Jos tarjoilija unohtaa laskuttaa osan tilauksesta, mikä on asiakkaan vastuu tuotteiden maksamisen suhteen?
Ylikomisario Dennis Pasterstein pohti sunnuntaina Twitter-tilillään asiakkaan vastuuta tilanteessa, jossa hankittu tuote unohdetaan laskuttaa. Pasterstein kertoi esimerkkinä omasta ravintolaillallisestaan.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
– Kävin perheen kanssa illallisella. Mukava tarjoilija unohti laskuttaa oluen, kokiksen ja mangolassin. Kävin tietysti maksamassa, tarjoilija oli helpottunut ja kiitollinen. Syyllistyykö henkilö lievään petokseen, jos vastaavassa tilanteessa ei tahallisesti kävisikään maksamassa? Pasterstein pohti.
Lue myös: Turussa tehdään historiaa! Ravintoloiden Michelin-tähdet jaetaan ensimmäistä kertaa Suomessa
Ylikomisario: Täyttää petoksen tunnusmerkistön
Ylikomisario liitti myös pohdintansa oheen aiheesta kyselyn, johon vastasi lopulta 6666 Twitter-käyttäjää. Hieman yli 60 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että maksamatta jättäminen vastaavanlaisessa tilanteessa olisi lievä petos. Myös Pasterstein itse kallistuu rikoksen kannalle.
Ylikomisarion mukaan teko täyttää petoksen tunnusmerkistön muun muassa siten, että asiakas saa tilanteessa taloudellista hyötyä ja käyttää hyväksi erehdystä. Lisäksi asiakas aiheuttaa tässä tapauksessa myös taloudellista vahinkoa ravintolalle.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
– Eli tunnusmerkistö täyttyy, mutta toki edellyttää sitä, että asiakas huomaa virheen. Jos ei tarkasta laskua ja poistuu ravintolasta, niin ei ole tahallinen, jolloin ei rikosta. Miten sitten tosielämässä, en usko että sakkoja on juurikaan määrätty, Pasterstein pohtii Twitterissä.