Suomalaisravintolat koronakriisin keskellä – Henri Alén keksi, miten asiakkaat säilytetään ja kassavirta ei pysähdy: "Se maksaa työntekijöiden palkat tällä viikolla"

Miten korona vaikuttaa kotimaisiin ravintoloihin? Keittiömestari Sasu Laukkonen kertoo tunnelmia 3:28 Miten korona vaikuttaa kotimaisiin ravintoloihin? Keittiömestari Sasu Laukkonen kertoo tunnelmia

Suomalaiset ravintoloitsijat kertovat MTV:lle keinoista, joihin ravintola-alalla on nyt ryhdytty pahimman kriisin välttämiseksi. Esimerkiksi keittiömestari Henri Alénin ravintoloissa on alettu myymään tukilahjakortteja, Michelin-kokin karjalanpaistia sekä poikkeuksellista ateriakokonaisuutta.

Yllä olevalla videolla keittiömestasi Sasu Laukkonen kertoo MTV:n haastattelussa ravintoloiden tilanteesta Suomessa. Haastattelu tehtiin viime keskiviikkona.

Kerroimme jo viime viikolla, miten koronavirusepidemia vaikuttaa myös suomalaisessa ravintolakentässä. Keittiömestari ja ravintoloitsija Sasu Laukkonenkommentoi viime perjantaina MTV:lle, että koronatilanne alkaa näkyä jo varmasti jokaisessa ravintolassa Suomessa jollain tavalla. Erityisesti lounasravintoloissa on nyt normaalia hiljaisempaa, sillä monet ovat siirtyneet koteihinsa etätöihin, eikä bisneslounaita pahemmin järjestetä. 

Burgeriketju Naughty BRGR:n perustaja, kokki Akseli Herlevi kertoo, että asiakasmäärät ovat viime päivinä olleet laskussa.

–  Se on varmasti väistämätöntä nyt kaikkialla. Onneksi meillä on ollut perinteisestikin hyvää toimitusmyynti Woltissa, ja nyt olemme ottaneet käyttöön myös Foodoran. Lisäksi olemme huomanneet, että monet hyödyntävät nyt ravintolan omaa appia, niin ei tarvitse suorittaa kanssakäymistä kassalla.

Naughty BRGR -ravintoloissa seurataan tilanteen kehittymistä herkeämättä. Herlevi toivoo, että jos ravintolat päätetään Suomessa pistää kiinni, niin edes kotiinkuljetusmahdollisuus jäisi. 

– Joissakin maissa, missä ravintolat on suljettu, kotiinkuljetus on kuitenkin säilytetty.

Herlevin hampurilaisketjussa asiakasmääriä on siis pyritty pitämään korkeammalla nimenomaan kotiinkuljetusmahdollisuuden avulla. Lisäksi ravintola houkuttelee asiakkaita humoristisella kampanjalla: kun tilaa burgerin kotiin, saa kaupan päälle vessapaperirullan.

–  Vessapaperista tuli yhtäkkiä uusi ämpäri Suomessa. Ajattelin, että otetaan vähän huumoria mukaan, että saadaan hymyt huulille. Nämä ovat pieniä juttuja kriisin keskellä.  Asiakkailta tuli todella hyvää palautetta tästä. Joku sanoi, että kyseessä on vuosituhannen markkinointiteko. Jos sen palkinnon saa vessapaperilla, niin olisihan se aikamoista, Herlevi nauraa ja lähettää samalla runsaasti tsemppejä kaikille kollegoilleen ravintola-alalla. 

Michelin-kokin lohturuokaa, tukilahjakortteja, poikkeusmenu...

Keittiömestari Henri Alénin ravintoloissakin on otettu poikkeukselliset keinot käyttöön, jotta kassavirta ei pysähdy. Alén kumppaneineen julisti viime torstaina helsinkiläisravintola Ultimaan poikkeustilan: ravintolan pöydät on nyt järjestelty kahden metrin päähän toisistaan, hygieniatasoa nostettu entisestään ja tarjolla on viiden ruokalajin poikkeustilamenu alennettuun hintaan.

– Ajatuksena on, että voimme tehdä muutoksia menuun. Haluamme tukea useampaa pientuottajaa kriisin keskellä ja pitää pyörät pyörimässä, Alén sanoo.

Asiakkaiden vastaanotto on ollut Alénin mukaan suorastaan älyttömän upeaa. 

–  Viime torstaina meillä oli koko tulevaksi viikoksi 25 varausta. Sitten julistimme tämän ja toivoimme, että ihmiset kävisivät syömässä turvallisesti ja järkevästi. Varauskalenteri alkoikin täyttyä hirveää vauhtia viikon osalta. Se maksaa työntekijöiden palkat tällä viikolla, keittiömestari sanoo kiitollisena.

Alénin mukaan kyse on ennen kaikkea suomalaisten solidaarisuudesta ja empatiasta: meillä on talkookulttuuri sisäänrakennettuna, ja ihmiset haluavat nyt aidosti auttaa yrittäjiä. Ravintola Ultimassa henkilökunta pyrkii nyt antamaan itsestään entistä enemmän kiitokseksi niille, jotka saapuvat paikalle syömään.

–  Huomioimme ihmiset vielä paremmin, turvallisuus mielessä.

Alénin ravintoloissa on myös otettu käyttöön niin sanotut tukilahjakortit. Jos nyt ei ole halukas menemään ravintolaan syömään, voi ostaa lahjakortin ja tehdä pöytävarauksen tilanteen rauhoituttua.  

–  Niitä on mennyt parissa päivässä 100 kappaletta ravintola Finnjäveliin. Sillä katetaan hyvin viikon kulut. Olemme myös luvanneet järjestää hyvät bileet niille, jotka tässä meitä tukee. Kun kriisi on ohi ja saa taas kokoontua, avataan pullot ja skoolataan.  

"Jos ravintolat pistetään kiinni, niin se on iso kriisi"

Lisäksi Finnjävelissä on ryhdytty valmistamaan lohturuokaa, jota voi tilata kotiinvietäväksi WhatsApp-numeron kautta. Tällä viikolla ravintolasta voi Alénin mukaan hakea Michelin-kokin tekemää karjalanpaistia – siis Alénin yhtiökumppani, keittiömestari Tommi Tuomisen tekemää kotiruokaa. Alén suunnittelee myös jonkinlaista hyväntekeväisyystempausta koronakriisin keskellä. 

– Olen tässä soitellut autoliikkeisiin. Ajatuksena olisi lähteä itse kuskaamaan ja työllistää henkilöstöä. Veisimme karanteenissa oleville ruokaa – ettei heille tule sellaista fiilistä, että täällä ollaan kuin spitaaliset eristettynä.

Keittiömestari Henri Alén ei tällä hetkellä toivo, että viranomaiset päättävät sulkea kaikki ravintolat. Jos käsky kuitenkin tulee, sitä tietysti noudatetaan.

– Jos sellainen käsky tulee, se on täysin ymmärrettävää. Rauhallisesti pitää sitten niitä noudattaa. Itseäni huolestuttaa kyllä kovasti nämä 11 000 matalapalkkaista ravintola-alan ihmistä. Jos ravintolat pistetään kiinni, niin se on iso kriisi.

Alén toivoo, että nyt ei juostaisi kuin päättömät kanat vaan suhtaudutaan asioihin rauhallisesti ja hymyillen.

– Me olemme tässä vähän niin kuin lentoemäntinä. Meidän tehtävänä on saada asiakas tuntemaan olonsa turvalliseksi, ihan sama miltä itsestä tuntuu. Täytyy muistaa kuitenkin se, että parempaa paikkaa sairastaa ei ole kuin Suomi.

Ravintolat toivovat verohelpotusta

Myös muut suomalaisravintolat ja ravintoloitsijat pohtivat nyt keinoja pahimman kriisin välttämiseksi. Kuopiolaisessa Gastrobar B/P -ravintolassa muun muassa tehdään nyt ennen kaikkea helposti mukaan otettavia ruokia valmiiksi.

–  Tehdään esimerkiksi lasagnea ja leivotaan leipää, mitä asiakkaat voivat hakea nopeasti mukaansa. Lisäksi etukäteistilauksella toimitamme itse lounasta kotiin ja yrityksille, ravintoloitsija Teemu Puranen kertoo.

Suomalaiset ravintoloitsijat ovat myös muun muassa perustaneet yhteisiä Facebook-ryhmiä, jossa pohditaan ratkaisuja haastavaan tilanteeseen. Ravintoloitsijat toivovat nyt viranomaisilta toimenpiteitä, kuten arvonlisäveron alentamista ja muita tukipaketteja, jotta yritykset eivät menisi tilanteen vuoksi konkurssiin.

Monissa ravintoloissa pöytävaraukset ovat kääntyneet selvään laskuun ja jotain on lähiaikoina keksittävä, jotta tulevaisuus turvataan. Myös Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry vetosi jo aiemmin  hallitukseen yhdistyksen laatimassa tiedotteessa

– Toivomme, että hallitus tukisi toimialan yrityksiä koronakriisissä ja auttaisi säilyttämään alan työpaikat. Työnantajien työntekijöiden palkasta maksamien sivukulujen alentaminen tukisi työvoimavaltaista toimialaa. Jälki voi pahimmillaan olla hirvittävä niin yrityksille kuin niiden työntekijöille. Yksinomaan ravintolat ja majoitusyritykset työllistävät lähes 90 000 henkilöä. Alan yritykset työllistävät myös vaikean rakennemuutoksen kunnissa, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi totesi. 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!