Mainos

S- ja K-ruokakauppojen järjetön hittituote – myynnit räjähtivät: "Tätä ei olisi kovin moni osannut ennustaa"

Suomalaisissa ruokakaupoissa on nyt yksi selkeä hittituote: sushin suosiolle ei näy loppua.

Videolla: Oletko ikinä hoksannut tätä asiaa punakorkillisesta soijapullosta? Mennyt monelta ohi

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin aiemmin tällä viikolla sekä S-ryhmän että K-ryhmän ruokatrendikatsauksista. K-ryhmän trendikatsauksessa vuodelle 2022 käytiin läpi ruokakaupassa tällä hetkellä vallitsevia kuluttajatrendejä, sekä niiden konkreettista vaikutusta asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. K-ryhmän mukaan pinnalla ovat nyt muun muassa kuluttajien toiveet elämyksellisyyteen sekä supervaivattomuuteen.

S-ryhmä nostaa tämän hetken supertrendeiksi ruoan elämyksellisyyden lisäksi  kotona syömisen, kasvis- ja kalaruokailmiön, ruoan ostamisen helppouden ja yksilöllisyyden sekä hyvinvoivan elämäntavan. 

Ruokakaupoissa on viime aikoina nähty monenlaisia erilaisia hittituotteita. Pandemia-aikana suomalaiset innostuivat leipomaan ja sen myötä kotitalouksiin levisi myös pizzabuumi. Sekä K- että S-ruokakaupoissa on havaittu tämä muun muassa pizzajauhojen menekin kovana kasvuna.

Mikään ei kuitenkaan ylitä yhden tuotteen suosion räjähtämistä. 

Sushin järjetön suosio: "Tätä ei olisi kovin moni osannut ennustaa"

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoi torstaina järjestetyssä tilaisuudessa, miten järjetön ilmiö sushista on muutaman vuoden aikana kasvanut Suomessa.

– Sushi on äärimmäisen kiinnostava ilmiö. Muutama vuosi sitten ensimmäiset sushipisteet tulivat meidänkin ruokakauppoihimme. Tänä päivänä yli 70 kaupassa on jo sushipiste. Tätä ei olisi kovin moni osannut ennustaa kolme vuotta sitten, Oksa totesi.

Sushin myynti S-ryhmän ruokakaupoissa on kirjaimellisesti räjähtänyt ja kasvanut hieman yli vuoden aikana peräti 1853 prosenttia. Korona-aikana myös ravintoloiden sulkeminen osaltaan lisäsi sushin ostamista kaupasta.

K-kaupat edelläkävijänä sushibuumin synnyssä

Myös K-ryhmällä sushin suosio on ollut jo pitkään kasvussa. Keskon päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen kertoo, että sushi on kehittynyt hyvin K-ruokakaupoissa jo useita vuosia. K-ryhmään ensimmäinen sushipiste tuli jo vuonna 2017. Sushibuffet avattiin tuolloin K-Citymarket Järvenpäähän.

– Nyt sushibuffetteja on jo eri puolilla Suomea ja pohjoisin sushipiste löytyy Rovaniemeltä, Vuorinen kertoo.

Sushin myynti on kasvanut K-ruokakaupoissa 251 prosenttia viimeisen vuoden aikana, kun verrataan aikaan ennen koronaa.

– Lokakuussa 2021 sushia on myyty noin 360 K-kaupassa. Myynnin malli riippuu kaupasta eli joko pakattuna tai itsepalveluna sushipisteestä.

Koska konseptit ovat varsin toimivia jo nykyisellään, ei mitään suuria mullistuksia sushipisteille ole suunnitteilla.

– Paikoittain on kehitetty uusia omia sushilaatuja, esimerkiksi jälkkärisusheja myös. Lisäksi sushin ohella joissain K-ruokakaupoissa sushibowlit ovat lähteneet hyvin myyntiin, Vuorinen kertoo.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja