Viisi tyypillistä, mutta ärsyttävää tapaa! Älä sorru näihin ravintolassa – ja saat parempaa palvelua

ravintola
Shutterstock

Vaikka ravintolassa käymiseen ei ole olemassa yhtä oikeaa etikettiä, muutama perussääntö kannattaa painaa mieleen. Seuraavat virheet välttämällä saat sekä parempaa että nopeampaa palvelua. 

VIDEO: Katso videolta, millaisia kommentteja lapset antoivat ravintolaruoalle. 

Jos haluat olla tarjoilijoille mieliksi ja saada hyvää palvelua, pyri välttämään seuraavia virheitä, jotka voivat saada tarjoilijan näkemään hetkellisesti punaista. 

Virhe 1) Valitset paikan itse

Vaikka istumapaikan omavaltainen valitseminen tuntuisi kuinka houkuttelevalta tahansa, tämä on tapa, joka voi aiheuttaa tarjoilijoille melkoista päänvaivaa. Tarjoilijoilla on selkeä käsitys siitä, mitkä paikat ovat varattuja ja mitkä kaipaavat siivousta, joten malta mielesi ja kysy henkilökunnalta lupa, ennen kuin istut valitsemallesi paikalle.

Älä myöskään ryntää istumaan likaisia astioita olevaa pöytään, vaan odota rauhassa omaa vuoroasi. Kiirehtiminen ei nopeuta ruoan saamista yhtään.

Pöytään ryntäämisessä ilman tarjoilijan kanssa keskustelua on myös se huono puoli, että tarjoilija ei välttämättä huomaa lainkaan saapumistasi. Tämä voi johtaa siihen, että saatat joutua odottamaan ruokalistaa ja palvelua kauemmin kuin olisit toivonut. 

Virhe 2) Kasaat itse astioita

Tarjoilijat ovat tasapainottelemisen ammattilaisia, jotka kantavat tarjottimellaan toinen toistaan painavampia lasi- ja lautaspinoja. Tämä sen ansiosta, että tarjoilijat osaavat pinota astiat tarjottimelle juuri oikeassa järjestyksessä.

Älä vaikeuta tarjoilijoiden työtä kasaamalla astioita omiin huteriin pinoihisi, vaan anna henkilökunnan tehdä työnsä.

Virhe 3) Yrität saada huomion 

Jos et saa huomiota kaikilta ravintolassa pyöriviltä tarjoilijoilta, älä hermostu, sillä tarjoilijoilla on ravintolassa omat vastuualueensa. Joten tarvitsitpa sitten lisää vettä tai uuden haarukan, pyydä sitä ensisijaisesti omalta tarjoilijaltasi.

Kannattaa myös tiedostaa, että sormien napsuttelu on epäkunnioittava tapa pyytää palvelua. Monesti pelkkä katsekontakti riittää saamaan tarjoilijan huomion puolellesi. 

Virhe 4) Kutsut tarjoilijan turhaan paikalle

Jos et ole vielä valmis tilaamaan, sano se suoraan tarjoilijalle. 

Näin saat lisää aikaa miettiä rauhassa ja vältyt kiusalliselta tilanteelta, kun kiireinen tarjoilija odottaa vieressäsi odottaen tilausta, vaikka sinä arvot vielä viiden eri annoksen välillä.

5) Valitat vasta syötyäsi annoksen loppuun

Jos ruoassasi on jotain vikaa, kerro asiasta tarjoilijalle välittömästi, jolloin asialle voidaan vileä tehdä jotain. Jos valitat ruoasta vasta aterian syötyäsi tai pahimmassa tapauksessa päiviä ravintolareissun jälkeen, et välttämättä saa ruoasta lainkaan korvausta tai alennusta. 

Ruoan laadusta mainitseminen mahdollisimman nopeasti on palvelus sekä sinulle että keittiöhenkilökunnalle. 

Lähteet: Expressen, TheDailyMeal 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!