Suomessa ei enää ole "sushirajaa" – kysyntä räjähtänyt S- ja K-kaupoissa: "Siitä on kovaa vauhtia tulossa uusi tex-mex"

sushi järvenpää
Sushia Järvenpään K-Citymarketissa. MTV

Yhä useammasta suomalaisesta ruokakaupasta löytyy nyt oma sushipiste, josta voi ostaa japanilaisia herkkupaloja tuoreena kaupan omien kokkien valmistamina.

Vielä muutama vuosi sitten Suomessa puhuttiin niin sanotusta sushirajasta – siis rajasta, joka kertoi sushin suosion ja sushiravintoloiden levinneisyyden maassamme. Nyt rajalle voi kaupan alan asiantuntijoiden mukaan sanoa hyvästit.

"Sushista on kovaa vauhtia tulossa seuraava tex-mex"

S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kertoi tammikuun lopussa järjestetyssä ruokatrenditilaisuudessa, että sushirajaa ei oikeastaan enää ole Suomessa olemassa, vaan sushia voi jo kutsua koko kansan hitiksi.

– Sushista on kovaa vauhtia tulossa seuraava tex-mex, niin vauhdilla sen suosio kasvaa, Oksa sanoo. 

Enää sushia ei tarvitse metsästää edes ravintoloista, vaan sitä on saatavilla ihan tavallisista ruokakaupoista. 

K-Citymarketin ketjujohtaja Ari Sääksmäen mukaan K-ryhmä oli aikoinaan edelläkävijä tuodessaan sushipisteet ruokakauppojen sisälle. Maailmanmainetta on niittänyt muun muassa maailman parhaaksi palkitun Järvenpään K-Citymarketin sushikeittiö, joka on tällä hetkellä Suomen suurin sushintuottaja.

Jääkaappikylmästä riisistä laatusushiin

Kun sushia aikoinaan tehtiin suomalaisille tutuksi ruokakaupoissa, laatu ei ollut ihan sitä, mitä monet odottivat.

– Sushit tulivat kauppoihin rasioissa, joissain tuotantoyksikössä valmistettuina. Matka kauppaan oli itse asiassa aika pitkä. Tuote oli ihan ok, mutta ei kuitenkaan sitä, mitä asiakkat halusivat, Sääksmäki muistelee. 

Jääkaappikylmä riisi päätettiin unohtaa ja prosessia muutettiin radikaalisti. Sushin valmistus tuotiin kauppojen sisälle ja raaka-aineet muuttuivat laadukkaammiksi. 

– Kun asetettiin rima jopa sille tasolle, että meidän pitää olla laadullisesti Suomen paras, niin tämä hommahan räjähti. Sushi on hyvä osoitus siitä, että silloin kun pystymme tarjoamaan  laadullisesti ja hinnallisesti hyvän tuotteen, niin kysyntä on kuluttajilla olemassa.

***

"Sushi salada"–vihreäsalaatti japanilaisittain&soijavinegrette 8:11

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat