Mainos
Mainos

Vähentää ryppyjä ja tehostaa ruoansulatusta! Tutulla hedelmällä hurjat terveysvaikutukset – syöthän jo näitä?

Mandariinien syömisestä on terveydellesi enemmän hyötyä kuin ehkä uskoitkaan. Seuraavat syyt puhuvät näiden oranssien hedelmien puolesta. 

Ei ole mikään salaisuus, että sitrushedelmät sisältävät runsaasti elimistölle tärkeitä ravintoaineita ja vitamiineja. Etenkin talviaikaan moni meistä lisää ruokavalioonsa sesongissa olevia appelsiineja ja greippejä, mutta asiantuntijan mukaan mandariini on hedelmä, jota ei missään nimessä kannata väheksyä.

Ravintoasiantuntija Frida Harju-Westmanin mukaan mandariinien syöminen auttaa hidastamaan ikääntymisen merkkien, kuten ryppyjen ja harmaiden hiusten, muodostumista. 

– C-vitamiini auttaa elimistöä tuottamaan enemmän kollageenia samalla, kun A-vitamiini auttaa hiuksia pysymään kosteutettuina, Harju-Westman kertoo ja lisää mandariinien sisältämän B12-vitamiinin auttavan hidastamaan hiusten harmaantumista.

Hyötyä aina painonhallinnasta verenpaineelle

Hehkuva iho ja terveet hiukset eivät ole ainoita syitä siihen, miksi mandariineja kannattaisi nauttia päivittäin. Natural Food Series- sivuston mukaan mandariinien syöminen auttaa tehostamaan ruoansulatusta, tasaamaan verenpainetta ja pienentämään sairastumisriskiä niin syövän, osteoporoosin kuin diabeteksen kohdalla.

Mandariinit, aivan kuten muutkin sitrushedelmät, sisältävät vain vähän kaloreita, mutta runsaasti hyvää tekeviä kuituja.

– Tutkimukset ovat osoittaneet, että runsaasti kuitua sisältävästä ruokavaliosta voi olla hyötyä niin painonhallinnan, verensokerin kuin sydänsairauksien riskin pienenemisen kannalta, Healthline-sivustolla kerrotaan.

Lisäksi mandariinien syömisestä väitetään olevan hyötyä myös vastustuskyvylle ja näkökyvylle. 

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja