Nämä suositut alkoholijuomat voisivat tulla ruokakauppoihin, jos prosenttiraja nousee kahdeksaan

Päihittääkö kaupan edullisin lager pienpanimon tyyriin oluen? 7:14 Päihittääkö kaupan edullisin lager pienpanimon tyyriin oluen?
KATSO MYÖS VIDEO: Tutut lager-oluet Halpa vs. kallis -sarjan testissä kesällä 2022. Mikä näistä tuotteista on voittaja?

Miten mahdollinen alkoholilakimuutos käytännössä näkyisi päivittäistavarakauppojen juomavalikoimissa? 

MTV Uutiset kertoi keskiviikkona hallitusneuvotteluiden etenemisestä alkoholin myyntiin liittyen. MTV Uutisten tietojen mukaan viinivahvuiset alkoholijuomat eivät ole tulossa ruokakauppoihin. Tietojen perusteella reformipöydässä muut ryhmät kristillisdemokraatteja lukuun ottamatta kannattivat viinien myynnin sallimista ruokakaupoissa.

STT:n tietojen mukaan neuvotteluissa olisi kuitenkin päästy sopuun, että kaupoissa myytävän alkoholin enimmäisprosentti nousee 5,5 prosentista kahdeksaan.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaisi juomavalikoiman osalta? 

Panimoilla varaudutaan erilaisiin skenaarioihin

Tutkailimme Alkon myydyimpien tuotemerkkien listaa vuodelta 2022. Myydyimpien panimotuotteiden kärkipaikkaa piti viime vuonna Olvi Tuplapukki -olut, jota myytiin panimotuotteista ylivoimaisesti eniten, yli 1,1 miljoonaa litraa. Kyseisessä oluessa alkoholia on kuitenkin 8,5 prosenttia, joten sellaisenaan se ei voisi uudella enimmäisprosentillakaan kauppoihin tulla.

Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä ei vielä suoraan kommentoi MTV Uutisille sitä, voitaisiinko Tuplapukin tai muiden tuotteiden alkoholiprosenttia mahdollisesti rukata kauppoihin sopivaksi.

– Olemme seuranneet aktiivisesti uutisointia asiasta pitkin talvea ja kevättä, valmistautuen samalla erilaisilla skenaarioilla mahdollisiin vaihtoehtoihin. Keskiviikkona saimme mediasta kuulla kahdeksan prosentin rajasta. Tiedossamme ei ole, milloin lakimuutos astuisi voimaan. Mahdolliset muutokset valikoimissamme ilmoitamme myöhemmin, Heikkilä kommentoi asiaa sähköpostitse MTV Uutisille.

Vaikutus näkyisi eniten panimotuotteissa

Alkon myydyimpien panimotuotteiden listalla on myös esimerkiksi Hartwallin Original Long Drink Strong (7,5 %) sekä Karhu 8,0. Mahdollisen lakimuutoksen myötä nämä tuotteet voisivat jatkossa löytyä päivittäistavarakaupoistakin.

Anoran päivittäistavarakaupan myynti- ja markkinointijohtaja Kari Lappalainen näkeekin mahdollisen lakimuutoksen vaikuttavan pääasiassa oluisiin ja muihin 5,5 – 8 prosentin vahvuisiin panimotuotteisiin.

– Viinien osalta en usko tämän meillä hirveästi vaikuttavan. Punaviineissä meillä ei taida olla 8 prosentin vahvuisia vaihtoehtoja ja valkoisissakin vain jotain yksittäisiä makeita tuotteita, Lappalainen pohtii.

Alkuperäinen Fresita ruokakauppoihin?

Anoran valikoimissa on kuitenkin esimerkiksi mansikkainen Fresita-kuohuviini, joka on Alkon myydyimpien mietojen viinien joukossa. Fresitaa myydään tällä hetkellä alkossa 8 prosentin vahvuisena ja päivittäistavarakaupoissa 5,5 prosentin vahvuisena. Lakimuutos mahdollistaisi myös alkuperäisen, vahvemman Fresitan myymisen ruokakaupoissa.

–  Kyllä se mahdollista on, että sitä siellä myytäisiin, mutta se on tietysti asiakkaistamme kiinni. Todennäköisesti tulemme sitä siinä tapauksessa tarjoamaan heille. 

Lappalaisen mukaan 5,5 prosentin vahvuinen Fresita on jo ollut omassa kategoriassaan todella suosittu tuote, mutta todennäköisesti kaupat saattaisivat haluta valikoimiin myös vahvemman version.

Lappalainen myöntää, että viinien myynnin vapauttamisella olisi ollut Anoralle suurempi merkitys kuin nyt kaavaillulla kahdeksan prosentin rajalla. Mitään ei kuitenkaan ole vielä kiveen hakattu, sillä hallitusneuvotteluiden jälkeen asia päätyy vielä jossain vaiheessa eduskunnan käsiteltäväksi.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat