Lihatalo HK Scan tiedotti keskiviikkona kesän grilliuutuustuotteistaan. Samalla virtuaalisessa lehdistötilaisuudessa käytiin läpi grillauksen historiaa sekä tilastoja esimerkiki makkaransyönnin osalta.
Makkara on suomalaisille edelleen tärkein grilliherkku. HK Scanin virtuaalisessa lehdistötilaisuudessa selvisi keskiviikkona, että suomalaiset ahmivat keskimäärin peräti seitsemän makkarapakettia vuodessa henkeä kohden. Yhteensä makkaraa erityisesti kesäisin valtavat määrät.
– Kesäjaksolla eli touko-elokuussa myydään 52 prosenttia vuoden grillimakkaroista. Kesällä syödään yli 21 miljoonaa kiloa makkaraa ja se on aika paljon se. Suurin myyntikuukausi on kesäkuu eli juhannus luonnollisesti tekee sinne roiman piikin, kertoo HK:n lihavalmisteista vastaava Marika Rikkonen.
Koronakriisi näkyy myynneissä
Eteläisen Suomen poikkeuksellisen leuto talvi sekä suomalaisten kotoilun moninkertaistuminen kevään koronakriisissä on myös näykynyt lihatehtaalla.
HK:n Suomen markkinointi- ja tuotekehitysjohtaja Anne Terimo kertoo, että grillikausi on moninpaikoin käytännössä jatkunut ympäri vuoden.
– Lisäksi vallitseva poikkeustila on lisännyt kaikkien perustuotteiden kysyntää ja siinä mielessä aikaistanut grillikauden aloitusta. Etenkin viikonloppuna, kun oli hyvä sää, niin huomasimme selkeän piikin kysynnässä.
Terimon mukaan niin sanottuja heavy-grillaajia eli ympäri vuoden grillaavia on suomalaisista grillaajista noin 10 prosenttia.


