Irlantilainen stout-tyyppinen olut Guinness on nyt niin suosittua koko Euroopassa, että sen saatavuudessa on haasteita.
Suomalaisbaareissakin on nyt yllättäen pulaa Guinness-oluesta. Vuodesta 1759 valmistetun irlantilaisen oluen kysyntä on ylittänyt tarjonnan ja juoma on päässyt loppumaan ravintoloissa ja baareissa. MTV Uutisille on raportoitu oluen loppumisesta muun muassa tamperelais- ja helsinkiläisbaareissa.
Paksusta vaahdostaan tunnettu olut nousi viime vuoden loppupuolella suosituksi erityisesti nuorempien kuluttajien joukossa.
– Splitting the G -trendi buumaa tällä hetkellä koko Euroopan laajuisesti. Sellaisetkin ihmiset kokeilevat nyt juomaa, jotka eivät aiemmin ole sitä juoneet, kertoo juomaa maahantuovan Hartwallin oluiden kategoriamarkkinointijohtaja Heikki Savolainen MTV Uutisille.
Mikä ihmeen Split the G?
Split the G tai Splitting the G on sosiaalisessa mediassa suosituksi noussut haaste, jossa Guinness-olutta yritetään juoda lasista yhdellä siemauksella niin, että oluen ja vaahdon välinen raja jää tarkalleen Guinness-lasin G-merkin puoliväliin.
Lue myös: Jauheliha loppui kaupoista
Kuorma tulee ja kuorma menee
Savolaisen mukaan tummien oluiden suosio korostuu muutenkin erityisesti talviaikaan. Vaikka Guinness-oluen tilausmääriä on lisätty, olutta ei ole Suomeen saatu nijin paljon kuin sitä menisi.

