K-ryhmä selvitti K-ruokakauppojen myyntidatan avulla, miten viime vuonna ennustetut trendit ovat toteutuneet vuonna 2017. Ennustetuista trendeistä selkeimmin kasvoivat kasviproteiinit, erilaiset kauratuotteet ja marjat.
Vuosi sitten tehdyssä K:n Ruokailmiöt 2017 -tutkimuksessa näkynyt kasvisten ja uusien kasviproteiinien käytön lisääminen pysyi kasvussa vuonna 2017, kertoo K-ryhmä tiedotteessaan.
Nyhtökauran ja muiden vastaavien kasviproteiinien myynninkehitys on ollut huikeaa: vuoden 2017 aikana kasvua on ollut jopa 159 prosenttia. Syksyn aikana kehitys on kuitenkin alkanut tasaantua ja ensi vuosi kertoo, mihin tasolle näiden tuotteiden kysyntä vakiintuu.
Gluteenittomien, vegaanisten ja kasvipohjaistenvaihtoehtojen tarjonta on vuoden aikana kasvanut useissa tuoteryhmissä. Myös kauran kasvua ennustettiin useissa tuoteryhmissä, esimerkiksi kasvipohjaisista juomista voimakkaimmin kasvussa ovat olleet juuri kaurapohjaiset juomat.
Vuoden 2017 nousijoita:
Nyhtökaura ja muut vastaavat lihankorvikkeet +159 %
Erilaiset kauratuotteet, esimerkiksi kaurajuomat +46 %
Marjat +27 %
Gluteenittomat tuotteet +20 %
Siemenet +16 %
Avokado +16 %
Bataatti alkuvuoden sesongissa +16 %
Tuore kala +7 %
Välipalakeksit ja -patukat +7 %
Luomutuotteet +11 %
– Kasvisten ohella moni vaihtaa punaisen lihan entistä useammin kalaan. Tuoreen kalan myynti on tänä vuonna kasvanut K-ruokakaupoissa seitsemän prosenttia. Lohi on edelleen myydyin kala, mutta ostoskoriin päätyy entistä useammin myös muu kalalaji. Esimerkiksi savustamisen trendi lisäsi kesällä kokonaisten luonnonkalojen käyttöä, kertoo tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja .

