Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Pepsiltä "kohtuuttomat hinnankorotukset" – kauppaketjulta raju veto yli 9 000 myymälässä Euroopassa

7:34Colajuomien makutestissä järkytyttiin pahanpäiväisesti – "Tää ei voi mennä näin!"KATSO MYÖS: Kolajuomien makutestissä järkytyttiin pahanpäiväisesti –"Tää ei voi mennä näin!"
Julkaistu 08.01.2024 09:59

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Ranskalaiskauppaketju ei aio niellä elintarvikejätin hinnankorotuksia.

Muun muassa Pepsi-juomistaan tunnettu elintarvikejätti PepsiCo on nostamassa tuotteidensa hintoja niin paljon, että ranskalainen kauppaketju ei aio katsoa asiaa läpi sormien. Aiheesta kertovat muun muassa Reuters ja Business Insider.

"Kohtuuttomat hinnankorotukset"

Ranskalainen kauppaketju Carrefour ei aio enää myydä yrityksen tuotteita lainkaan, joten hyllyistä poistuvat Pepsi-juomien lisäksi muun muassa suositut Lay’s- ja Cheetos-sipsit. Reutersin mukaan päätös koskee yli 9 000 Carrefour-myymälää neljässä eri maassa: Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Belgiassa. 

Yrityksen tuotteita aiemmin sisältäneisiin hyllyihin laitetaan sen sijaan kyltit, joissa kerrotaan tuotteiden myynnin loppuneen "kohtuuttomien hinnankorotusten" vuoksi.

PepsiCo:n edustaja kertoo Business Insiderille yhtiön neuvotelleen Carrefourin kanssa kuukausien ajan päästäkseen asiassa sopuun.

– Jatkamme neuvotteluja ja yritämme varmistaa, että tuotteitamme on jatkossakin saatavilla.

Korkeammat hinnat auttoivat nostamaan PepsiCo:n tulosta viime vuoden kolmannella neljänneksellä ja yhtiön liikevoitto kasvoi maailmanlaajuisesti 14 prosenttia. 

Lue myös: Nämä ruokakaupan tuotteet ovat kutistuneet vaivihkaa – kilohinta noussut: "Paketti näytti edestä päin täysin samalta kuin ennen"

Carrefour ottanut kantaa ennenkin

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun ranskalaisketju Carrefour ottaa näkyvästi kantaa tuotteiden hinnoitteluun.

Syksyllä 2023 uutisoitiin ketjun tempauksesta, jossa myymälöiden hyllyihin laitettiin varoituskylttejä "shrinkflaatioon" liittyen. Shrinkflaatiolla viitataan tuotteen pakkauskoon pienenemiseen hinnan pysyessä kuitenkin samana. 

Carrefourin varoituskyltteihin painettiin teksti: "Tämän tuotteen volyymi/paino on laskenut ja toimittajan perimä todellinen hinta on noussut".

Lue myös: Aleksi bongasi vantaalais-Lidlin lohifileistä yllättävän yksityiskohdan

Ranskassa poikkeuksellinen järjestelmä

Reutersin mukaan Ranskassa valtio säätelee voimakkaasti vähittäiskauppaa suojellakseen maatalousteollisuuttaan. Vähittäiskaupat pystyvät neuvottelemaan tavarantoimittajien kanssa hinnoista ainoastaan kerran vuodessa. 

Viime vuonna inflaatio aiheutti kovia hinnankorotuksia, minkä vuoksi vähittäiskaupat yrittävät tällä kertaa puskea läpi hinnanalennuksia. Kaupat ovat valmiita menemään niin pitkälle, että jättävät liian kalliit tuotteet tilaamatta.

– Se on tietysti aivan viimeinen vaihtoehto, sillä kukaan ei voita, jos ihmisten haluamia tuotteita ei ole kaupoissa saatavilla, Institute of Grocery Distributionin pääekonomisti James Walton totesi Reutersille.

Lue myös: Ranskassa varoitellaan jo suomalaiskaupoistakin tutusta ilmiöstä

Lähteet: Reuters, Business Insider.

Lisää aiheesta:

Ranskassa varoitellaan jo suomalaiskaupoistakin tutusta ilmiöstäS-ryhmä ja Kesko jatkavat Maraboun suklaan myymistä muiden boikoteista huolimattaMikä ihmeen Prime? Nuoriso sekosi juomasta, joka maksaa Suomessa jopa 17 euroa pulloltaDokumenttipaljastus Shein-vaatebrändistä: 18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla – tiesitkö näitä epäkohtia naurettavan halpoja vaatteita myyvästä verkkokaupasta?Nämä venäläistuotteet poistuvat K-kaupoista – listalla mukana tuttujen brändien yksittäisiä tuotteita: Chupa Chups, Snickers Crisp, Rexona…Tokmanni toi valikoimaansa luksusbrändejä – hankintajohtaja tyrmää halpoihin hintoihin liittyvät spekulaatiot: "Emme ole myymässä..."
RuokakauppaRuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa