Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Kauppias Juuso keksi nerokkaan tavan punalaputettujen tuotteiden myyntiin – viikossa tapahtui dramaattinen muutos: "Yllätti meidätkin"

1:28Älä nuole sormia! Näin saat hedelmäpussin helposti auki
Julkaistu 22.10.2020 12:57

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Riihimäellä K-kauppaa pyörittävä Juuso Österman rakennutti kauppaansa oman hyllykön punalaputetuille tuotteille, joita uhkaa hävikki. "Viimeinen mahdollisuus " -hyllyköstä tuli välittömästi hitti. 

Videolla: Näin saat hevi-osaston hedelmäpussin todella helposti auki, ilman väkivaltaa!

Monet ruokakaupat alentavat elintarvikkeiden hintoja, kun niiden viimeinen käyttöpäivä lähestyy. Alennettu hinta merkitään usein punaisella tarralla, minkä vuoksi näitä ruokia kutsutaan usein "punalaputetuiksi tuotteiksi". Normaalisti punalaputetut tuotteet on kaupoissa sijoiteltu pitkin ja poikin ja asiakkaan näkökulmasta niitä on voinut olla vaikea löytää.

Aletuotteet paraatipaikalle nurkkahyllyn sijaan

Riihimäkeläinen K-kauppias Juuso Österman keksikin nostaa aletuotteet paraatipaikalle kaupan keskelle. Hävikkituotteiden hyllykköön on kirjattu isolla "Last chance" eli "Viimenen mahdollisuus".

K-Citymarket Riihimäki last chance hävikkihylly
Hävikkihyllykkö K-Citymarket Riihimäellä ja kauppias Juuso Österman.Kesko/Juuso Österman

– Hyllykkö on nyt ollut käytössä viikon, tuotteita on mennyt huomattavasti paremmin kaupaksi ja ollaan saatu hävikin määrää suorastaan järkyttävästi pienemmäksi, kauppias Juuso Österman kuvailee MTV:lle.

Hävikin määrä on pudonnut riihimäkeläiskaupassa jopa 60 prosenttia. Kauppias kertoo, että idea erillisestä hyllyköstä lähti siitä, kun kaupassa mietittiin vastuullisia ratkaisuja hävikin pienentämiseen.

–  Kaikki ruoka on arvokasta ja kun se on kerran meille ostettu, niin halutaan ne myös myydä. Ruoka ei mene miksikään vaikka se viimeinen käyttöpäivä lähenee. Mietimme, että miten asiakkaat löytäisivät tuotteet helpommin, ettei niitä olisi vain kerätty johonkin nurkkaan.

"Punalaputettujen tuotteiden ostaminen onkin siistiä"

Kauppias uskoo, että hyllyköllä on myös eräänlainen psykologinen vaikutus. Kun viimeinen mahdollisuus -hyllykkö on nostettu paraatipaikalle, tuotteiden ostaminen muuttuu jollain lailla ”siistimmäksi”.

– Ehkä hyllykkö on tehnyt sen, että punalaputettujen tuotteiden ostaminen onkin siistiä, jos vaikka aiemmin on ollut sellainen olo, ettei kehtaa tai viitsi ostaa. Olemme saaneet tästä todella positiivista palautetta ja innostus yllätti meidätkin. Ajattelimme, että tämä oli pieni juttu, mutta ihmiset ovatkin tosi innoissaan. 

LUE MYÖS: Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"

Lisää aiheesta:

Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"Miksi S-ryhmällä ei ole käytössä erillisiä hävikkihyllyjä? Näin tuotteiden hintoja alennetaan – asiakkaiden joukossa oma "punalappukulttinsa"Kauppias Juuso keksi nokkelan tavan punalapputuotteiden myyntiin, ja muut seurasivat perässä: "Menee huomattavasti paremmin kaupaksi"Tutkimus paljastaa, mikä suomalaisia erityisesti kiinnostaa ruokaostoksilla – nämä tuotteet viedään nyt kaupoissa käsistä: "Tavoiteltu erikoisuus" Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"Lidl teki yhden oleellisen muutoksen ruokaosastollaan viime syksynä – älytön menestys: "Myydään pois silmänräpäyksessä"
RuokaEkologisuusRuokakauppaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 08:22
    Kahvi

    Kahvissa piilee yllättävä terveyspommi: "Moni ei hyödynnä"

  • Eilen17:44
    Huomenta Suomi

    Erikoinen suolakurkku hämmensi suorassa lähetyksessä – mikä on suolakurkun ja maustekurkun ero?

  • Eilen09:42
    Sikke Sumari

    Sikke Sumarilta tärkeä muistutus oliiviöljyn käytöstä: "Mitä ne ihmiset luulevat?"

  • 1.11.17:43
    Ravintolat

    Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaat

  • 31.10.17:47
    Jäätelö

    Aamujuontajalta täystyrmäys oudolle uutuusjäätelölle