Mainos
Mainos

Tee näin joka toinen kerta, kun syöt leipää – terveytesi kiittää!

Perjantaina vietetään kansallista Ruisleipäpäivää. Leipätiedotus ry muistuttaa ruisleivän runsaista terveyshyödyistä.

Perjantaina 28.2. vietetään neljättä kertaa Ruisleipäpäivää. Ruisleipä on suomalaisille rakas ruoka ja vuonna 2017 se valittiinkin kansan toimesta kansallisruoaksemme. 

Leipätiedotus ry:n mukaan suomalaiset syövät eniten ruista koko maailmassa, jopa 16 kiloa henkeä kohden vuodessa.

Valitse joka toinen leipä rukiisena

Rukiin puolesta puhuu ennen kaikkea terveellisyys. Suomessa ruis jauhetaan pääosin runsaasti kuitua sisältäväksi täysjyväjauhoksi, josta ruisleipä leivotaan. Näin kaikki rukiin hyvät terveysvaikutukset saadaan hyödynnettyä. Leipätiedotus ry suositteleekin kiinnittämään huomiota leipälaatuun.

Kotimainen ruis lisääntynyt

Viime vuosikymmenen aikana rukiin viljely on Suomessa lisääntynyt ja nykyisin olemmekin omavaraisia rukiin osalta. Vielä kymmenen vuotta sitten elintarviketeollisuuden käyttämästä, noin 100 miljoonasta ruiskilosta, puolet tuotiin ulkomailta. 

– Valitsemalla joka toisen leipäpalan rukiisena, voi kuidun saantia lisätä ruokavaliossa. Kolme täysjyväistä ja runsaskuituista ruisleipäpalaa sisältää jopa 12 grammaa kuitua, kun päivittäinen kuitusuositus on 25–35 grammaa, Leipätiedotus ry:stä muistutetaan

Rukiin terveysvaikutuksia on tutkittu paljon sekä meillä että maailmalla. Tutkimusten mukaan täysjyväruis antaa suojaa muun muassa sydän- ja verisuonitauteja sekä hormonivälitteisiä syöpiä vastaan.

Täysjyväviljojen on todettu pienentävän merkittävästi riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin ja suolistosyöpään. Viimeisimmät tutkimukset ovat lisäksi vahvistaneet tuloksia, joiden mukaan täysjyväviljan säännöllinen nauttiminen osana ruokavaliota vähentää myös kuolleisuutta.

Myös kaura on nyt pop

Ruisleipä ei suinkaan ole ainoa, jonka terveyshyötyjä on viime aikoina suitsutettu. Täysjyväkauraleivän kysyntä on räjähtänyt Suomessa, kun tietoisuus kauran terveellisyydestä on lisääntynyt. 

–  Kauran ravintokoostumus on hyvä. Proteiini- ja rasvapitoisuus on korkeampi kuin muilla Suomessa viljeltävillä viljoilla, kertoo Turun yliopiston apulaisprofessori ja OATyourGUT-tutkimushankkeen vastuullinen johtaja Kaisa Linderborg kertoi syksyllä 2019.

Lähes 40 prosenttia suomalaiskuluttajista on lisännyt kauraleivän syöntiä viimeisen vuoden aikana. 

Lähde: Leipätiedotus ry

***

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.