Mainos

Suomalaisilla on nyt uusi himotuote kalatiskillä – S-ryhmä toivoo lisää valikoimaa: "Paljon kysyntää"

Kotimainen kala on edelleen kovassa huudossa, selviää S-ryhmän myyntitilastoista.

Videolla: Osaatko fileoida kalan? Katso videolta, miten se onnistuu!

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu useaan otteeseen kotimaisen kalan suosion kasvusta. Sekä S-ryhmästä että Keskolta on kerrottu kotimaisten kalojen myynnin kasvaneen viimeisten vuosien aikana huomattavasti.

S-ryhmällä vauhti kiihtyi vuonna 2019 lanseeratun Suomu-nousuun kampanjan myötä. Sen avulla kotimaisen kalan myynti kasvoi nopeasti 20 prosentilla.

– Koko tuoteryhmän kehitys on täysin poikkeuksellinen ja muutos tapahtui käytännössä yhdessä yössä. Sellaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kuvaili kalabuumia vuonna 2020.

Myydyimmät kotimaiset kalat: Kirjolohi, silakka ja muikku

Kalabuumi on S-ryhmän tuoreiden myyntitietojen perusteella jatkunut sen jälkeenkin: myös vuonna 2020 kotimaisen kalan myynti kasvoi noin 20 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.

Suosituimmat kalalajit ovat pysyneet pitkälti samoina S-ryhmän myyntidatan perusteella. Vuonna 2020 myydyin kotimainen kala S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) oli kirjolohi suikaleena ja fileenä.

Toiseksi myydyimmäksi kalaksi kiilasi silakkafilee, ohi edellisenä vuonna toista sijaa pitäneen muikun. Tuttuun tapaan myös kuha- ja siikafileet maistuivat suomalaisille.

Suomalaiset himoitsevat nyt valmiita kalatuotteita

Kiinnostava huomio myyntidatasta on, että tällä hetkellä erityisen vauhdikkaasti kasvaa tuoreiden kalavalmisteiden myynti. Kalavalmisteita ovat esimerkiksi silakkapihvit, kalalastut ja pyörykät.

– Kalavalmisteissa valikoima on kehittynyt paljon viime vuosina. Osa kuluttajista saattaa kokea kalan käsittelyn hankalaksi, minkä vuoksi helppokäyttöisille tuotteille on paljon kysyntää, pohtii myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta.

Vaikka kotimaisen kalan myynti on kasvanut merkittävästi viimeisen parin vuoden aikana, edelleen noin 80 prosenttia suomalaisten syömästä kalasta on tuontikalaa, Kovalainen muistuttaa. Uudet innovaatiot olisivatkin tervetulleita. Kovalaisen mukaan kysyntää olisi esimerkiksi tuoreesta kalasta tehdyille, helposti lähestyttäville ja hyvänmakuisille kalavalmisteille.

– Toisaalta kuluttajia kiinnostava kalavalmiste voisi olla myös sellainen tuote, jossa raaka-aineena yhdistelty kotimaisia järvikaloja ja lohikalaa. Roskakaloiksikin kutsuttujen särkikalojen syöminen on myös ekoteko, ja niistä valmistettuja tuotteita näkisimme markkinoilla mielellämme lisää.

Lähde: S-ryhmä

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja