Mainos
Mainos

Tiesitkö tätä ruisleivästä? Voi vaikuttaa merkittävällä tavalla terveyteesi – kunhan yksi ehto täyttyy

Perjantaina 28.2. juhlistetaan kansallista Ruisleipäpäivää. Tiesitkö sinä jo näistä ruisleivän terveyshyödyistä? 

Ruisleipä on suomalaisille hyvin rakas elintarvike ja se valittiinkin vuonna 2017 kansallisruoaksemme.

– Kansallisruoaksi valittu ruisleipä on suomalaisen ruokakulttuurin ydin ja sillä on vahva symbolinen arvo. Leipä ja viljat ovat Kalevalan tarinoissa oleellisessa roolissa, Leipätiedotus ry:stä kerrotaan. 

Suomalaiset syövät eniten ruista koko maailmassa, jopa 16 kiloa henkeä kohden vuodessa. Ruisleipä on kuitenkin muuttanut ajan saatossa muotoaan. Reikäleivän ja limpun rinnalle ovat nousseet palaleivät ja valmiit viipaleet. Ruisleipä on taipunut viime vuosina myös napostelutuotteiksi.

Rukiilla runsaasti terveyshyötyjä – kunhan valitset kuitupitoisen täysjyvän

Rukiilla on monia tutkittuja terveyshyötyjä. Sydänliiton mukaan rukiissa on muihin kotimaisiin viljoihin verrattuna kaikista eniten kuitua, jopa 16 grammaa sadassa grammassa täysjyväruisjauhoa. Rasvakoostumukseltaankin on ruis erinomainen, vain noin kymmenes sen sisältämästä rasvasta on kovaa, tyydyttynyttä rasvaa. Lisäksi täysjyväruis, kuten muutkin täysjyväviljat, on hyvä useiden kivennäisaineiden ja vitamiinien, kuten raudan, folaatin ja magnesiumin lähde.

Rukiin sisältämälle kuidulle on annettu terveysväittämä, jonka mukaan rukiin kuidut edistävät suolen normaalia toimintaa. Väittämää saa käyttää, jos tuotteen kuitupitoisuus on vähintään 6 grammaa sadassa grammassa tuotetta. Kannattaakin olla leipähyllyllä tarkkana: jos haluat hyödyntää rukiin terveyshyödyt, valitse kuitupitoinen täysjyvätuote. Moniin leipiin nimittäin lisätään myös runsaasti vehnää.

Apua jopa painonhallintaan

Itä-Suomen yliopistosta tohtoriksi väitelleen Maria Lankisen vuonna 2011 julkaistussa tutkimuksessa selvitettiin ruisleivän vaikutusta muun muassa elimistön rasvoissa.  Tutkimuksen mukaan ruisleivän syöminen saa aikaan merkittäviä ja terveyden kannalta edullisia muutoksia veren rasvoissa. Asiasta uutisoi tuolloin Yle.

– Ruisleivän syöminen vaikuttaa muun muassa sokeriaineenvaihduntaan. Aterian jälkeen ei tule suurta piikkiä verensokerien vaihteluissa. Myös suoliston mikrobeille jää purtavaa ruisleivän nauttimisen jälkeen eli vaikutukset suolistoon tunnetaan jossain määrin, Lankinen kertoi Ylen haastattelussa.

Lankisen tutkimuksessa todettiin, että ruisleivästä voi olla apua jopa painonhallinnassa. Ruisleivän syömisen jälkeen muodostuu erittäin hyvä kylläisyysaste.

Ei sovi kaikille

On syytä kuitenkin muistaa, että ruisleipä ei välttämättä ole kaikille se sopivin vaihtoehto. Taikinajuureen leivottu hapan ruisleipä voi aiheuttaa herkkävatsaisille muun muassa turvotusta ja vatsanväänteitä. 

Rukiin sisältämä fruktaani on FODMAP-hiilihydraatti, joka voi ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville aiheuttaa suolisto-oireita.

Jos ruisleivän syöminen aiheuttaa ikäviä oireita, kannattaa kokeilla vatsaystävällisempää mutta kuitupitoista täysjyväkauraa.

***

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.