitänyt syntyä. Siksi siihen on fiksua puuttua, Järvinen sanoo.

Tutkimustiedot perustuvat Lidlin tilamaan ilmastoruokatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä tutkimus toteutettiin helmikuussa 2020 ja siihen vastasi 1041 18–70-vuotiasta suomalaista.

Lue myös: Kehtaatko itse ostaa? Nyt voit lopettaa supermarketin "nolon tuotteen" piilottamisen ostoskärryn pohjalle – punalaputettu onkin paras valinta

Lähde: Lidl

***

15:47Näin vähennät ruokahävikkiä

Lisää aiheesta:

Alepassa myydään nyt ruokaa yhden euron kilohintaan – tästä on kyseOstatko sinäkin? Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmien kaupoissaOstitko sinäkin näitä punalapputuotteita S- tai K-ruokakaupoista? Hurja suosio – Lidlilläkin selkeä hittituoteTällä tuoteryhmällä oli Lidlissä viime vuonna miljoonamyynnit – ostitko sinäkin?Kauppias Erkki keksi sushista uuden nerokkaan punalapputuotteen: "On saavuttanut lyhyessä ajassa suuren suosion"Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"
RuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 09:01
    Lapset

    Kielletäänkö "väärä ruoka" kouluista? Asiantuntijalta tärkeä huomio kansalaisaloitteesta

  • 06:46
    Terveys ja hyvinvointi

    Onko ultraprosessoitu ruoka epäterveellistä? Tätä et ehkä ole tullut ajatelleeksi

  • Eilen16:44
    Jouluruoka

    Luulitko näitä joulun herkuiksi? Totuus paljastuu kaupan hyllyllä

  • Eilen11:32
    Jouluruoka

    Kuinka nopeasti joulukinkku sulaa jääkaapissa?

  • 14.12.17:44
    Jouluruoka

    Piparit airfryerissa – superhelppo ohje!