Ostitko sinäkin Alkosta? Kesän juomavalinnoissa näkyy yksi selkeä trendi

Näin avaat viinitonkan oikeaoppisesti 1:16 Näin avaat viinitonkan oikeaoppisesti
KATSO MYÖS VIDEO: Osaatko avata viinitonkan oikein? Näin se pitäisi tehdä!

Tietynlaiset juomapakkaukset kasvattavat kesäisin myyntiään Alkossa.

Kerroimme tiistaina MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla viiniasiantuntijan näkemyksestä liittyen viinipakkauksiin. Winestaten viiniasiantuntija ja Master of Wine Tuomas Meriluoto uskoo, että tulevaisuudessa alle 13 euron viinejä ei enää pakattaisi lainkaan lasipulloihin. 

Jopa noin 97 prosenttia viineistä nautitaan tutkimusten mukaan kahden vuorokauden sisällä niiden ostohetkestä, kertoo Meriluoto.

– Tetrassa ja muovipullossa viinejä ei pysty kellaroimaan – lasi on ainoa validi pakkausmuoto viinien pidempiaikaiseen säilyttämiseen, mutta suurinta osaa kuluttajista tällainen tarve ei koske ollenkaan, Meriluoto totesi tiedotteessa.

Siksi Meriluoto uskoo, että 10 vuoden päästä lasipullot niin sanotuissa "arkiviineissä" ovat historiaa.

"Vaihtoehtoiset pakkausmateriaalit ovat oikein passeli vaihtoehto viineille"

Nyt Alko kertoo tiedotteessaan vaihtoehtoisten juomapakkausten tämänhetkisestä suosiosta Suomessa. 

Alkon heinäkuun litramyynti laski 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2022 heinäkuuhun. Viinien myynti laski 5 prosenttia, väkevien 5,9 prosenttia, panimotuotteiden 8,6 prosenttia ja alkoholittomien 14,7 prosenttia. Valkoviinien myynti laski 4,4 prosenttia, punaviinien 2,9 prosenttia, roseeviinien 6,2 prosenttia ja kuohuviinien 10 prosenttia. 

Alkon mukaan ympäristön kannalta on väliä, millaisissa pakkauksissa juomat ostetaan. Juomien hiilijalanjäljestä iso osuus tulee pakkauksien valmistamisesta – mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus, sitä pienemmät ilmastovaikutukset.

– Vain pitkään säilytettävät viinit kaipaavat suojakseen lasia ja siksipä vaihtoehtoiset pakkausmateriaalit ovat oikein passeli vaihtoehto viineille, toteaa tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna tiedotteessa.

Selkeä trendi: Kevyemmät viinipakkaukset käyvät kesäisin kaupaksi

Alkon heinäkuun 2023 litramyynti laski edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 5,6 prosenttia. Vaikka juomien myynti laskikin, on Alkon hyllyillä nähtävillä selkeä kesätrendi: kevyet, kestävät ja helposti kierrätettävät, kartongista ja muovista valmistetut juomapakkaukset nosivat myyntiään.

Ilmastoystävällisiä pakkausvalintoja ovat myös viinipussi ja hanapakkaus. Kun avattua hanapakkausta säilyttää ohjeiden mukaisesti viileässä ja pimeässä, viini voi Alkon mukaan säilyä siinä useita viikkoja.

– Vaihtoehtoisiin pakkauksiin tartutaan yhä useammin. Juomien myynti kevyissä lasipulloissa kasvaa kesäkuukausina noin 30 prosenttia, kartonkitölkkien 24 prosenttia, hanapakkauksien 43 prosenttia ja muovipullojen lähes 15 prosenttia, Vilkuna kertoo. 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.