Hampurilaisketju Burger King julkaisi keskiviikkona maailmanlaajuisen mainoskampanjan. Mainosvideolla komeilee umpihomeessa oleva Whopper-hampurilainen.
"Kaikki ok, Burger King?", kysyy The Washington Postin toimittaja Laura Reiley keskiviikkona julkaistussa artikkelissaan koskien pikaruokajätin uunituoretta mainoskampanjaa.
Burger King yllättää mainostamalla tuotteitaan homeisella, 34 päivää vanhalla hampurilaisella. Mainosvideolla voi nähdä sekä sämpylän että pihvin peittyneen karvaiseen, siniharmaaseen homeeseen.
Ensinäkemältä oudolta vaikuttavan kampanjan syy on kuitenkin yksinkertainen: videolla viestitään, että Whopper-hampurilainen on valmistettu ilman keinotekoisia säilöntäaineita. Sen siis kuuluukin homehtua. Burger King on päättänyt poistaa keinotekoiset säilöntäaineet lippulaivatuotteestaan yli 400 ravintolastaan Yhdysvalloissa. Vuoden loppuun mennessä säilöntäaineet poistuvat kaikista Yhdysvaltain Burger Kingien Whopper-hampurilaisista. Ketju kertoo, että nyt yli 90 prosenttia sen käyttämistä raaka-aineista ei sisällä keinotekoisia säilöntä-, maku- tai väriaineita. Lisäksi mikään tuote ei sisällä natriumglutamaattia tai maissisiirappia.
The Washington Postin mukaan McDonald's ryhtyi Yhdysvalloissa samanlaisiin toimiin jo vuonna 2018. Ketju ilmoitti tuolloin luopuvansa kaikissa klassikkoburgereissaan keinotekoisista säilöntä-, maku- ja väriaineista. Myös muut amerikkalaiset pikaruokaketjut, kuten Panera Bread ja Chipotle ovat luopuneet näistä jo aiemmin.

