S-ryhmä paljastaa, miten tammikuu vaikuttaa ruokaostoksiin – tämän tuoteryhmän myynnissä radikaali pudotus: "Alas jopa 45 prosenttia"

Nahistunut porkkana uudelleen tuoreeksi? Testasimme suositun"porkkanaelvytyksen" 1:01 Nahistunut porkkana uudelleen tuoreeksi? Testasimme suositun"porkkanaelvytyksen"

S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018–2020 osoittaa, että uudenvuodenlupaukset näkyvät suomalaisten ostoskoreissa.

Videolla testissä "porkkanaelvytys" – katso, saako nahistuneen porkkanan uudelleen tuoreeksi.

Loppuvuoden juhlimisen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä kevyemmin ja terveellisemmin. Tänä vuonna ilmiö korostunee entisestään, sillä koronakeväästä asti Suomessa on eletty varsinaista hyvinvointibuumia. S-ryhmä povaa trendin nousevan uuden vuoden alkaessa.

Hedelmät ja kasvikset syrjäyttävät epäterveelliset herkut

S-ruokakauppojen myyntidatasta paljastuu, että hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 prosenttia enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin – ilmiöön vaikuttaa osaltaan se, että monien tuontihedelmien satokausi osuu tammikuuhun. Kasvispakasteiden myynti on tammikuussa noin neljänneksen suurempaa kuin muiden kuukausien aikana keskimäärin.

Hedelmät ja kasvikset syrjäyttävät ostoskoreissa ja -kärryissä epäterveelliset herkut. Esimerkiksi perunalastujen myyntivolyymi laskee tammikuussa noin 15 prosenttia muihin kuukausiin nähden. Makeisia myydään vuoden ensimmäisen kuukauden aikana 20 prosenttia vähemmän kuin muina kuukausina keskimäärin.

Muutos makeisten tammikuiseen myyntiin on jyrkkä erityisesti verrattaessa joulukuuhun.

– Makeisten koko vuoden huippusesonki ajoittuu jouluun, ja tästä joulukuun volyymihuipusta tullaan tammikuussa kilomyynnin suhteen alas jopa noin 45 prosenttia, kertoo päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.

Tipaton tammikuu näkyy alkoholin myynnissä

Moni suomalainen aloittaa uuden vuoden herkkulakon lisäksi tipattomalla tammikuulla. Alkoholin käytön vähentäminen näkyy myyntitilastoissa: alkoholipitoisten juomien myynti on tammikuussa noin neljänneksen pienempää kuin muina kuukausina keskimäärin, kun taas alkoholittomien juomien osuus myynnistä on tammikuussa suurimmillaan.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lähde: S-ryhmä

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat