Mainos

Nestlén sisäinen asiakirja vuoti julkisuuteen – tuotteista paljastui kolkko tosiasia

Financial Times sai käsiinsä asiakirjan, joka paljastaa oleellista tietoa elintarvikeyhtiö Nestlén tuotteiden terveellisyydestä.

Elintarvikeyhtiö Nestlén yleisimmistä elintarvike- ja juomatuotteista yli 60 prosenttia ei täytä tunnustettua terveellisyyden määritelmää, kertoo Financial Times (FT).

FT:n käsiinsä saamasta Nestlén sisäisestä asiakirjasta selviää, että vain 37 prosenttia Nestlén elintarvikkeista saavuttaa yli 3,5 tähden luokituksen Australian terveystähtiluokitusjärjestelmässä.

Järjestelmä pisteyttää elintarvikkeet asteikolla 1–5 ja sitä käytetään kansainvälisesti. 3,5 tähden kynnystä kuvaillaan ”tunnustetuksi terveyden määritelmäksi”.

Vähemmän yllättäen 96 prosenttia Nestlén juomista ja 99 prosenttia makeis- ja jäätelövalikoimasta eivät ylitä tätä kynnystä.

Vesi ja maitotuotteet saivat kuitenkin paremmat tulokset: 82 prosenttia vesistä ja 60 prosenttia maitotuotteista saavuttivat 3,5 tähden kynnyksen.

Tähän ei ole laskettu mukaan Nestlén tuottamia lemmikkieläinten ruokia, kahvia, lisäravinteita, vauvanruokia ja terveystieteiden osastoa, joka valmistaa ruokia ihmisille, joilla on erityisiä sairauksia.

Suomessa yhtiö valmistaa ja myy muun muassa lastenruokia brändeillä Piltti ja Bona.

Kuluttajien vaatimukset nousussa

Nestlén mukaan he ovat pyrkineet kehittämään tuotteitaan.

– Olemme tehneet merkittäviä parannuksia tuotteisiimme, mutta tuotevalikoimamme on edelleen huonompi kuin terveyden ulkoiset määritelmät maisemassa, jossa sääntelypaine ja kuluttajien vaatimukset ovat nousseet taivaisiin.

Nestlé on vähentänyt tuotteittensa sokereita ja suoloja merkittävästi viimeisten kahden vuosikymmenen aikana. Yhtiön johtajat pohtivat kuitenkin uusia sitoumuksia ravitsemukseen ja pyrkivät julkistamaan suunnitelmansa vielä tänä vuonna.

Terveellisten elämäntapojen ollessa pinnalla elintarvikevalmistajat kamppailevat tuoteportfolioidensa kanssa. Terveelliseksi katsotut tuotteet, kuten kasvipohjaiset vaihtoehdot lihalle, ovat elintarvikkeiden valmistajien vahvan kasvun alueita.

Mausta ja tuloksesta ei kuitenkaan haluta tinkiä.

– Elintarvikeyritysten tehtävä on tuottaa rahaa osakkeenomistajille mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman paljon, sanoo Cornellin yliopiston ravintotieteiden vieraileva professori Marion Nestle.

Hänen mukaansa ruokajätit myyvät niin sanottua roskaruokaa, sillä sitä ostavat mahdollisimman monet ihmiset.

Nestlé on myynyt osastojaan, jotka tuottavat vähemmän terveellisiä tuotteita, kuten 60 prosentin osuuden Herta-leikkeleistä vuonna 2019. Yhtiö on omien sanojensa mukaan lanseerannut viime vuosina tuhansia lapsille ja perheille tarkoitettuja tuotteita, jotka täyttävät ulkoiset ravitsemusmittapuut.


Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja