Hintavaihteluväli kapeampi kuin Alkossa: Kesko kommentoi 8-prosenttisten viinien ruokakauppahintoja

Näin avaat viinitonkan oikeaoppisesti 1:16 Näin avaat viinitonkan oikeaoppisesti
KATSO MYÖS VIDEO: Osaatko avata viinitonkan oikein? Näin hanapakkaus pitäisi avata.

Jos kaikki menee suunnitellusti, ruokakauppojen viinihyllyillä nähdään jo kevään aikana ennennäkemätön muutos. Keskolta paljastetaan, mitä 8-prosenttisten viinien hinnoista voi tässä vaihessa kertoa.

Kuten MTV Uutisten sivuilla aiemmin kerroimme, hallitus päätti helmikuussa antaa eduskunnalle esityksen käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien prosenttirajan nostamisesta kahdeksaan prosenttiin päivittäistavarakaupoissa. Nykyinen raja on 5,5 prosenttia.

Muutos mahdollistaa nykyistä vahvempien oluiden, siiderien ja viinien myynnin esimerkiksi päivittäistavarakaupoissa. Sen sijaan etanolipohjaiset juomasekoitukset, esimerkiksi 7,5 prosenttia vahva lonkero, jäävät myytäviksi Alkoihin.

Uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan kevään aikana, eli se on todennäköisesti voimassa ennen juhannusta, mahdollisesti jo vappuna.

Näin lakimuutos näkyy ruokakaupoissa

Monet juomavalmistajat aikovat lakimuutoksen myötä lanseerata tukun uusia juomatuotteita 8 prosentin vahvuuskategoriassa.

Olemme kiinnostuksella seuranneet lakimuutosta ja valmistautuneet tarjoamaan kuluttajille kattavan valikoiman tuotteita myös päivittäistavarakauppoihin. Uskon, että muutoksen myötä tulemme näkemään myös kaupoissa kunnon viiniosaston, Anoran viiniasiantuntija Markus Hannula kommentoi MTV Uutisille helmikuussa.

Lakimuutoksen läpimenoon uskotaan vahvasti myös suomalaisissa päivittäistavarakauppaketjuissa. Esimerkiksi Keskolla on jo kehitetty tai valittu valmiiksi iso valikoima 8 prosentin kategoriaan lanseerattavia viinejä. 

Keskon teollisten tuotteiden osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä kertoi mediatilaisuudessa tiistaina ketjun keskittyvän erityisesti 8-prosenttisten valko- ja kuohuviinien tarjontaan. Esimerkiksi suomalaisten suosikkirypäle rieslingia tulee varmasti lyötymään valikoimista eri tuottajilta ja brändeiltä. 

Myös S-ryhmältä on kommentoitu eri medioille ketjun aikomuksesta laajentaa tarjontaa eri juomaryhmissä lakimuutoksen myötä. 

– Tuotenimikemäärät tulevat kasvamaan huomattavasti nykyisestä. Kun tarjonta ja valikoima monipuolistuvat, tietysti tilaakin tarvitaan lisää, S-ryhmän tuoteryhmäjohtaja Heidi Salmi kommentoi vastikään Ylelle

Maku juomissa "yllättävän hyvä" – ei kannata verrata vahvempiin viineihin

Erkkilän mukaan isoin kysymys kuluttajilla on se, miltä nämä miedommat viinit oikein maistuvat – ja voiko niitä verrata Alkosta löytyviin vahvempiin viineihin?

– Ne ovat yllättävän hyviä. Nostan esimerkiksi lambrusco-viinit, jotka ovat parhaimmillaan tässä vahvuudessa, Keskon Aki Erkkilä kommentoi. 

Keskon viiniasiantuntija Vesa Kaukjärven mukaan 8-prosenttisia viinejä kannattaa miettiä omana kategoriaan, eikä niinkään verrata muihin. 

Erkkilä kertoo MTV Uutisille, että lakimuutoksen mentyä läpi K-kauppojen valikoimiin pystytään heti tuomaan noin 200 tuotetta uudessa 8 prosentin kategoriassa. Joukossa on suomalaisille tuttuja tuotemerkkejä, kuten Duas Uvas, Chill Out, Gato Negro ja Vina Maipo. 

Myös kokonaan uusia, yhteistyössä viinitalojen ja valmistajien kanssa kehitettyjä omia brändejä on tulossa myyntiin. Perinteisten pullojen lisäksi kaupoissa nähdään myös erilaisia hanapakkauksia ja tetroja.

Mitä 8-prosenttiset viinit ruokakaupoissa maksavat? Hintavaihteluväli kapeampi kuin Alkossa

Suomalaisia kiinnostaa tietysti myös uutuustuotteiden hinta. Mitä uuden kategorian viinit tulevat ruokakaupoissa maksamaan? 

Keskon Aki Erkkilä arvelee, että miedoimpien viinien keskinäinen hintavaihteluväli on noin 5–10 euroa.

– Jos verrataan perinteisiin viineihin, niin totta kai nämä ovat hieman edullisempia, Aki Erkkilä kertoo.

Erkkilän mukaan hintojen vaihtelua ei tulla näkemään niin paljon kuin esimerkiksi Alkossa. Käytännössä 8-prosenttisten viinien kategoriaan ei siis olla lanseeraamassa useiden kymmenien tai jopa satojen eurojen arvoviinejä.

Erkkilä arvelee, että miedommissa viineissä tuotteiden keskinäinen hintavaihteluväli on kapeampi, noin 5–10 euroa. K-kaupoissa ei kuitenkaan ainakaan heti tulla näkemään kaupan omien merkkien, Pirkan tai K-Menun, viinejä.

– Viineissä tarve on laajempi kuin mihin yksi brändi pystyy vastaamaan. Alkossa on jo tällä hetkellä Pirkka Parhaat -viinejä, mutta tähän 8 prosentin kategoriaan niitä ei toistaiseksi ole tulossa, Erkkilä sanoo. 

Korjaus 13.3. klo 12.23: Tarkennettu Erkkilän kommenttia miedompien viinien hinnoista tarkasta hinnasta hintojen vaihteluväliin. Myös otsikkoa muutettu. 

 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.