Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

S- ja K-ruokakauppojen järjetön hittituote – myynnit räjähtivät: "Tätä ei olisi kovin moni osannut ennustaa"

1:01Kolme hyödyllistä kikkaa maustamiseen
Julkaistu 19.11.2021 09:54

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Suomalaisissa ruokakaupoissa on nyt yksi selkeä hittituote: sushin suosiolle ei näy loppua.

Videolla: Oletko ikinä hoksannut tätä asiaa punakorkillisesta soijapullosta? Mennyt monelta ohi

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin aiemmin tällä viikolla sekä S-ryhmän että K-ryhmän ruokatrendikatsauksista. K-ryhmän trendikatsauksessa vuodelle 2022 käytiin läpi ruokakaupassa tällä hetkellä vallitsevia kuluttajatrendejä, sekä niiden konkreettista vaikutusta asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. K-ryhmän mukaan pinnalla ovat nyt muun muassa kuluttajien toiveet elämyksellisyyteen sekä supervaivattomuuteen.

S-ryhmä nostaa tämän hetken supertrendeiksi ruoan elämyksellisyyden lisäksi  kotona syömisen, kasvis- ja kalaruokailmiön, ruoan ostamisen helppouden ja yksilöllisyyden sekä hyvinvoivan elämäntavan. 

Ruokakaupoissa on viime aikoina nähty monenlaisia erilaisia hittituotteita. Pandemia-aikana suomalaiset innostuivat leipomaan ja sen myötä kotitalouksiin levisi myös pizzabuumi. Sekä K- että S-ruokakaupoissa on havaittu tämä muun muassa pizzajauhojen menekin kovana kasvuna.

Mikään ei kuitenkaan ylitä yhden tuotteen suosion räjähtämistä. 

Sushin järjetön suosio: "Tätä ei olisi kovin moni osannut ennustaa"

sushi supermarketShutterstock

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoi torstaina järjestetyssä tilaisuudessa, miten järjetön ilmiö sushista on muutaman vuoden aikana kasvanut Suomessa.

– Sushi on äärimmäisen kiinnostava ilmiö. Muutama vuosi sitten ensimmäiset sushipisteet tulivat meidänkin ruokakauppoihimme. Tänä päivänä yli 70 kaupassa on jo sushipiste. Tätä ei olisi kovin moni osannut ennustaa kolme vuotta sitten, Oksa totesi.

9fa5ed69-ed82-4772-958f-080c601ca97aSushia myydään nyt erillisissä sushipisteissä sekä ruokakauppojen palvelutiskeillä.Lari Lappalainen / HOK-Elanto

Sushin myynti S-ryhmän ruokakaupoissa on kirjaimellisesti räjähtänyt ja kasvanut hieman yli vuoden aikana peräti 1853 prosenttia. Korona-aikana myös ravintoloiden sulkeminen osaltaan lisäsi sushin ostamista kaupasta.

K-kaupat edelläkävijänä sushibuumin synnyssä

sushi järvenpääK-Citymarket Järvenpään kuuluisa sushipiste.MTV

Myös K-ryhmällä sushin suosio on ollut jo pitkään kasvussa. Keskon päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen kertoo, että sushi on kehittynyt hyvin K-ruokakaupoissa jo useita vuosia. K-ryhmään ensimmäinen sushipiste tuli jo vuonna 2017. Sushibuffet avattiin tuolloin K-Citymarket Järvenpäähän.

– Nyt sushibuffetteja on jo eri puolilla Suomea ja pohjoisin sushipiste löytyy Rovaniemeltä, Vuorinen kertoo.

Sushin myynti on kasvanut K-ruokakaupoissa 251 prosenttia viimeisen vuoden aikana, kun verrataan aikaan ennen koronaa.

– Lokakuussa 2021 sushia on myyty noin 360 K-kaupassa. Myynnin malli riippuu kaupasta eli joko pakattuna tai itsepalveluna sushipisteestä.

Koska konseptit ovat varsin toimivia jo nykyisellään, ei mitään suuria mullistuksia sushipisteille ole suunnitteilla.

– Paikoittain on kehitetty uusia omia sushilaatuja, esimerkiksi jälkkärisusheja myös. Lisäksi sushin ohella joissain K-ruokakaupoissa sushibowlit ovat lähteneet hyvin myyntiin, Vuorinen kertoo.

Lue myös: Oletko ikinä hoksannut tätä asiaa punakorkillisesta soijapullosta? Mennyt monelta ohi

Lue myös: Ostitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos 

Lisää aiheesta:

Ostatko näitä valmisruokia? Palvelutiskien kovimmat hitit S- ja K-ruokakaupoissaTältä näyttää täysin uudistunut Prisma – yksi ehdoton tuotesatsaus: "Ei voi enää ilmankaan olla"Ostatko itse? K-kaupoissa huomattiin selkeä ruokailmiö: "Yksi isoimmista muutoksista viime vuosina"Kaksi suomalaiskauppaa kääri viime vuonna 2,5 miljoonan euron tilin yhdellä tuotteella – näin pienet ruokailmiöt kasvavat koko kansan hiteiksi Suomessa kasvaa nyt inkivääri-ipanoita ja parsakaalipalleroita – K-ryhmässä havaittiin selkeä hittituote lapsiperheiden keskuudessa: "Valtava suosio, jolle ei näy loppua"Yksi tuoteryhmä saavutti Suomen ruokakaupoissa täysin poikkeuksellisen suosion: "Kovassa nosteessa, nyt on imu päällä!"
RuokakauppaRuokaSushiS-ryhmäKeskoMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa