S-ryhmä povaa joululle yhtä selkeää villitystä suomalaisten keittiöissä: "Saattavat nousta hitiksi"

Onnistuneen glögikiilteen salaisuus 1:19 Onnistuneen glögikiilteen salaisuus

S-ryhmän ennusteen mukaan käsillä on kaikkien aikojen leivontajoulu. Koronavuosi on kasvattanut kotona leipomisen suosiota huomattavasti ja tänä jouluna kotikeittiöissä tehdään erityisesti maustettuja leipiä.

Videolla: Aiotko leipoa glögijuustokakkua? Katso videolta ohje kiilteen tekemiseen!

Moni haluaa tänä vuonna panostaa itse tehtyihin jouluherkkuihin, koska jouluun valmistautumiseen on tavallista enemmän aikaa. Koronavuosi onkin tuonut mukanaan leivontabuumin: esimerkiksi jauhojen myynti kasvoi S-ruokakaupoissa maalis-lokakuussa 24 prosenttia, S-ryhmältä kerrotaan.

Enemmän valmisruokia vai itse tehtyjä jouluherkkuja?

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtajan Antti Oksan mukaan koronatilanne ja joulun juhliminen pienemmällä porukalla saattaa johtaa kahteen suuntaan: oman perheen kesken saatetaan kantaa pöytään aiempaa enemmän valmiina ostettuja jouluruokia, mutta toisaalta lisääntynyt kotona olo on innostanut monia kokkailemaan, leipomaan ja panostamaan itse tehtyihin herkkuihin, mikä näkyy myös jouluvalmisteluissa. 

Myös S-ryhmän myyntidata maalis-lokakuulta tukee jälkimmäistä väitettä, jonka mukaan jouluruokien valmistamiseen itse ryhdytään tänä vuonna aiempaa hanakammin. Useimpien tuoreiden elintarvikkeiden myynnissä on nähty korona-aikana kasvua, mutta valmisruoan myynti ei ole kasvanut aivan samaan tahtiin.

Huima leivontabuumi: "Tämän joulun hitiksi saattavat nousta erilaiset maustetut joululeivät"

Leivontaan käytettävien raaka-aineiden myynti lähti S-ruokakaupoissa kovaan kasvuun maaliskuussa alkaneen leivontabuumin ja kotona pysymisen seurauksena. Leivontaan käytettävien tuotteiden menekit kehittyivät parhaimmillaan kymmeniä prosentteja maalis-lokakuussa edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. 

Eri tuoteryhmien myynninkasvuja maalis-kokakuussa edellisvuoteen verrattuna

Kasviöljyt + 20%
Kohotusaineet (leivinjauhe, hiiva, jne) + 29 %
Leivontamausteet + 24 %
Jauhot kokonaisuudessaan + 24 %
Pizzajauhot + 76 %
Erikoisvehnäjauhot +40 %
Kaurajauhot + 74 %
Sämpyläjauhot + 57 %
Hiivaleipäjauhot + 59%

S-ryhmän mukaan erityisesti suolainen leivonta on ollut keväästä asti pinnalla – esimerkiksi pizzoja, sämpylöitä ja juurileipää on leivottu suomalaiskodeissa runsaasti. Myös makeat leivonnaiset, kuten perinteiset pullat ja piirakat pitävät edelleen pintansa.

Myös joululeivonnassa tullaan suosimaan perinteisiä klassikoita ja hittejä, kuten pipareita, joulutorttuja ja jouluisia kahvikakkuja. S-ryhmän Antti Oksan mukaan piparileivonnassa tullaan näkemään taas loisteliaita ja värikkäitä koristeluita ja piparkakkutalorakennelmia.

– Erilaiset värikkäät leivontakoristelutuotteet, leivontasuklaat ja pähkinät ovatkin joululeivonnassa tärkeässä roolissa. Jouluna leivotaan myös erilaisia maustettuja leipiä, kuten saaristolaisleipää ja limppuja, ja tämän joulun hitiksi saattaavat nousta erilaiset maustetut joululeivät. Luvassa onkin kaikkien aikojen leivontajoulu, Oksa sanoo.

Kinkkua ja kalaa menee kaupaksi

Myyntidan perusteella myös joulun kinkkukaupasta on tulossa edellisvuosia vahvempi. Koronavuoden aikana lihan myynti on kauttaaltaan ollut kasvussa. 

– Toisaalta myös tuoreen kalan myynti on kasvanut tänä vuonna huomattavasti, joten myös erilaisia kalaruokia nähtäneen joulupöydissä runsaasti. Yksi tämän vuoden näkyvimmistä ruokatrendeistä on ollut sushi, jonka myynti S-ruokakaupoissa on kasvanut 10-kertaisesti. Voisiko suosiotaan kasvattanut sushia sopia myös joulupöytään uudistamaan tarjontaa, Antti Oksa pohtii.

Kalatrendin ennustetaan jatkuvan myös vuodenvaihteessa ja kevättä kohden mentäessä, kun hyvinvointi ja terveelliset elämäntavat ottavat jälleen vallan.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat