Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Suomalaisyritykset lanseeraavat kilpaa uusia kauratuotteita: ”En puhuisi kaurabuumista vaan globaalista megatrendistä”

2:03Kaupoissa kymmenittäin kauratuotteitaKauratuotteet valtaavat tilaa kauppojen hyllyiltä.
Julkaistu 28.01.2019 20:01
Toimittajan kuva

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Suomalaisyritykset Fazer ja Kaslink ilmoittivat vastikään lanseeraavansa markkinoille uusia kauratuotteita, joilla yritykset pyrkivät vastaamaan kuluttajien alati kasvavaan kiinnostukseen viljapohjaisia maitotuotteita kohtaan. 

Kauppojen hyllyiltä löytyy nykyisin kymmenittäin erilaisia kauratuotteita aina kaurajogurtista, kauramaitoon ja ruoanlaittotuotteisiin – eikä suosiolle näy loppua. 

Kaslinkin Nepalla teettämän tutkimuksen mukaan jo 81 prosenttia suomalaisista on kokeillut tai käyttää säännöllisesti kasvipohjaisia tuotteita. Kasvipohjaisten tuotteiden käyttö ja kokeilu ovat viime vuoteen verrattuna lisääntyneet erityisesti lapsiperheissä, ja kasvipohjaisia tuotteita kokeillaan entistä enemmän terveellisyyteen liittyvistä syistä.

– Kaura on todellista suomalaista superfoodia, ja myös kuluttajat näkevät sen terveyshyödyt, Kaslinkin brändi- ja viestintäjohtaja Juha-Petteri Kukkonen kertoo.  

LUE MYÖS: Kasvimaidot MTV:n vertailussa: Purkin sisällöissä suuret erot – tässä juomassa eniten proteiinia

Tutkimuksen mukaan kasvipohjaisten tuotteiden käytön korkeimpia syitä ovat kokeilun- ja vaihtelunhalun lisäksi monipuolisemman ruokavalion tavoittelu, eettiset sekä terveyteen liittyvät syyt. Kukkosen mukaan kauran yhteydessä ei voidakaan puhua buumista, vaan trendistä, joka on tullut jäädäkseen.

–  En puhuisi kaurabuumista vaan globaalista megatrendistä, joka muuttaa ruokailutottumuksia. Ihmiset haluavat syödä terveellisemmin ja kaura iskee siihen trendiin kauhean hyvin. Ja se trendi on tullut jäädäkseen. Ei ole ohimenevä juttu, vaan tässä muutetaan ihmisten ruokailutottumuksia, Kukkonen kertoo Makuja.fi:lle.

Tänä keväänä Kaslinkin tuoteperhe laajenee proteiinipitoisilla Aito Plus Kauravälipaloilla.

Fazerin uutuustuotteelle haetaan patenttia

Myös Fazer vastaa nyt kauratuotteiden kysyntään omalla uutuustuotteellaan, Fazer Yosa Kaurapalalla, jolle on haettu myös patenttia. Uutuustuotteen avulla Fazer Lifestyle Foods laajentaa tarjoamaansa kasvipohjaisten proteiinien kategoriaa.

kauratuotteet yosa kaslinkFazerin Yosa ja Kaslinkin Aito Plus Kauravälipala saapuvat lähikuukausina kauppojen hyllyille.fazer, Kaslink

– Tuotekehitysprojekti on ollut erittäin antoisa, ja sen johtotähtenä on ollut täysin uudenlaisen ruuanvalmistustuotteen tarjoaminen kasvipohjaisista ratkaisuista kiinnostuneelle kuluttajalle, kertoo Fazer Lifestyle Foodsin toimitusketju- ja tuotekehitysjohtaja Heli Anttila.

Kasvispohjaisella ruokavaliolla on tutkitusti positiivinen vaikutus maapallon tulevaisuuteen, sillä kasvisten suosiminen auttaa muun muassa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä ja veden kulutusta tuotannossa, Fazer muistuttaa tiedotteessaan.

Lisää aiheesta:

Fazerilta huikea keksintö – ennennäkemätön leipäpussi: "Aluksi tuntui lähes mahdottomalta valmistaa"Koronakevät tuplasi myynnin – yllättävä tuote nousi hitiksi suomalaisissa ruokakaupoissa, ja sille on selkeä syyLehmänmaidon kulutus laskussa – kauratuotteiden myyntikäyrä menee vauhdilla ylöspäinSuomalaiset ovat hurahtaneet uusiin kauratuotteisiin – myynti rajussa kasvussaValiolta ennennäkemätön innovaatio – onko tässä nyhtökauran haastaja?Villitys haastaa proteiinimarkkinat: Kotimainen keksintö korvaa lihan kauralla
ViljatSuperfoodRuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Viljat
  • 05.09.202402:00
    Vienti

    Sitra ja Luke: Kasviproteiineista voisi tulla Suomen viennin moottori

  • 16.08.202415:57
    Maatalous

    Kaurasadosta tulossa keskimääräistä suurempi – valtavilja vaihtumassa

  • 22.03.202406:00
    Ukrainan sota

    Von der Leyen ehdottaa tuontitulleja venäläiselle ja valkovenäläiselle viljalle

  • 21.09.202308:56
    Maatalous

    Ruoaksi ja juomaksi kelpaava vilja voi käydä vähiin

  • 12.12.202210:00
    Huoltovarmuuskeskus

    Maailman turvallisuustilanne huolettaa – Huoltovarmuuskeskus kasvattaa Suomen varastoviljan määrää