Makkaravalikoima on vuosien varrella laajentunut suomalaisten makumieltymysten mukana entistä lihaisampaan ja mausteisempaan suuntaan.
Grillimakkaroiden ystävillä on varaa valita laajoista valikoimista oma suosikkinsa. Vaikka perinteisillä sileärakenteisilla grillimakkaroilla on vannoutunut kannattajakuntansa, yhä useampi suomalainen valitsee lihaisamman ja mausteisemman vaihtoehdon.
Toisin oli ennen, kertoo HK:n markkinointijohtaja Mikko Järvinen.
– Ennen grillimakkaroiden lanseeraamista grillattiin lähinnä lenkkimakkaraa ja nakkeja.
Aluksi grillattiin jauhomakkaroita
Tasan 50 vuotta sitten markkinoille tuotiin HK Camping, joka oli nimenomaan grillattavaksi tarkoitettu makkara.
– Ennen vanhaan ne olivat niin sanottuja B-luokan makkaroita, joita jotkut sanovat jauhomakkaroiksikin.
Kymmenen vuotta myöhemmin Campingia seurasi Kabanossi, joka tarjosi kuluttajille lihaisamman vaihtoehdon.
Maustetuista makkaroista saatiin silti vielä haaveilla. Ensimmäinen makuvariantti oli juustomakkara, joka saatiin markkinoille vuonna 1996. Sen jälkeen kehitys on ollut nopeaa.
Makuvalikoima kasvoi nopeasti
Juustomakkaroiden rinnalle alkoi pian ilmestyä muitakin maustettuja makkaroita. Maustettujen grillimakkaroiden määrä on kasvanut hurjaa vauhtia ja niiden suosio kasvaa koko ajan.


